Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1436428_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. november 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 154:
Når rejsende i Kystbanetog og i tog med enmandsbetjening henvises til, at de i
nødsituationer kan tilkalde assistance på 112, er der da taget hensyn til, at der
er delstrækninger, hvor der ikke altid er fuld mobildækning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”På Litra ET (Øresund), S-tog og IC4 findes nødtalesteder, gennem hvilken
passagerer kan komme i kontakt med lokomotivførerne og via lokomotivføre-
ren tilkalde hjælp. På S-togene aktiveres nødtalestedet dog først, såfremt der
trækkes i nødbremsen i toget. I øvrige enmandsbetjente tog kan der kun kaldes
assistance via passagerernes egne mobiltelefoner. Der er her opsat klistermær-
ker i toget, der angiver hvilke numre de rejsende kan kontakte. Muligheden for
at tilkalde assistance er dermed afhængig er mobiltelefondækningen.”
Jeg kan i supplement hertil oplyse, at Banedanmark sammen med DSB og Er-
hvervsstyrelsen under inddragelse af teleoperatørerne m.fl. i medfør af tog-
fondsaftalen af 14. januar 2014 gennemfører en undersøgelse af mulighederne
for at sikre god internet- og mobildækning til togpassagererne.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke