Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1436411_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. november stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Troels Lund (V).
Spørgsmål nr. 150:
”Ministeren bedes gøre rede for, om der blandt aftaleparterne bag Togfonden
er lavet en plan for, hvilke anlægsinvesteringer som skal aflyses eller udskydes,
i tilfælde af at indtægter fra harmoniseringen af Nordsø-beskatningen bliver
mindre en forventet”.
Svar:
I september 2013 indgik regeringen en bred politisk aftale om, at merprovenuet
fra harmoniseringen af skatteindtægter i Nordsøen skulle afsættes til en mo-
dernisering af den kollektive trafik til størst mulig gavn for danskerne. Med
regeringens udmøntningsaftale fra januar 2014 med Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti og Enhedslisten blev der i første omgang afsat ca. 23,3 mia. kr.
til massive investeringer i nye skinner og hurtigere togforbindelser. Med inve-
steringerne kan vi bl.a. realisere timemodellen, elektrificere fjernbanen, bygge
en ny bane til Billund og give kortere rejsetider på de fleste regionalbanestræk-
ninger. Hertil kommer øget mulighed for transport af jernbanegods. Togfonden
er således til gavn for hele landet.
Det blev aftalt, at man ikke skulle udmønte alle midler på én gang. Det betyder,
at der i 2024 skal foretages ”et kasseeftersyn”. Og det er godt forsigthedsprin-
cip. Hertil kommer, at vi i forligskredsen løbende får mulighed for at tage stil-
ling til anvendelsen af midler, der tilbageføres i fonden.
Det er også aftalt, at eventuelle afvigelser mellem det realiserede og det forud-
satte merprovenu fra harmoniseringen af Nordsøbeskatningen (fx som følge af
faldende oliepriser) vil blive håndteret i forbindelse med den løbende tilrette-
læggelse af finanspolitikken i overensstemmelse med de mellemfristede finans-
politiske målsætninger. Det er sådan set ikke anderledes end at statens budget-
ter altid hviler på nogle forudsætninger om fremtidige skatteindtægter. Det er
vist et princip, som alle regeringer plejer at følge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436411_0002.png
Finansieringen for Togfonden er således sikret, og der bliver derfor ikke behov
for hverken at aflyse eller udskyde anlægsinvesteringer.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke