Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1439419_0001.png
19. december 2014
J.nr. 14-5110148
Til Folketinget – Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 148 af 26. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439419_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes gøre rede for, om der er taget højde for det "hul" i finansieringsgrund-
laget for Togfonden DK, der opstår, fordi indtægterne fra harmoniseringen af Nordsø-
beskatningen strækker sig over længere tid end anvendelsen i Togfonden DK, hvilket
betyder, at nutidsværdien af finansieringen af Togfonden DK (harmoniseringen af Nord-
sø-beskatningen) vil være mindre end nutidsværdien af omkostningerne skitseret i Tog-
fonden DK.
Svar
Provenuet til Togfonden DK blev oprindeligt beregnet som det akkumulerede statslige
merprovenu fra harmoniseringen af Nordsø-beskatningen. Der er dermed afsat en ramme
på 28,5 mia. kr. til udmøntning i forbindelse med Togfonden DK svarende til summen af
de årlige statslige merindtægter.
I relation til størrelsen af Togfonden DK henvises i øvrigt til svar på TRU alm. del.
spørgsmål 814 (2013-2014).
Uanset længden på profilen for henholdsvis udgifterne til Togfonden DK og merprove-
nuet fra harmoniseringen af Nordsø-beskatningen vil der fortsat være afsat 28,5 mia. kr.
til Togfonden DK.
Som det fremgår af svar på SAU alm. del spørgsmål 33, vil eventuelle afvigelser mellem
det forudsatte og det realiserede merprovenu fra harmoniseringen af Nordsø-
beskatningen blive håndteret i forbindelse med den løbende tilrettelæggelse af finanspoli-
tikken i overensstemmelse med de mellemfristede finanspolitiske målsætninger.
Side 2 af 2