Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1435689_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. december 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. november 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 142:
Ministeren bedes give status for kapacitetsudbygningen af Øresundsbanen
ved Kastrup (ved Københavns Lufthavn) samt gøre rede for, hvorfor beslut-
ningsprocessen er gået helt i stå.
Svar:
Banedanmark har undersøgt en kapacitetsudvidelse på Øresundsbanen, her-
under et løsningsalternativ med retningsdrift, som udover at styrke godstrafik-
ken på banen vil tilgodese persontrafikken. Analyserne er igangsat i forligs-
kredsen bag ”En Grøn Transportpolitik”. Miljøredegørelsen er bl.a. oversendt
til Transportudvalgets orientering den 10. januar 2014. Der er ikke i forligs-
kredsen truffet beslutning om projektets videre forløb.
Det skal bemærkes, at Banedanmark har oplyst at det ikke vil være nødvendigt
at etablere en løsning med retningsdrift, af hensyn til godstogene, før den faste
forbindelse under Femern Bælt står klar. Dette skyldes at der ikke med den
nuværende infrastruktur er mulighed for at øge antallet af godstog gennem
Danmark. Banedanmark har endvidere oplyst, at det kan være fordelagtigt alle-
rede nu, af hensyn til passagertrafikken, at udføre løsningen, da der allerede nu
er regularitetsproblemer på strækningen for persontog, primært forbundet med
manglende perronkapacitet.
Transportministeriet har aktuelt taget initiativ til at inddrage Københavns
Lufthavn i en arbejdsgruppe, som ser nærmere på særligt de passagervendte
aspekter ved løsningen med retningsdrift, hvor der skal etableres perroner på
den nuværende godsforbindelsesbane uden om lufthavnen. Der sigtes mod en
afrapportering af undersøgelserne i første halvdel af 2015.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke