Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. januar 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. november 2014 stillet mig følgende
spørgsmål 135 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 135:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange danske stationer, der har tilsvarende
vanskelige adgangsforhold som Børkop samt redegøre for, hvor stort et passa-
gertal de har, og hvordan væksten har været på disse stationer de seneste 5 år.
Ligeledes bedes ministeren redegøre for, hvor mange stationer, der de seneste
fem år har fået en løsning i form af tunnel eller gang bro med elevatorer.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark og DSB, som oplyser, at:
”Banedanmark har i alt 12 fjern- og regionalstationer stationer (inkl. Børkop
station), hvor adgangsforholdene er som i Børkop; det vil sige, at der kun er
adgang til perron via trappe fra tunnel eller bro. Af de 12 stationer er den ene
fjerntogsperronen i Glostrup, som kun meget sjældent anvendes. På tre af sta-
tionerne er der igangværende projekter, hvor der i den forbindelse etableres
adgang til perroner på stationen ved hjælp af elevatorer (Nr. Alslev, Langå og
Skørping).
De andre stationer er Hedehusene, Viby Sjælland, Ejby, Børkop, Lunderskov,
Rødekro, Tinglev og Padborg stationer.
Siden 1. januar 2009 er der idriftsat nye elevatorer på følgende stationer:
Lundby, Glumsø, Sorø, Tommerup, Ny Ellebjerg, Holbæk, Vipperød, Tølløse,
Lejre og Hvalsø.
Der bygges desuden pt. fem nye elevatorer på Skørping Station, som forventes
færdigbygget februar 2015.
Fsva. angår passagerantal kan følgende oplyses: