Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1435319_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. december 2014
2014 - 4958
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. november 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Fatma Øktem (V).
Spørgsmål nr. 126:
Vil ministeren redegøre uddybende for, hvorfor analysen for Kattegatforbindel-
sen udskydes, herunder hvordan landstrafikmodellen kan være en hindring for
analysen? Der henvises til artiklen ”Minister udskyder analyse af Kattegatfor-
bindelsen” bragt den 19. november i Aarhus Stiftstidende.
Svar:
Afrapporteringen af den strategiske analyse af en Kattegatforbindelsen er ble-
vet udskudt som følge af faglige udfordringer ved brugen af Landstrafikmodel-
len. Dette bygger på en vurdering fra Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen og DTU
Transport, som konkluderer, at det ikke vil være fagligt forsvarligt at afrappor-
tere analysen inden årets udløb.
Kort fortalt handler de modelteknisk udfordringer om prognosen for passager-
og biltrafikkens rutevalg mellem Storebæltsforbindelsen og den mulige Katte-
gatforbindelse. Her har takstniveauet og takststrukturen stor betydning for
trafikomfanget over en Kattegatforbindelse og derfor også for potentialet for
brugerfinansiering. Det skyldes, at Kattegatforbindelsen skaber en ny rute,
hvor trafikanternes valg mellem denne og Storebæltsforbindelsen afhænger af
rejsens pris målt i penge og tid. Det kræver en præcis kvantificering af prisføl-
somheden for trafikanternes valg af rute, hvilket indtil nu har skabt en række
faglige udfordringer.
Hertil kommer den grundlæggende faglige udfordring, at en Kattegatforbindel-
se medfører markante rejsetidsbesparelser for både vej- og jernbanetrafikken.
Det stiller større krav til Landstrafikmodellens egenskaber, når der skal regnes
på infrastruktur, der medfører store ændringer, end når der regnes på forbed-
ringer af infrastrukturen, som fører til mindre rejsetidsforbedringer.
Der eksisterer ikke andre modeller, der kan beskrive de trafikale effekter af et
projekt af Kattegatforbindelsens karakter, der grundlæggende ændrer infra-
strukturen i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435319_0002.png
Jeg vil afslutningsvis gerne understrege, at beslutningen om at udskyde analy-
sen bestemt ikke er med min gode vilje, men jeg kan ikke sidde den faglige vur-
dering overhørig. Jeg afventer på nuværende tidspunkt en vurdering fra DTU
Transports eksperter, før jeg vil komme med en udmelding om en ny dato for
afrapportering. Denne vurdering forventes at foreligge i indeværende måned.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke