Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1429752_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. december 2014
2014-4864
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. november 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 106:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt Banedanmark har registreret bane-
dæmninger i Vendsyssel, der befinder sig i farezonen for at blive undermineret
ved voldsomt regnvejr, således som det skete i oktober mellem Hjørring og
Frederikshavn.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”I forbindelse med det kraftige regnvejr i Vendsyssel i oktober blev der registre-
ret overfladebrud på tre dæmninger vest for Sindal. Dæmningerne var således
ikke robuste nok til at kunne modstå den kraftige regn og den deraf følgende
vandopstuvning langs dæmningerne. Skaderne på dæmningerne blev midlerti-
digt udbedret, og i den kommende periode vil der blive gennemført en udbed-
ring til en mere tidssvarende anlægstilstand.
Der var på intet tidspunkt tale om en decideret underminering af dæmningerne
i Vendsyssel, men derimod om overfladebrud, der ikke havde jernbanesikker-
hedsmæssig betydning. Det havde dog beklageligvis indvirkning på drift og
rettidighed.
Der vil altid være risiko for, at meget voldsomt vejrlig kan påvirke togdriften,
men Banedanmark optimerer løbende anlægget og arbejder fokuseret på at
sikre togdriften.
Det skal dertil bemærkes, at størstedelen af Banedanmarks anlæg er anlagt i en
tid, hvor kravene til anlæggets robusthed ikke var så strenge, som de er i dag.
Det betyder, at jernbanen flere steder har vist sig sårbar over for de regnmæng-
der, som er kommet de seneste år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429752_0002.png
Banedanmark har lokaliseret en række steder i infrastrukturen, der skal holdes
under observation i tilfælde af voldsomt vejrlig, og som for de flestes tilfælde er
indmeldt til intensiveret vedligehold og i visse tilfælde fornyelse.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke