Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1420688_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2014
Formueretskontoret
Helene Hvid Christensen
2014-0032-1609
1351047
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 80 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har stillet til justitsministeren den
22. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 80 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Forebyg-
gelsesudvalg:
”Vil ministeren kommentere forslaget fra Forsikring og Pensi-
on vedr. nye regler om forsikringsselskabernes brug af oplys-
ninger om gentest og sygdom i familien, jf. SUU alm. del – bi-
lag 45, og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, om mini-
steren vil tage initiativ til at ændre loven?”
Svar:
Forsikringsaftalelovens regulering af forsikringsselskabernes adgang til
helbredsoplysninger bør efter min opfattelse ikke gå videre end det strengt
nødvendige for at kunne tilbyde borgerne forsikringer på rimelige vilkår.
Den første del af Forsikring & Pensions forslag må tages som udtryk for,
at det ikke er nødvendigt for at tilbyde borgerne almindelige forsikringer
på rimelige vilkår, at forsikringsselskaberne får adgang til oplysninger om
sygdom i familien. Jeg er i lyset heraf umiddelbart positiv over for at fore-
slå en lovændring i overensstemmelse med første del af Forsikring & Pen-
sions forslag, således at det gældende forbud mod brug af gentest i forsik-
ringsaftalelovens § 3 a udvides til også at omfatte oplysninger om sygdom
i familien i tilfælde, hvor der er tale om almindelige forsikringer.
En gennemførelse af den anden del af Forsikring & Pensions forslag (ad-
gang til eksisterende gentest ved forsikringer med et særligt højt dæk-
ningsniveau) vil indebære en lempelse af det gældende forbud mod brug af
gentest.
Formålet med det gældende forbud er at sikre den enkeltes ret til ikke at
vide noget om, hvilke sygdomme mv. der eventuelt vil ramme den pågæl-
dende i fremtiden. Selv om Forsikring & Pensions forslag indebærer, at
selskaberne alene skal have mulighed for at indhente oplysninger om
eksi-
sterende
gentest, vil eksistensen af en sådan mulighed kunne udgøre et
(indirekte) pres på forsikringstageren for at få foretaget en gentest – f.eks.
hvis denne efter at have fået afslag på en forsikring som følge af sygdom i
familien ser sig nødsaget til at få foretaget en gentest for at overbevise et
forsikringsselskab om, at forsikringen bør tegnes.
Jeg vil også nævne, at der i europarådsregi på nuværende tidspunkt for-
handles et udkast til anbefalinger om brug af helbredsoplysninger i forsik-
ringsmæssig sammenhæng, jf. den samtidige besvarelse af spørgsmål 25
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg. I den for-
bindelse er det fra den danske lægeforening gjort gældende, at forsikrings-
selskaberne aldrig bør kunne indhente og bruge helbredsoplysninger om
slægtninge til at vurdere, om man kan blive forsikret.
Forsikring & Pensions forslag rejser på denne baggrund en række princi-
pielle og etiske problemstillinger, som bør overvejes nøje. I lyset heraf har
jeg fundet behov for at inddrage en bredere kreds af interesserenter, herun-
der Lægeforeningen, Forbrugerrådet og Danske Patienter for nærmere at
kunne vurdere behovet for lovændringer på området i forlængelse af For-
sikring & Pensions forslag. Justitsministeriet vil derfor tage initiativ til, at
den pågældende bredere kreds af interessenter og Forsikring & Pension
inddrages i overvejelserne om lovgivning på området.
3