Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1529243_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. maj 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMLS
Sags nr.: 1502484
Dok nr.: 1697666
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. april 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 793 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sa-
ra Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 793:
’’Vil ministeren kommentere det åbne brev fra pigen i den såkaldte Tønder-sag
og redegøre for, hvilke overvejelser det giver regeringen anledning til? Vil mi-
nisteren herunder redegøre for, om ministeren finder det rimeligt, at pigen ikke
kan få adgang til god og tilstrækkelig behandling, herunder psykologhjælp
samt hvilke initiativer ministeren vil tage i den anledning? Der henvises til
http://politiken.dk/debat/ECE2613963/kaere-helle-thorning-schmidt-du-er-
minsidste- udvej-hjaelp-mig/”
Svar:
Det er rigtig ulykkeligt, når borgere ikke oplever at få den hjælp af regioner og
kommuner, som de har behov for.
Regeringen har, siden den kom til, taget en række initiativer, der skal fremme
trivsel og forebygge mentale sundhedsproblemer hos børn og unge.
På sundhedsområdet har regeringen – og jeg som sundhedsminister – bl.a.
taget følgende initiativer:
I maj 2014 kom regeringen med sin langsigtede plan for psykiatrien, der blandt
andet også har fokus på forebyggelse af mentale helbredsproblemer for børn
og unge.
I september 2014 indførte regeringen nye udrednings og behandlingsrettighe-
der for psykiatriske patienter, som bliver endeligt indfaset per 1. september
2015. Herved opnår patienter med psykiske lidelser de samme rettigheder
som patienter med fysiske sygdomme. Disse rettigheder gælder for både-
voksne, børn og unge.
Med den ekstraordinære satspuljeaftale på psykiatriområdet for perioden
2015-2018 blev satspuljepartierne enige om at afsætte 2,2 mia. kr. til psyki-
atriområdet. I aftalen er der blandt andet afsat 50 mio. kr. til at udbrede tvær-
faglige, udgående teams for børn og unge i risiko for at miste tilknytning til sko-
le og hverdagsliv. Indsatsen er en udvidelse af den pulje, der blev indgået afta-
le om i efteråret 2013 med samme fokus. Puljens sigte er at sikre den nød-
vendige koordination, der skal styrke overgange og skoletilbud i tilknytning til
behandlingen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 793: Spm. om kommentar til det åbne brev fra pigen i den såkaldte Tønder-sag og redegøre for, hvilke overvejelser det giver regeringen anledning til, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 2
Der blev med samme aftale afsat betydelige midler til såvel kapacitets- som
kompetenceopbygning i psykiatrien med fokus på at sikre høj kvalitet generelt i
indsatsen, herunder indsatsen for børn og unge.
Endvidere kan det, som spørgeren er bekendt med, nævnes, at der aktuelt fo-
retages en evaluering af den samlede tilskudsordning for psykologbehandling i
praksissektoren. Ordningen omfatter bl.a. personer, der inden de er fyldt 18 år,
har været ofre for incest eller andre seksuelle overgreb. Evalueringen har bl.a.
fokus på ordningens målgruppeafgræsning, herunder behovet for psykolog-
hjælp i målgruppen af børn og unge, og forventes at ligge færdig inden som-
merferien.
Udover psykologbehandling i praksissektoren findes der andre konkrete regio-
nale og kommunale tilbud målrettet gruppen af personer, der har været udsat
for incest eller seksuelle overgreb.
Ministeren for ligestilling, integration, børn og sociale forhold supplerer ved at
oplyse følgende om indsatsen på det sociale område:
”Kommunerne har ifølge serviceloven en række muligheder for at tilbyde hjælp
og støtte til personer med særlige sociale problemer – herunder fx personer
med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen. Det følger således af
servicelovens §§ 10-12 a, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at yde gratis
rådgivning, som har til formål bl.a. at hjælpe borgeren over øjeblikkelige van-
skeligheder. Rådgivningen skal kunne gives som et åbent og anonymt tilbud.
Derudover er kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 85 forpligtet til at til-
byde bl.a. hjælp, omsorg eller støtte til personer, der har behov herfor på
grund af særlige sociale problemer. For disse bestemmelser gælder, at der
ved vurderingen af, om der skal ydes hjælp og støtte, alene tages hensyn til
den pågældende borgers konkrete behov og ikke, hvad der er årsag hertil.
Efter serviceloven er der desuden en række muligheder for hjælp til unge mel-
lem 18-22 år, som har været anbragt uden for hjemmet umiddelbart inden det
fyldte 18. år, og når det må anses for at være af væsentlig betydning af hen-
syn til den unges behov for støtte. Hjælpen skal bidrage til en god overgang til
en selvstændig tilværelse og kan f.eks. bestå af opretholdelse af døgnophold
på et anbringelsessted, udpegelse af en fast kontaktperson, etablering af en
udslusningsordning i det hidtidige anbringelsessted, eller andre former for støt-
te, der har til formål at bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse
for den unge. For unge i alderen 18-22 år, som har haft tildelt en kontaktper-
son frem til 18. år, er der mulighed for, at ordningen kan opretholdes efter det
fyldte 18. år.”
Endvidere oplyser ministeren for ligestilling, integration, børn og sociale forhold
følgende om konkrete søsatte initiativer:
”Som et supplerende tilbud til kommunernes indsatser blev det med satspulje-
aftalen for 2012 besluttet at afsætte 67 mio. kr. over fire år til en styrket indsats
over for mennesker med senfølger af seksuelle overgreb.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 793: Spm. om kommentar til det åbne brev fra pigen i den såkaldte Tønder-sag og redegøre for, hvilke overvejelser det giver regeringen anledning til, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 3
Med aftalen blev der oprettet tre regionale centre, som er fordelt geografisk i
landet, for at sikre landsdækkende hjælp til målgruppen.
Det konkrete formål med centrene er at tilbyde målgruppen en sammenhæn-
gende og helhedsorienteret rådgivnings- og behandlingsindsats med henblik
på at:
forbedre målgruppens aktuelle livssituation i forhold til at reducere de
fysiske, psykiske og sociale skadevirkninger af overgrebene.
forbedre målgruppens muligheder for at opnå og fastholde arbejds-
markedstilknytning.
bryde uhensigtsmæssige tanke- og handlemønstre i forhold til familie-
og socialliv.
Centrene har både professionelle og frivillige medarbejdere og tilbyder både
individuel psykologbehandling, gruppeterapi, socialrådgivning samt en være-
stedsfunktion. Der foretages en evaluering af centrene, som forventes at fore-
ligge i foråret 2015. Evalueringen forventes at blive drøftet ved forhandlingerne
om satspuljen for 2016.
Som en del af de afsatte midler i satspuljeaftalen for 2012 blev det desuden
besluttet at videreføre det allerede eksisterende tilbud om psykologbehandling
til mennesker med senfølger af seksuelle overgreb i barndommen. Ordningen
giver målgruppen mulighed for at modtage 11 timers gratis psykologbehand-
ling.
For at forebygge senfølgeproblematikker hos voksne er det desuden centralt,
at der også sættes målrettet ind for at forebygge og styrke indsatsen overfor
børn udsat for overgreb. Med Overgrebspakken fra satspuljen for 2013 blev
der derfor sat massivt ind for at styrke indsatsen mod overgreb mod børn.
Med Overgrebspakken fulgte en række skærpede lovkrav til kommunernes
håndtering af sager om voldelige og seksuelle overgreb. Formålet med lovæn-
dringerne er at styrke kommunernes håndtering af underretninger om børn, så
kommunen hurtigere kan gribe ind, hvis der er kendskab til eller grund til at an-
tage, at et barn eller ung har behov hjælp og støtte. Kommunerne er samtidig
blevet forpligtet til at udarbejde kommunale beredskaber til forebyggelse, op-
sporing og håndtering af sager om vold og seksuelle overgreb mod børn og
unge.
Regelændringerne indebærer herudover bl.a., at senest 24 timer efter, at
kommunerne modtager en underretning, skal de vurdere, om der er behov for
akutte foranstaltninger, hvis barnets sundhed eller udvikling er i fare. Over-
grebspakken indeholder samtidig klare regler om, at kommunerne skal tale
med børnene tidligt i sagsbehandlingen og i forbindelse med en underretning,
hvor der er mistanke om overgreb. Derudover rettes der fokus på fagperso-
ners underretningspligt, ligesom der er iværksat styrket efteruddannelse for re-
levante faggrupper, så overgreb opdages og stoppes hurtigst muligt.
For at styrke kvaliteten i håndteringen og behandlingen af sager, hvor børn har
været udsat for vold eller overgreb, er der derudover blevet oprettet et børne-
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 793: Spm. om kommentar til det åbne brev fra pigen i den såkaldte Tønder-sag og redegøre for, hvilke overvejelser det giver regeringen anledning til, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 4
hus i hver region, så børn og unge, som har været udsat for overgreb, eller
hvor der er mistanke om overgreb, kan blive udredt ét fysisk sted af både
kommuner, politi og sundhedsvæsen.
Børnehusene bidrager med særlig ekspertise til den børnefaglige undersøgel-
se i sager om overgreb mod børn ved at afdække barnets behov for støtte i re-
lation til overgrebet. På samme måde hjælper børnehuset med at koordinere
samarbejdet mellem kommune, politi og sundhed i de konkrete sager.”
Alt i alt har regeringen et stort fokus på mental sundhed hos målgruppen af
børn og unge. Det er helt afgørende, at børn og unge med særlige problemer,
herunder psykiske vanskeligheder, får den rette støtte og behandling af høj
kvalitet i vores sundhedsvæsen.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Lærke Steenberg Smith