Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1429131_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 2. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1406157
Dok nr.: 1591335
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 22. oktober 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 78 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem
Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 78:
’’Vil ministeren på baggrund af artiklen ”Problematisk: Ordførere forlanger
åben kritik af vagtlæge”, der blev bragt på fyens.dk den 20. oktober 2014 tage
initiativ til at ændre reglerne?”
Svar:
I den i spørgsmålet omtalte artikel har flere ordførere givet udtryk for, at det er
problematisk, at den konkrete vagtlæge ikke er kommet på Sundhedsstyrel-
sens tilsynsliste, idet lægen frivillig har fraskrevet sig retten til at virke som
vagtlæge.
Reglerne om offentliggørelse af tilsynssanktioner fremgår dels af § 13 i lovbe-
kendtgørelsen nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven), dels af §§ 10-17 i be-
kendtgørelse nr. 1445 af 15. december 2010 om offentliggørelse af afgørelser
m.v. i klage- og tilsynssager på sundhedsområdet (offentliggørelsesbekendt-
gørelsen).
Det følger af autorisationslovens § 13, stk. 1, at afgørelser om faglige påbud,
midlertidig eller endelig fratagelse af autorisation eller indskrænkning af virk-
somhedsområde og om fratagelse eller indskrænkning af retten til at ordinere
afhængighedsskabende lægemidler skal offentliggøres. Det samme gælder
beslutning om fraskrivelse af autorisation og frivillig virksomhedsindskrænk-
ning.
Af offentliggørelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 1, jf. § 10, følger, at domme
samt afgørelser om skærpede tilsyn og påbud, herunder tvangsmæssige virk-
somhedsindskrænkninger skal offentliggøres på Sundhedsstyrelsens hjemme-
side. Er et fagligt virksomhedsområdet tvangsmæssigt indskrænket, vil også
begrundelsen herfor blive offentliggjort, jf. bekendtgørelsens § 12. Begrundel-
sen forbliver offentlig så længe indskrænkningen varer, dog ikke længere end
5 år, jfr. § 16 i bekendtgørelsen. Disse domme og afgørelser offentliggøres på
Sundhedsstyrelsens tilsynsliste.
Sundhedsstyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst, at be-
slutninger om frivillige autorisationsfraskrivelser og frivillige virksomhedsind-
skrænkninger efter styrelsens opfattelse ikke er omfattet af offentliggørelses-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
bekendtgørelsen, og at styrelsen ikke kommer de frivillige beslutninger på Til-
synslisten.
Herudover har styrelsen anført, at det er vigtigt at bemærke, at der er forskel
på fratagelser og fraskrivelser. En fratagelse er en tvangsmæssig foranstalt-
ning, som sundhedsstyrelsen anvender over for sundhedspersoner, som ikke
kan eller vil samarbejde. En fraskrivelse er en frivillig foranstaltning, som den
pågældende sundhedsperson vælger at benytte sig af, og som autorisations-
lovens § 5, stiller til rådighed.
Såvel autorisationsfratagelser som autorisationsfraskrivelser er ifølge styrelsen
op gennem tiderne blevet offentliggjort i Statstidende. Da man ændrede auto-
risationsloven i 2008, og indførte reglerne om delvis autorisationsfraskrivelse
(frivillig virksomhedsindskrænkning), var det meningen, at også disse frivillige
fraskrivelser skulle offentliggøres i Statstidende. På grund af en misforståelse
er dette imidlertid ikke sket.
I takt med indførelsen af Tilsynslisten og digitaliseringen af Autorisationsregi-
steret har Sundhedsstyrelsen i medfør af de over for beskrevne regler foreta-
get en udvidet offentliggørelse af tilsynsoplysninger generelt. I denne forbin-
delse har Sundhedsstyrelsen haft særligt fokus på at offentliggøre oplysninger
om de tvangsmæssige foranstaltninger/afgørelser, som styrelsen anser for at
være de situationer, hvor der kan være grund til størst bekymring for patient-
sikkerheden.
I sommeren 2014 blev Autorisationsregisterets offentliggørelsespraksis ændret
for så vidt angår oplysningerne om autorisationsstatus.
Af Autorisationsregisteret fremgår nu for så vidt angår både autorisationsfrata-
gelserne og autorisationsfraskrivelserne: ”Autorisationsstatus: Autorisation ik-
ke gyldig ”. Såvel de tvangsmæssige som de frivillige virksomhedsindskrænk-
ninger fremstår i autorisationsregisteret som: ”Autorisationsstatus: Delvis ind-
skrænkning.
Herudover vil der være en uddybende omtale af indholdet af de tvangsmæssi-
ge virksomhedsindskrænkninger.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at når styrelsen ikke offentliggør frivillige fra-
skrivelser på Tilsynslisten, skyldes det blandt andet overvejelser om hvad der
skaber de bedste resultater i tilsynsudøvelsen med de pågældende sund-
hedspersoner.
Der er ifølge styrelsen en væsentlig forskel på, om en sundhedsperson
tvangsmæssigt har fået begrænset sit virksomhedsområde, fx fordi vedkom-
mende ikke samarbejder med tilsynsmyndighederne, og på, om vedkommen-
de samarbejder omkring problemerne og retter sig efter tilsynsmyndigheder-
nes anvisninger.
Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse oplyst, at styrelsen gennem årene har
haft gode erfaringer med bredt at samarbejde med sundhedspersonerne om
problemerne, både hvad angår de tvangsmæssige foranstaltninger/afgørelser
og frivillige fraskrivelser. Det ville ikke understøtte Sundhedsstyrelsens bæ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
rende værdier om et dialogbaseret tilsyn, hvis styrelsen offentliggjorde disse
oplysninger. Hermed kan den enkeltes incitament til at samarbejde med til-
synsmyndighederne svækkes betydeligt, ligesom det er Sundhedsstyrelsens
erfaring, at prognosen for at vedkommende på et senere tidspunkt kan vende
tilbage til sit arbejde, bliver betydeligt forringet.
Sundhedsstyrelsen har desuden bemærket, at det ikke har nogen patientsik-
kerhedsmæssige konsekvenser om en frivillig virksomhedsindskrænkning bli-
ver offentliggjort på tilsynslisten eller i autorisationsregisteret. Styrelsen under-
streger, at styrelsen følger op på begrænsningerne, uanset om de er frivillige
eller tvangsmæssige.
Det er Sundhedsstyrelsens opgave at skærme patienterne mod sundhedsper-
soner, som vil kunne være til fare for patientsikkerheden, og styrelsens tilsyn
er ikke lagt til rette efter, at patienterne selv skal holde øje med deres læge el-
ler andre sundhedspersoners autorisationsstatus, og i denne forbindelse tage
særlige forholdsregler.
Jeg har på baggrund af ovenstående til hensigt at præcisere reglerne, således
at det fremgår, at også beslutning om fraskrivelse af autorisation og frivillig
virksomhedsindskrænkning omfattes af bekendtgørelsen.
Jeg har tillige bedt Sundhedsstyrelsen se på, hvordan det kan blive nemmere
for patienter og andre at få adgang til oplysninger om læger og andre sund-
hedspersoner, der har fået kritik, påbud eller indskrænket deres autorisation
Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse oplyst, at styrelsen vil indarbejde et
fast link i Autorisationsregisteret i tilknytning til alle opslag på enkeltpersoner,
så man på en hurtig og ukompliceret måde vil kunne komme videre til Patient-
ombuddets hjemmeside og få oplysninger om kritik af læger og andre sund-
hedspersoner.
Sundhedsstyrelsen finder i øvrigt, at alle oplysninger om autorisationsstatus
bør samles i Autorisationsregisteret, i stedet for som i dag, hvor oplysningerne
fremgår af såvel tilsynslisten som Autorisationsregisteret. Af Autorisationsregi-
steret fremgår allerede også de enkelte sundhedspersoners faglige specialer,
autorisations ID, årstallet for deres uddannelse, ret til selvstændigt virke m.m.
Ved alene at operere med ét samlingssted for tilsynsoplysninger, vil patienter-
ne have et mere overskueligt billede af den enkelte sundhedsperson. Derud-
over vil der i registeret fremgå de samme oplysninger, uanset om foranstalt-
ningen er tvangsmæssig eller frivillig.
Endelig har Sundhedsstyrelsen oplyst, at styrelsen vil se på, hvorledes Autori-
sationsregisteret på en mere iøjnefaldende måde kan gøre patienter og andre
brugere opmærksomme på gældende autorisationsstatus, dvs. når autorisati-
onen er frataget, fraskrevet eller begrænset, såvel tvangsmæssigt som frivil-
ligt. Styrelsen vil herunder undersøge muligheden for at kunne indsætte søge-
ord i registeret, således at det bliver muligt at foretage en filtersøgning på de
enkelte grupper af tvangsmæssige foranstaltninger/afgørelser og frivillige fra-
skrivelser og på den vis få en liste over sundhedspersoner omfattet af de en-
kelte foranstaltninger m.v.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
En bedre udnyttelse af Autorisationsregisteret vil blive inddraget i Sundheds-
styrelsens aktuelle arbejde med styrelsen handlingsplan som opfølgning på
EPSO-rapporten, herunder de forskellige kommunikationsmæssige initiativer,
jf. min besvarelse af dags dato på SUU alm. del – spørgsmål 68.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye