Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1532181_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 21. maj 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPASFA
Sags nr.: 1502383
Dok nr.: 1696083
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 9. april 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 761 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sa-
ra Cekic.
Spørgsmål nr. 761:
’’Ventetiden på demensudredning er ifølge venteinfo.dk 2-42 uger afhængigt af
region. Nationalt Videnscenter for Demens (NVD) anbefaler, at ventetiden ikke
overstiger 3-6 uger. Vil ministeren redegøre for årsagerne til de lange venteti-
der samt de store regionale forskelle? Hvordan vurderer ministeren rimelighe-
den af ventetiderne og forskellene i ventetider i de enkelte regioner?”
Svar:
Indledningsvist skal det oplyses, at der er forskel på
forventet fremadrettet
ventetid
og
erfaret ventetid.
De forventede fremadrettede ventetider er syge-
husenes skøn over forventet maksimal ventetid, mens erfaret ventetid er den
faktiske ventetid.
Oplysningerne på venteinfo.dk består af forventede fremadrettede ventetider,
og indberettes af sygehuse til Statens Serum Instituts hjemmeside
www.venteinfo.dk. Sygehusene har på denne hjemmeside mulighed for at ind-
berette et skøn over den nuværende maksimale ventetid for patienter uden
komplicerende forhold. Indberetning kan også ske fra praktiserende special-
læger og privathospitaler, der har opnået driftsaftaler med en region eller flere.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har ministeriet derfor indhentet bidrag
fra Statens Serum Institut (SSI) angående den registerbaserede, faktiske ven-
tetid til demensudredning, som dækker over ventetiden fra henvisning modta-
get til 1. sygehuskonktakt, hvor der blev stillet aktionsdiagnosen demens. SSI
oplyser følgende:
”Tabel 1. Ventetid til 1. sygehuskontakt for demenspatienter, efter region, 2014,
dage
Gennemsnit
Nordjylland
Midtjylland
Syddanmark
Hovedstaden
Sjælland
Hele landet
Kilde: Landspatientregisteret.
Median
55
27
26
28
20
28
Antal forløb
541
1.167
1.764
758
374
4.604
58
43
30
36
26
37
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 761: Spm. om, at ventetiden på demensudredning er ifølge venteinfo.dk 2-42 uger afhængigt af region. Vil ministeren redegøre for årsagerne til de lange ventetider samt de store regionale forskelle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 2
Anm.: Opgørelsen omfatter offentligt finansierede patienter. Region er sygehusregion. Kun 1. kon-
takt medtages i beregningen af ventetid. Det vil sige, at kontakter, hvor henvisningen er sket fra
andet sygehus, er ekskluderet fra opgørelsen. Kun patienter med aktionsdiagnosen demens er in-
kluderet.
Følgende diagnosekoder er anvendt til at afgrænse demenspatienter:
Demens ved Alzheimers sygdom - DF00 (og alle underliggende koder)
Vaskulær demens - DF01 (og alle underliggende koder)
Demens ved andre sygdomme klassificeret andetsteds - DF02 (og alle underliggende
koder)
Ikke-specificeret demens - DF03 (og alle underliggende koder)
Ministeriet har til besvarelsen af spørgsmålet om årsagen til ventetider samt
de regionelle forskelle indhentet bidrag fra Danske Regioner, som oplyser føl-
gende:
”Ventetid på udredning for demens i regionerne afhænger især af, at der er til-
strækkelig kapacitet til rådighed til at forestå udredning af patienter set i for-
hold til behovet, herunder at der er mulighed for at rekruttere speciallæger i
neurologi. Flere regioner oplever lige nu stor mangel på speciallæger i neuro-
logi, hvilket giver udslag i kapacitetsmæssige udfordringer på demensudred-
ningsområdet. Herudover oplyser regionerne, at manglende MR-
scannerkapacitet set i forhold til behovet er en anden årsag til, at ventetiden
på udredning for demens flere steder er lang.
De kapacitetsmæssige udfordringer er generelle og ikke centreret omkring en-
kelte regioner, om end problemet nogle steder er mere udtalt end andre. Af de
aktuelle ventetider for demensudredning, der fremgår af Venteinfo.dk per 20.
april 2015, ses det dog, at alle regioner pt. har mulighed for at henvise patien-
ter til et tilbud inden for regionen inden for fire uger. I alle regioner er der imid-
lertid også sygehuse, hvor ventetiden til udredning for demens er væsentlig
længere.
Dertil kommer, at borgere med demens udgør en særligt sårbar patientgruppe,
som kan have vanskeligt ved at overskue at benytte et andet sygehus end det,
de måske har kendskab til eller bor i nærheden af. Der kan derfor være borge-
re med mistanke om demens, som vælger ikke at benytte sig af retten til frit
sygehusvalg, men i stedet vælger at forblive på ventelisten til et sygehus med
lang ventetid, selvom de kunne komme hurtigere til et andet sted. I forhold til
udvidet frit sygehusvalg og benyttelse af private klinikker og hospitaler til ud-
redning for demens er det væsentligt at pointere, at kun få private aktører pt.
foretager udredning for demens. Derfor kan regionerne kun i lille udstrækning
henvise til privathospitaler.”
Hurtig udredning er afgørende for igangsættelse af relevant behandling. Derfor
har regeringen indført udredningsretten, som indebærer, at patienten skal ha-
ve et tilbud om at blive udredt inden for 30 dage, hvis det er fagligt muligt. Hvis
patienten ikke kan udredes inden for 30 dage, skal patienten inden for samme
frist have en plan for det videre udredningsforløb, jf. sundhedslovens § 82 b,
stk. 2.
Det er regionerne, som er ansvarlige for at sikre, at udredningsretten overhol-
des. Hvis det ikke er muligt at udrede patienten inden for 30 dage på det sy-
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 761: Spm. om, at ventetiden på demensudredning er ifølge venteinfo.dk 2-42 uger afhængigt af region. Vil ministeren redegøre for årsagerne til de lange ventetider samt de store regionale forskelle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 3
gehus, som vedkommende er henvist til, har
regionen
pligt til at søge andre
muligheder, herunder på andre regioners sygehuse eller på private sygehuse
og klinikker.
Hvad angår udbuddet af speciallæger, kan jeg oplyse, at Sundhedsstyrelsen
med inddragelse af Prognose- og Dimensioneringsudvalget udarbejder prog-
noser for udbuddet af bl.a. læger og speciallæger i Danmark. Formålet er at
vurdere og sikre udviklingen i den tilgængelige arbejdskraft på lægeområdet.
Som det fremgår af svar på SUU alm. del – spm. 243 vedr. spørgsmål om en
evt. fremtidig lægemangel, vurderer Sundhedsstyrelsen, at den positive ten-
dens med, at flere hoveduddannelsesforløb besættes, vil fortsætte, og at de
regionale forskelle i antallet af ubesatte forløb vil mindskes. Samtidig forventes
i nuværende prognose en pæn vækst i antallet af læger og speciallæger.
Det er vigtigt for mig at slå fast, at regionerne som driftsherrer er ansvarlige for
at sikre den tilstrækkelige kapacitet på de udredende afdelinger samt at kende
kapacitetsudnyttelsen på den enkelte afdeling, det enkelte sygehus og i regio-
nen. Derudover bør regionen kende til den private kapacitet og ledig kapacitet
i andre regioner.
Det er derfor vigtigt, at regionerne arbejder målrettet med at sikre den tilstræk-
kelige kapacitet på de udredende afdelinger og en effektiv kapacitetsudnyttel-
se internt i regionen, på tværs af regioner og i forhold til udnyttelse af det pri-
vate sygehusvæsen
Jeg kan i den forbindelse også oplyse, at der er nedsat en arbejdsgruppe med
Danske Regioner for bordenden vedrørende bedre kapacitetsudnyttelse.
Problemstillingen om bedre kapacitetsudnyttelse indgår desuden i den evalue-
ring af udredningsretten, som mit ministerium og Danske Regioner har igang-
sat.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Anne-Sofie Fanøe