Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sagsbeh.:
Sags nr.:
Dok. Nr.:
Dato:
Sundhedsjura og lægemiddelpolitik
SUMMSB
1501277
1670830
19. marts 2015
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Tale til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål AE, AF og AG i
Sundheds og Forebyggelsesudvalget torsdag den 19. marts
2015, kl. 14.00
16.30 (åben del). Varighed ca. 30 min.
[Samrådsspørgsmål
AE lyder således:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget om Sundhedsstyrelsens tilsyn den 24.
februar 2015 ændre lovgivningen, så patienter kan klage over
fejlbehandling selvom de falder for forældelsesfristen?”]
[Samrådsspørgsmål
AF lyder således:
I forlængelse af samrådet i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
om Sundhedsstyrelsens tilsyn den 24. februar 2015, bedes
ministeren redegøre for, om psykiateren i sit udlandsophold har
behandlet patienter, og hvad ministeriet vil gøre for at de
patienter bliver kontaktet?]
[Samrådsspørgsmål
AG lyder således:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at
alle patienter og pårørende, som er behandlet af psykiateren
efter 2004, bliver informeret?]
---oOo---
Det er helt uacceptabelt, at en psykiater, som i det her tilfælde,
kan fortsætte behandlingen til fare for patienterne. Der skal
gribes ind i tide, og tilsynet skal fungere.
Sagen er som bekendt ikke enkeltstående. Vi har den seneste tid
set en række sager, hvor Sundhedsstyrelsens tilsyn beklageligvis
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-15 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 2
ikke har haft den kvalitet, man kan forvente. Det har ikke været
godt nok.
Jeg har, siden jeg blev sundhedsminister, hele tiden sagt meget
klart, at jeg vil gøre, hvad der skal til, for at få ryddet op i de her
ting og for at få genskabt tilliden til Sundhedsstyrelsen.
Jeg vil gå direkte til besvarelsen spørgsmål AE. Jeg vil derefter
besvare spørgsmål AF og til sidst spørgsmål AG.
---oOo---
I spørgsmål AE bliver jeg spurgt til, om jeg vil ændre
lovgivningen, så patienter kan klage over fejlbehandling, selvom
de falder for forældelsesfristen.
Jeg lægger til grund, at der med spørgsmålet sigtes til, om den
gældende forældelsesfrist i sager om patientskadeerstatning
skal suspenderes.
Jeg har fuld forståelse for, at dette spørgsmål er rejst. Patienter,
der har været udsat for en dårlig behandling i sundhedsvæsenet
skal vide, at deres sag bliver taget seriøst, og at de får oprejsning
for den dårlige behandling, de har været udsat for.
Vi
I og jeg
har et fælles ønske, er jeg sikker på, om at hjælpe
patienterne bedst muligt. Og et af de spørgsmål, der naturligt
rejser sig er, hvilke erstatningsmuligheder patienterne har.
I patienterstatningssager gælder som udgangspunkt en
forældelsesfrist på 3 år regnet fra det tidspunkt, hvor patienten
har fået eller burde have fået kendskab til skaden. Dog
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-15 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 3
indtræder forældelsen under alle omstændigheder senest 10 år
efter den dag, hvor skaden skete.
Som det er udvalget bekendt, lægger jeg op til, at der skal tages
yderligere skridt for at holde hånden under de patienter, den
pågældende psykiater har haft. I den forbindelse vil jeg foreslå,
at der samles læringsmæssigt op på sagen, herunder at det
vurderes om de gældende forældelsesregler er rigtige og
tilstrækkelige.
Vi har med andre ord brug for mere viden om de konkrete sager,
inden vi lægger os fast på, om vi skal ændre forældelsesfristerne
i de her sager.
Vi skal tage med i overvejelserne, at det lovgivningsmæssigt vil
være meget vanskeligt at afgrænse, hvem en sådan suspension
af forældelsesfristerne skulle omfatte.
Skal en særordning være for alle tidligere patienter hos
psykiatere, der efterfølgende har fået frataget deres
autorisation?
Eller hvad med alle tidligere patienter hos andre navngivne
psykiatere?
Vi skal også holde os for øje, at en særordning i denne sag vil
kunne danne præcedens. Vi står med andre ord med en
vurdering, hvor der er flere mulige udfald. Vi kan nå frem til, at
reglerne er gode nok, som de er. Vi kan nå frem til, at reglerne
generelt er gode nok, men bør afviges i disse sager. Eller vi kan
nå frem til, at reglerne generelt skal ændres.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-15 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 4
Men inden vi lægger os fast på noget i dette spørgsmål, synes
jeg som sagt, at vi skal have afdækket, hvad der er sket i de
konkrete sager.
Jeg vil derfor foreslå, at der skrives ud til patienterne på ny med
tilbud om at gennemgå deres journal. Det skal være med til at
betrygge patienterne og besvare deres eventuelle spørgsmål.
Samtidig skal det vurderes, om patienten skal undersøges
nærmere.
Og vurderes det, at patienten har lidt en skade, opfordres
patienten til at kontakte Patienterstatningen.
Gennemgangen skal munde ud i en afrapportering. Den kan
være med til at give os et billede af erstatnings- og
forældelsesaspekterne i de konkrete sager. Og på den baggrund
kan vi drøfte, om det er hensigtsmæssigt at indføre en
særordning.
---oOo---
Jeg vil nu gå over til besvarelsen af spørgsmål AF. Her bliver jeg
bedt om at redegøre for, om psykiateren under sit ophold i
udlandet har behandlet patienter, og hvad ministeriet vil gøre
for, at de patienter bliver kontaktet.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at den pågældende psykiater fra
slutningen af 2004 fungerede som vikar i et halvt år i Sverige og
efterfølgende i to år i Norge. Han har også tre gange af to til fire
ugers varighed arbejdet i Grønland.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at styrelsen rutinemæssigt som
følge af en nordisk overenskomst orienterer
sundhedsmyndighederne i de andre nordiske lande, når en
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-15 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 5
sundhedsperson mister eller får indskrænkninger i sin
autorisation. Det gælder også ved indskrænkninger i
ordinationsretten.
Sundhedsstyrelsen orienterede første gang
sundhedsmyndighederne i de øvrige nordiske lande i forbindelse
med, at styrelsen den 19. september 2012 indskrænkede
psykiaterens ret til at ordinere centralstimulerende lægemidler.
Og styrelsen orienterede igen den 14. maj 2013, da styrelsen
midlertidigt fratog psykiateren hans autorisation som læge.
Ordningen er sådan, at det herefter er sundhedsmyndighederne
i de andre nordiske lande, der selv må stilling til, om
sundhedspersonen udgør en fare for patienterne i de respektive
lande.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at Helsetilsynet i Norge efter den
første orientering spurgte Sundhedsstyrelsen ind til afgørelsen,
og at Helsetilsynet den 15. januar 2012 indskrænkede
psykiaterens ordinationsret i Norge.
Og efter den anden orientering fratog de norske myndigheder
psykiaterens autorisation som læge. Det skete den 15. august
2013.
Også Sverige reagerede på styrelsens orienteringer. De svenske
tilsynsmyndigheder spurgte ind til den midlertidige
autorisationsfratagelse den 1. oktober 2013 og fik svar samme
dag. Styrelsen har dog ingen oplysninger om, hvilke
tilsynssanktioner de svenske myndigheder eventuelt har draget
over for den pågældende psykiater.
Den pågældende psykiater har som sagt også arbejdet i en kort
periode i Grønland.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-15 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 6
Der har hidtil ikke været praksis for at underrette de
grønlandske myndigheder på linje med de andre nordiske lande.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at denne praksis er ændret, så
Grønland og Færøerne i dag modtager samme informationer
som de øvrige nordiske lande.
Sundhedsstyrelsen har derfor den 13. marts 2015 orienteret
Grønland og de nordiske lande om, at den pågældende psykiater
er uden ret til at udøve lægegerning.
Jeg mener på baggrund af oplysningerne fra Sundhedsstyrelsen,
at der umiddelbart er gjort, hvad der er muligt for at underrette
de lande, hvor psykiateren har arbejdet, om de danske
sanktioner.
Det må herefter være op til myndighederne i de lande at
vurdere, om man vil reagere på oplysningerne
både i forhold
til psykiateren og de patienter, han har behandlet. Det
tilkommer ikke et land at udøve myndighed inden for et andet
lands grænser. Vi ville nok også gerne have os frabedt, at
myndigheder fra andre lande tager direkte kontakt til danske
patienter. Det må været op til landet selv ud fra egne normer og
standarder at vurdere, hvordan man håndterer sådanne sager
bedst.
Og at dømme ud fra oplysningerne fra styrelsen er landene, hvor
psykiateren har arbejdet, opmærksomme på sagen og har
reageret på Sundhedsstyrelsens informationer.
På baggrund af sagens omfang vil Sundhedsstyrelsen henlede de
nordiske landes myndigheders opmærksomhed på sagen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-15 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 7
---oOo---
I spørgsmål AG bliver jeg bedt om at redegøre for, hvordan jeg
vil sikre, at alle patienter og pårørende, som er behandlet af
psykiateren efter 2004, bliver informeret.
Som jeg nævnte under besvarelsen af spørgsmål AF, har den
pågældende psykiater opholdt sig i udlandet fra 2004 til 2007.
Før 2004 var han i et års tid ansat på et sygehus i Region
Nordjylland, og i 2007 nedsatte han sig som privatpraktiserende
psykiater i Region Midtjylland.
Region Midtjylland har oplyst, at den pågældende psykiater og
en anden psykiater praktiserede under samme
ydernummer. Det betyder, at regionen ikke via regionens egne
oplysninger kan se, hvilke patienter, der blev behandlet af den
ene psykiater og hvilke, der blev behandlet af den anden.
Efter begge psykiateres ophør, blev journalerne overdraget til
Embedslægerne i Randers.
For at kunne komme i kontakt med de tidligere patienter,
anmodede regionen Embedslægerne om oplysninger om alle de
patienter, som ifølge journalmaterialet har været behandlet af
den pågældende psykiater.
Og på baggrund af oplysningerne, har regionen sendt
informationsbreve ud til cirka 1.900 tidligere patienter eller
deres forældre.
I informationsbrevene opfordrer regionen de tidligere patienter
til at kontakte deres egen læge, hvis de er usikre eller utrygge.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-15 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 8
På den måde kan deres egen læge vurdere, om der er brug for
henvisning til psykiater.
Regionen har i forbindelse med sagen gjort ekstra
ambulatoriekapacitet med speciallægeressourcer klar i Herning
og andre steder, hvor der måtte være brug for det. Initiativet
skal sikre, at de patienter, der bliver henvist fra deres
praktiserende læge, kan få en ny vurdering inden for en måned.
I informationsbrevene informeres samtidig om mulighederne for
at klage eller søge erstatning.
Det er ikke kun borgere fra Region Midt, som regionen skriver
ud til. Regionen skriver ud til tidligere patienter uanset
bopælsregion og uanset, om regionen har ydet tilskud til
ydelsen eller ej.
Region Midtjylland og Region Nordjylland har samarbejdet i
forhold til at sikre bekymrede patienter mulighed for en ny
vurdering. Region Nordjylland har også oprettet et tilbud om
second opinion til de af regionens borgere, som har været
behandlet af den pågældende psykiater.
Ministeriet er i færd med at undersøge, om den pågældende
psykiater har udført arbejde for kommuner, eventuelt i
forbindelse med udstedelse af speciallægeattester. Viser dette
sig at være tilfældet, vil det blive vurderet, hvordan der kan
skabes kontakt til de patienter også.
Det er min opfattelse, at begge regioner har været særdeles
aktive i forhold til at få taget fint hånd om informationen til de
tidligere patienter hos den pågældende psykiater. Og
regionerne har også begge givet patienterne tilbud om en ny
vurdering af deres behandling.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 730: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/3-15 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 9
For at være helt sikker på, at vi får samlet op på alle patienter,
vil jeg, som også nævnt under besvarelsen af spørgsmål AE,
igangsætte en gennemgang af den pågældende psykiaters
patientjournaler.
Jeg vil således sørge for, at der skrives ud til patienterne på ny
med tilbud om en gennemgang af deres journal hos egen læge
eller på Region Midtjyllands ambulatorier. Gennemgangen af
patientjournalen sker for at betrygge patienterne og besvare
deres eventuelle spørgsmål, samt for at vurdere om patienten
skal undersøges nærmere.
Med alle disse tiltag mener jeg, at vi så langt det overhovedet er
muligt, sikrer os, at de patienter, der er interesserede i det,
bliver informeret og gives mulighed for at få vurderet deres
behandlingsforløb på ny.
Tak for ordet.