Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1524121_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 29. april 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMKGE
Sags nr.: 1501717
Dok nr.: 1688973
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12.marts 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 717 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed endeligt besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Sophie Løhde (V).
Spørgsmål nr. 717:
’’Ministeren bedes oplyse, hvordan de 7 nationale mål for danskernes sundhed
jf. Regeringens sundhedsudspil "Sundere liv for alle - nationale mål for dan-
skernes sundhed de næste 10 år" er implementeret i den kommunale forebyg-
gelsesindsats?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet følgende bidrag fra Sundhedsstyrel-
sen:
”Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker om mental sundhed, tobak, alko-
hol, mad og måltider, fysisk aktivitet og overvægt omfatter temaerne i de 7 na-
tionale mål for danskernes sundhed, jf. Regeringens sundhedsudspil ”Sundere
liv for alle – nationale mål for danskernes sundhed de næste 10 år”. Monitore-
ringen af kommunernes implementering af forebyggelsespakkerne, som gen-
nemføres af Center for Interventionsforskning ved Statens Institut for Folke-
sundhed, Syddansk Universitet, kan derfor give et godt indtryk af, hvordan de
nationale mål er implementeret i den kommunale forebyggelsesindsats. Mål
nr. 1 vedr. social ulighed i sundhed kan dog ikke afdækkes direkte på samme
vis via monitoreringen, da der ikke spørges særskilt ind til specifikke indsatser
vedr. social ulighed i sundhed, men temaet er gennemgående i alle 11 fore-
byggelsespakker.
Mål 1: Den sociale ulighed i sundhed skal mindskes
Reduktion af den sociale ulighed i sundhed ligger ofte som en overordnet mål-
sætning for de kommunale sundhedspolitikker, men der er ikke lavet en sy-
stematisk gennemgang af, hvordan der arbejdes med ulighed i sundhed i de
enkelte kommuner. Eftersom rygning, alkohol, overvægt og mental sundhed er
ansvarlige for cirka 60-70 % af den sociale ulighed i dødelighed, vil indsatser
på disse områder også have relevans for social ulighed i sundhed. Udfordrin-
gen vil således være at sikre, at disse indsatser også når borgere med kort
uddannelse og særlige forebyggelsesbehov. En række kommuner har i den
forbindelse arbejdet med metoder til at sikre dette, fx pro-aktiv rekruttering.
Derudover har nationale indsatser i forhold til alkohol og rygning haft fokus på
kortuddannede (fx via kampagner).
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvordan de 7 nationale mål for danskernes sundhed jf. Regeringens sundhedsudspil "Sundere liv for alle - nationale mål for danskernes sundhed de næste 10 år" er implementeret i den kommunale forebyggelsesindsats, til ministeren for sundhed og forebyggelse
1524121_0002.png
Side 2
Mål 2: Flere børn skal trives og have god mental sundhed
Forebyggelsespakken om mental sundhed indeholder en lang række anbefa-
linger med fokus på mental sundhed blandt børn og unge. Monitoreringen af
kommunernes implementering af forebyggelsespakken om mental sundhed vi-
ser, at:
65 % af kommunerne angiver, at mental sundhed i stor udstrækning
indgår som en integreret del af kommunens indsats inden for sund-
hedsplejen.
51 % af kommunerne angiver, at mental sundhed i stor udstrækning
indgår som en integreret del af kommunens indsats inden for dagtil-
budsområdet.
15 % af kommunerne angiver, at mental sundhed i stor udstrækning
indgår som en integreret del af kommunens indsats inden for kultur-
og fritidsområdet.
71 % af kommunerne angiver, at alle eller næsten alle af kommunens
folkeskoler har iværksat indsatser for at fremme trivslen blandt skole-
børn.
62 % af kommunerne har etableret samarbejde mellem kommunen og
ungdomsuddannelserne med henblik på at forebygge frafald på ung-
domsuddannelserne ved hjælp af sociale og pædagogiske indsatser,
der fokuserer på fx fælleskab, tilhørsforhold og mestring.
Mål 3: Flere voksne skal trives og have god mental sundhed
Forebyggelsespakken om mental sundhed indeholder en række anbefalinger
med fokus på mental sundhed blandt voksne. Monitoreringen af kommunernes
implementering af forebyggelsespakken om mental sundhed viser, at:
44 % af kommunerne angiver, at de i stor udstrækning har udarbejdet
lokale politikker for reduktion og håndtering af stress samt fremme af
trivsel på de kommunale arbejdspladser.
20 % af kommunerne angiver, at mental sundhed i stor udstrækning
indgår som en integreret del af kommunens indsats inden for beskæf-
tigelsesområdet.
7 % af kommunerne angiver, at de gennemfører systematisk opspo-
ring af mentale helbredsproblemer blandt borgere i jobcentre.
40 % af kommunerne angiver, at mental sundhed i stor udstrækning
indgår som en integreret del af kommunens indsats inden for ældre-
området.
59 % af kommunerne angiver, at de systematisk anvender de fore-
byggende hjemmebesøg blandt ældre til at opspore mentale hel-
bredsproblemer.
Mål 4: Flere skal vælge et røgfrit liv
Forebyggelsespakken om tobak indeholder en række anbefalinger med fokus
på at fremme røgfrie miljøer. Monitoreringen af kommunernes implementering
af forebyggelsespakken om tobak viser, at:
99 % af kommunerne angiver, at alle eller næsten alle af kommunens
egne indendørsmiljøer i praksis er 100 % røgfrie.
93 % af kommunerne angiver, at alle eller næsten alle af kommunens
matrikler, hvor børn opholder sig er 100 % røgfrie (fx daginstitutioner,
folkeskoler og kommunale fritidsordninger).
60 % af kommunerne stiller krav om 100 % røgfrihed i dagplejen.
44 % af kommunerne stiller krav om 100 % røgfrihed på beskæftigel-
sesområdet.
30 % af kommunerne stiller krav om 100 % røgfrihed i familieplejen.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvordan de 7 nationale mål for danskernes sundhed jf. Regeringens sundhedsudspil "Sundere liv for alle - nationale mål for danskernes sundhed de næste 10 år" er implementeret i den kommunale forebyggelsesindsats, til ministeren for sundhed og forebyggelse
1524121_0003.png
Side 3
Mål 5: Færre skal have et skadeligt alkoholforbrug og alkoholdebuten skal ud-
skydes blandt unge
Forebyggelsespakken om alkohol indeholder en række anbefalinger med fo-
kus på at nedbringe antallet af borgere med et skadeligt alkoholforbrug og ud-
skyde alkoholdebuten blandt unge. Monitoreringen af kommunernes imple-
mentering af forebyggelsespakken om alkohol viser, at
26 % af kommunerne angiver, at alle eller næsten alle kommunale ar-
bejdspladser og institutioner har en alkoholpolitik, der både forholder
sig til storforbrug og til tidlig opsporing ved formodning om et alkohol-
problem. Langt den største andel af kommunerne angiver dog, at de
har en alkoholpolitik, der er fælles for alle arbejdspladser og institutio-
ner i kommunen (52 %).
39 % af kommunerne har iværksat en dialog mellem ungdomsuddan-
nelserne i kommunen for at sikre en ensartet alkoholpolitik på alle in-
stitutioner.
44 % af kommunerne har etableret et fast samarbejdsforum omkring
alkoholbevillingsopgaven.
82 % af kommunerne tilbyder en kort rådgivende samtale om alkohol
til borgere med storforbrug eller skadeligt forbrug, mens 74 % af
kommunerne tilbyder det til pårørende eller børn.
76 % af kommunerne angiver, at alle eller næsten alle elever i folke-
skolens afgangsklasser har en udskolingssamtale, hvor alkohol ind-
går.
Mål 6: Færre børn skal være overvægtige
Forebyggelsespakken om overvægt indeholder en række anbefalinger med
fokus på, at færre børn skal være overvægtige. Forebyggelsespakkerne om
mad og måltider og fysisk aktivitet indeholder desuden en række anbefalinger,
der understøtter og kan være med til at fremme dette mål. Monitoreringen af
kommunernes implementering af forebyggelsespakkerne om overvægt, mad
og måltider og fysisk aktivitet viser, at:
71 % af kommunerne har etableret forebyggelsestilbud til skolebørn
med moderat overvægt.
44 % af kommunerne har etableret forebyggelsestilbud rettet mod før-
skolebørn med moderat overvægt.
23 % af kommunerne angiver, at de har tilbud om hjemmebesøg af en
sundhedsplejerske til familier med 3-årige børn med henblik på opspo-
ring af overvægt blandt børn i denne aldersgruppe.
7 % af kommunerne angiver, at ansatte på bosteder og -former samt
på aktiverings- og samværstilbud i høj grad arbejder med systematisk
opsporing af overvægt blandt børn.
34 % af kommunerne vurderer, at alle eller næsten alle af kommunens
folkeskoler inddrager vægt som en del af sundhedsundervisningen.
56 % af kommunerne angiver, at der i stor udstrækning er udarbejdet
lokale handlingsplaner for arbejdet med mad og måltider i dagplejen.
Det gælder 56 % af kommunerne mht. daginstitutioner og 10 % af
kommunerne mht. idrætshaller.
42 % af kommunerne angiver at alle eller næsten alle kommunale
daginstitutioner har fokus på at fremme børns viden om og glæde ved
madlavning, smag og sunde måltider.
40 % af kommunerne angiver, at fysisk aktivitet stor udstrækning ind-
går som en integreret del af indsatsen i skolen. Dette gælder for 48 %
af kommunerne både i forhold til sundhedsplejen og dagtilbud.
16 % af kommunerne angiver, at alle eller næsten alle af kommunens
skoler har gennemført en indsats for at fremme fysisk aktivitet for alle
elever.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvordan de 7 nationale mål for danskernes sundhed jf. Regeringens sundhedsudspil "Sundere liv for alle - nationale mål for danskernes sundhed de næste 10 år" er implementeret i den kommunale forebyggelsesindsats, til ministeren for sundhed og forebyggelse
1524121_0004.png
Side 4
Mål 7:Flere skal bevæge sig mere i dagligdagen
Forebyggelsespakken om fysisk aktivitet indeholder en række anbefalinger
med fokus på at flere borgere skal bevæge sig mere i dagligdagen. Monitore-
ringen af kommunernes implementering af forebyggelsespakken om fysisk ak-
tivitet viser, at:
18 % af kommunerne angiver, at over halvdelen af de kommunale ar-
bejdspladser deltager i kampagner for fysisk aktivitet.
13 % af kommunerne angiver, at fysisk aktivitet stor udstrækning ind-
går som en integreret del af indsatsen på beskæftigelsesområdet.
Dette gælder for 37 % af kommunerne i forhold til ældreområdet og
for 53 % af kommunerne i forhold til kultur- og fritidsområdet.
88 % af kommunerne har etableret tilbud, der fremmer fysisk aktivitet
blandt ældre med nedsat fysisk formåen og svage sociale relationer.
75 % af kommunerne har etableret tilbud, der fremmer fysisk aktivitet
blandt borgere uden for arbejdsmarkedet.
47 % af kommunerne har etableret tilbud, der fremmer fysisk aktivitet
blandt socialt udsatte.
69 % af kommunerne har etableret tilbud, der fremmer fysisk aktivitet
blandt borgere med psykisk handicap.
62 % af kommunerne har etableret tilbud, der fremmer fysisk aktivitet
blandt borgere med handicap.
48 % af kommunerne har etableret tilbud, der fremmer fysisk aktivitet
blandt børn med motoriske vanskeligheder.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens udtalelse. Jeg kan supplerende
tilføje, at der til de nationale mål er tilknyttet en partnerskabsstrategi, som fore-
løbig har betydet etablering af 38 partnerskaber med midler fra ministeriets
partnerskabspulje. Godt 50 kommuner indgår i et eller flere af disse partner-
skaber. Sund By Netværket, som bl.a. består af 55 kommuner, indgår ligele-
des i et af disse partnerskaber.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Kåre Geil