Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 29. april 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMKGE
Sags nr.: 1501717
Dok nr.: 1688970
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. marts 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 716 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed endeligt besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Sophie Løhde (V).
Spørgsmål nr. 716:
’’Ministeren bedes oplyse, hvor mange kommuner der evaluerer på effekten af
de forskellige forebyggelsesindsatser indenfor KRAMS (Kost, Rygning, Alko-
hol, Motion, Stress)?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet følgende bidrag fra Sundhedsstyrel-
sen:
”Sundhedsstyrelsen har indhentet bidrag til besvarelsen fra KL og Center for
Interventionsforskning ved Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Uni-
versitet.
Effektmåling af forebyggende indsatser indenfor kost, rygning, alkohol, motion
og stress er nyttige, og i princippet er det relevant at måle på alle indsatser,
hvor evidensen er mindre stærk.
Sundhedsstyrelsen finder det væsentligt at bemærke, at det er meget vanske-
ligt og ressourcekrævende at måle og dokumentere sundhedseffekt af fore-
byggende indsatser. I praksis vil det derfor for enkeltkommuner på grund af
deres størrelse, ressourcer og kompetencer være både vanskeligt og uhen-
sigtsmæssigt at lave egentlige effektmålinger på områder, hvor evidensen ikke
foreligger. Sådanne målinger er en opgave for forskningsinstitutioner, som har
kompetencer til at sikre resultaternes holdbarhed.
Hvad angår områder og indsatser med allerede eksisterende evidens for ef-
fekt, som fx rygestopkurser, er der stor sandsynlighed for, at man opnår den
ønskede sundhedseffekt, hvis man implementerer indsatsen som foreskrevet.
Sundhedsstyrelsen vurderer derfor, at kommunerne udelukkende bør monito-
rere implementeringen, gennemførelsen og kvaliteten af sådanne indsatser.
Vedr. rygestopkurser oplyser KL da også, at 92 kommuner eksempelvis an-
vender Rygestopbasen til en sådan kvalitetssikring. Rygestopbasen har fem
indikatorer og for hver indikator, er der opstillet et kvalitetsmål, således at man
i dag kan måle forbedringer eller forværringer i kvaliteten af behandlingen. Må-
let er, at alle rygestoptilbud skal leve op til kvalitetsmålene.