Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1516375_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. april 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMCVA
Sags nr.: 1501779
Dok nr.: 1671378
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. marts 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 710 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie
Løhde (V).
Spørgsmål nr. 710:
’’Hvis det ikke er realistisk, at op mod halvdelen af patienterne faktisk er så
komplekse, at de ikke kan udredes inden for en måned, så bliver udrednings-
planer brugt som et redskab til at sikre, at patienterne bliver i offentlig regi.
Hvordan vil ministeren så sikre, at regionerne faktisk benytter den private ak-
tør, hvor det er muligt, så patienterne bliver fagligt udredt hurtigst muligt?”
Svar:
Har regionerne ikke selv kapaciteten på egne sygehuse til at udrede deres pa-
tienter inden for 30 dage, har den enkelte region pligt til at benytte andre regi-
oners sygehuse eller private sygehuse og klinikker.
Jeg vil også fremhæve, at regionerne allerede systematisk bruger private leve-
randører i bestræbelserne på at sikre hurtig udredning til patienterne. Danske
Regioner har tidligere oplyst til mit ministerium, at antallet af patienter, som ud-
redes i privat regi, er steget med 10 pct. fra 1. halvår 2013 til 1. halvår 2014.
Hertil kommer, at regionerne aktuelt har indgået aftale med flere end 80 priva-
te leverandører fordelt på 21 forskellige specialer.
Det er desuden aftalt, at regionerne løbende meddeler Danske Regioner de
områder, hvor de har brug for at kunne trække på privat kapacitet, og hvor der
ikke i forvejen eksisterer aftaler med private leverandører. Danske Regioner vil
på den baggrund indgå de nødvendige centrale aftaler om udredningsforløb
og diagnostiske undersøgelser i privat regi, som regionerne kan benytte. Det
bemærkes, at muligheden for at trække på privat kapacitet bl.a. forudsætter, at
der er godkendte private leverandører, som kan bidrage på de pågældende
områder.
Jeg vil dog gerne benytte lejligheden til at slå helt fast, at selv om regionerne
samt de konkrete sygehuse og afdelinger allerede har et stort fokus på effektiv
kapacitetsudnyttelse, står det klart, efter vi har set monitoreringstallene for ud-
redningsretten, at den udnyttelse kan og skal blive endnu skarpere.
Bedre anvendelse af fx billeddiagnostisk udstyr, operationslejer og personale
betyder nemlig, at vi potentielt kan behandle flere patienter på kortere tid. Det
er vi nødt til, hvis patientens ret til hurtig udredning skal overholdes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Regionerne er således som driftsherrer ansvarlige for at kende kapacitetsud-
nyttelsen på den enkelte afdeling, det enkelte sygehus og i regionen. I tillæg
bør regionen også kende den til den private kapacitet og ledig kapacitet i an-
dre regioner.
Bolden er derfor med andre ord på regionernes banehalvdel i forhold til arbej-
det med kapacitet. Det forpligter, og der skal opnås konkrete resultater for
overblik over kapaciteten på tværs af det offentlige og i forhold til det private
sygehusvæsen. Regionernes fremadrettede arbejde med kapacitetsudnyttelse
skal sikre, at kapaciteten udnyttes internt i regionen, på tværs af regioner og i
forhold til udnyttelse af den private kapacitet.
Jeg kan i den forbindelse også oplyse, at der er nedsat en arbejdsgruppe med
Danske Regioner for bordenden vedrørende bedre kapacitetsudnyttelse.
Problemstillingen om bedre kapacitetsudnyttelse indgår desuden i mit ministe-
riums og Danske Regioners igangsatte evaluering af udredningsretten.
Jeg vil også gerne fremhæve, at vi aldrig har haft kortere ventetid på behand-
ling i Danmark. Ventetiden på behandling er faldet – ikke bare siden vi overtog
regeringsmagten for 3 år siden, men også siden det differentierede udvidede
fri valgs ikrafttræden den 1. januar 2013. Ventetiden til operation er altså histo-
risk lav. Årstallene for 2014 viser en ventetid på 49 dage. Dermed er venteti-
den nu på det laveste niveau i ti år.
Den differentierede behandlingsret og udredningsretten skal netop betragtes
som en samlet pakke
-
en pakke, der sikrer en ret til hurtig udredning, som ud-
gør et markant fremskridt for patienterne, samt en bedre prioritering af res-
sourcerne.
Afslutningsvis vil jeg gerne præcisere min besvarelse af 27. januar 2015 af
samrådsspørgsmål G, hvori jeg bl.a. oplyste følgende om Danske Regioners
udnyttelse af privat kapacitet til udredning af patienter: ”Regionerne har aktuelt
indgået aftale med 89 private leverandører inden for 20 forskellige specialer.”
Denne oplysning var i sagens natur baseret på data fra Danske Regioner. I
forbindelse med udarbejdelsen af mine svar på udvalgets spørgsmål nr. 708-
712 (alm. del) har Danske Regioner imidlertid oplyst, at der i forbindelse med
optællingen af aftalerne forud for samrådet er sket en fejl, hvorfor der pr. 27.
januar 2015 rettelig var indgået aftale med 88 private leverandører inden for
21 forskellige specialer.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Carlo V. Andersen