Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 25. marts 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPGRB
Sags nr.: 1501721
Dok nr.: 1672740
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. marts 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 688 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 688:
’’Vil ministeren oplyse, om Region Sjælland konsekvent har benyttet den prak-
sis, at medarbejdere selv skal opsige deres stilling for at blive omplaceret, og
hvis ikke hvad begrundelsen for den uensartede praksis er?”
Svar:
Da spørgsmålet angår ansættelsesretlige tvister, som jeg ikke har kompetence
til at gå ind i, har ministeriet til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra
Danske Regioner, som oplyser følgende:
”Region Sjælland har i forbindelse med forestående afskedigelser på grund af
regionens forhold omplaceret efter følgende principper:
a) Hvis en stilling nedlægges og en ny stilling opstår med næsten de
samme løn- og ansættelsesvilkår, er der uden videre sket omplace-
ring, men typisk med et kortere varsel fra regionen.
b) Hvis en medarbejder er blevet pålagt overgang til anden stilling med
væsentligt ændrede vilkår, er pågældende blevet kompenseret for
ændringerne i en periode svarende til opsigelsesvarslet efter overgan-
gen. Medarbejderen har kunnet vælge at konvertere pålægget om
overgang til anden stilling til en uansøgt afsked med fratrædelse ved
udløbet af opsigelsesvarslet.
c) I nogle situationer, hvor en stilling er blevet nedlagt, har regionen haft
behov for den ansattes arbejdskraft opsigelsesperioden ud. Hvis den
ansatte i den situation ønskede at tage imod et tilbud om omplacering,
har pågældende som hovedregel skullet frigøre sig fra den hidtidige
stilling ved opsigelse.
Der har dog på et område frem til 1. januar 2013 af personalepolitiske hensyn
været praksis for at kompensere medarbejdere i en periode svarende til deres
opsigelsesvarsel efter overgangstidspunktet.
Region Sjælland er i enkelte konkrete tilfælde blevet opmærksom på, at ar-
bejdskraften i den aktuelle stilling, som skulle nedlægges, ikke var påkrævet i
en periode efter overgang til anden stilling. Her har regionen efterfølgende