Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1512078_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 25. marts 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPDPT
Sags nr.: 1406571
Dok nr.: 1659899
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. marts stillet føl-
gende spørgsmål nr. 665 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 665:
”Vil ministeren kommentere præsentationen fra Fonden lænke-ambulatorierne
i Danmark og besvare de spørgsmål og problemstillinger, der er indeholdt i
præsentationen, jf. SUU alm. del – bilag 223?”
Svar:
Fonden Lænke-ambulatorierne har henvendt sig til såvel Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelse som Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
med en række bekymringer i forhold til forslag til lov om ændring af sundheds-
loven og lov om socialtilsyn (Øget kvalitet i alkoholbehandlingen).
Fonden Lænke-ambulatorierne gør i det fremsendte materiale opmærksom på
tre overordnede problemstillinger:
1. Kompetencer i tilsynene
Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark bemærker, at socialtilsynet
for at kunne vurdere et alkoholbehandlingssteds metoder, resultater
og kompetencer bør oparbejde et vist minimum af sundhedsfaglige
kompetencer.
2. Flere tilsyn
Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark bemærker, at det er pro-
blematisk, at det tilsyn og den kontrol, der foretages med erhvervsdri-
vende fonde ikke er beskrevet på samme måde i erhvervsfondsloven
og lov om socialtilsyn. Fonden er endvidere bekymret for, om socialtil-
synets vurderinger af fondens økonomi kan ”rumme”, at Lænke-
ambulatorierne har en vedtægtsbestemt pligt til fx at udvikle kvaliteten
af behandlingen og arbejde med forebyggelse og oplysning, idet dette
kræver et vist overskud på den løbende drift. Fonden Lænke-
ambulatorierne nævner endvidere en bekymring for, om der med lov-
forslaget opstår et tilsynsvirvar på grund af for mange tilsynsmyndig-
heder.
3. Fagligt grundlag
Fonden Lænke-ambulatorierne i Danmark bemærker, at kvalitetsmo-
dellen under lov om socialtilsyn har sit udgangspunkt i serviceloven og
derfor i overvejende grad omhandler dag- og døgntilbud. Fonden fin-
der ligeledes, at det er fælles for tilbuddene underlagt socialtilsynet, at
borgerne bliver visiteret af kommunerne. Fonden anfører, at Lænke-
ambulatorierne er et ambulant frit-valgs-tilbud under sundhedsloven. I
forlængelse heraf påpeger Fonden en lang række indikatorer i kvali-
tetsmodellen, som findes irrelevante.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Ad 1)
Det er en forudsætning for varetagelsen af opgaven med godkendelse og
driftsorienteret
tilsyn
at
oppebære
den
nødvendige
vifte
af
specialistkompetencer. Opgaven består i at kontrollere, at borgerne behandles
ordentligt, og at der ikke foregår snyd med eller misbrug af offentlige midler på
behandlingsstedet. Men opgaven består ligeledes i at bidrage til at fastholde
og udvikle kvaliteten på behandlingsstederne. Det er vigtigt, at tilsynet kan
udfordre tilbuddene på deres pædagogiske tilgang, på deres behandling af
borgerne og på deres styringsmæssige forhold som f.eks. økonomien.
Hvert af de fem socialtilsyn besidder i dag ekspertise inden for jura, økonomi,
viden om målgrupperne i tilbuddene, pædagogik samt socialfaglig og
tilsynsfaglig metode. Hvert af de fem socialtilsyn vil fremover ligeledes skulle
have faglig indsigt i sundhedsfaglige metoder, hvilket der er afsat økonomiske
midler til.
Ad 2)
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, som oplyser følgende:
”Socialtilsynets særlige tilsyn med tilbud oprettet som fonde, som følger af lov
om socialtilsyn § 15, lægger sig indholdsmæssigt op ad det fondsretlige tilsyn
med erhvervsdrivende fonde, der ellers føres efter erhvervsfondsloven. Derfor
bør der ikke opstå modstridende vurderinger. Derudover skal socialtilsynet i
deres godkendelses- og tilsynsvirksomhed lægge til grund, at tilbuddene, hvad
enten de er organiseret som fonde eller på anden måde, har adgang til at
varetage andre opgaver end den rene tilbudsdrift. Det ligger i øvrigt ikke som
et krav i lov om socialtilsyn, at et tilbud ikke må generere overskud på driften.
Der er samtidig ikke tale om, at Erhvervsstyrelsens tilsyn har forrang for
socialtilsynets eller omvendt. Tilbud, der er omfattet af lov om socialtilsyn vil
under alle omstændigheder være omfattet af socialtilsynets ”almindelige” tilsyn
med metoder, kompetencer, fysiske rammer m.v. Tilbud oprettet som fonde vil
derudover være omfattet af et fondstilsyn fra enten Erhvervsstyrelsen,
Civilstyrelsen eller socialtilsynet. Det fremgår således af § 15 i lov om
socialtilsyn, at socialtilsynet har nogle særlige opgaver (fondstilsyn) i forhold til
tilbud omfattet af lovens § 4, stk. 1, der er oprettet som fonde eller selvejende
institutioner, hvis disse ikke er omfattet af enten lov om fonde og visse
foreninger eller lov om erhvervsdrivende fonde og dermed af det fondstilsyn,
der følger af de to love.”
Som følge af ovenstående, samt den nødvendige koordination mellem
socialtilsyn og Sundhedsstyrelsen som beskrevet nedenfor under Ad 3, finder
jeg ikke, at der som følge af lovforslaget vil opstå et tilsynsvirvar. Hvert tilsyn
har et klart defineret formål, og hver sine specielle opgaver og særlige
kompetencer.
Ad 3)
Alkoholbehandlingsstederne omfattes af den kvalitetsmodel, som er en del af
lov om socialtilsyn. Ikke alle kvalitetsmodellens aspekter er imidlertid lige
relevante for alle tilbud, ligesom kriterierne kan få forskellig karakter i forhold til
forskellige typer af tilbud. F.eks. må der stilles andre krav til ledelse og organi-
sation i store end i små tilbud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Der er forskel på, hvordan kriterier og underliggende indikatorer vurderes af-
hængigt af tilbuddets karakter og målgruppe. Kvalitetsvurderingen for hvert
enkelt tilbud tager således kun udgangspunkt i de kriterier og indikatorer, der
er relevante for det konkrete tilbud. F.eks. vil de specifikke indikatorer på bør-
neområdet altid kun blive anvendt på børn og ikke på voksne.
Kvalitetsmodellen vil ligeledes blive tilpasset i forhold til godkendelse af og
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder.
Herudover vil vejledninger og retningslinjer udarbejdet af Sundhedsstyrelsen
blive benyttet af socialtilsynene som redskaber til godkendelse af og
driftsorienteret
tilsyn
med
alkoholbehandlingsstederne.
De
af
Sundhedsstyrelsen udarbejdede vejledninger og retningslinjer vil pege på
specielle opmærksomhedspunkter af relevans for godkendelse af og
driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder.
I forhold til snitflader mellem socialtilsynene og Sundhedsstyrelsen følger det
af god forvaltningsskik, at socialtilsynet skal gøre rette myndighed
opmærksom på uhensigtsmæssige forhold, hvis socialtilsynet kommer i
besiddelse af informationer af betydning for denne myndigheds tilsyn. Hvis
socialtilsynet således bliver opmærksom på forhold, som falder uden for
tilsynets kompetence, eksempelvis uforsvarlig medicinhåndtering, skal
socialtilsynet efter omstændighederne orientere Sundhedsstyrelsen med
henblik på deres varetagelse af patientsikkerheden. Herudover er
Socialstyrelsen, Sundhedsstyrelsen og de fem socialtilsyn i dialog om,
hvordan de skal håndtere koordinationen i forhold til snitflader i praksis.
Som det er beskrevet ovenfor er ikke alle aspekter af kvalitetsmodellen lige
relevante for alle tilbud, hvorfor jeg er af den overbevisning, at
kvalitetsmodellen efter en tilpasning i forhold til alkoholbehandlingssteder vil
kunne anvendes på såvel ambulante som dag- og døgntilbud. Jeg skal
samtidig gøre opmærksom på, at kvalitetsmodellen allerede anvendes i
forbindelse med godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med
stofmisbrugsbehandlingstilbud, som deler mange karakteristika med
alkoholbehandlingssteder. Det faktum, at Lænke-ambulatorierne er et
ambulant frit-valgs-tilbud, ændrer ikke ved, at flere af de indikatorer, som
Fonden peger på er irrelevante, efter min opfattelse i høj grad er relevante.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dennis Pihl Thomsen