Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1512314_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 25.marts 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPGRB
Sags nr.: 1501464
Dok nr.: 1671195
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. marts 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 662 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 662:
’’Vil ministeren forklare forskellen på den danske definition af sjældne syg-
domme og EU's definition, jf. SUU alm. del – bilag 235?”
Svar:
Det er vigtigt at sikre, at alle patienter, herunder også patienter med sjældne
sygdomme, modtager den bedst mulige behandling i det danske sundheds-
væsen. Det er dog altid en faglig vurdering, hvordan forskellige sygdomme de-
fineres og afgrænses, hvorfor ministeriet til brug for min besvarelse har ind-
hentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Danmark har i en lang årrække været og er fortsat aktiv og involveret i udvik-
lingen af området ”rare diseases” i EU. Danmark har også været blandt de al-
lerførste lande, der udarbejdede nationale anbefalinger for en særlig indsats
på området ligesom Danmark er et af forholdsvis få EU- lande, der har en sy-
stematisk og formaliseret national specialeplanlægning bl.a. til gavn for patien-
ter med sjældne sygdomme.
Sundhedsstyrelsens redegørelse ”Sjældne handicap – den fremtidige tilrette-
læggelse af indsatsen i sygehusvæsenet 2001” fastlagde en afgrænsning og
definition af, hvordan man i en dansk kontekst skulle forstå og afgrænse be-
grebet sjældne sygdomme, som sygdomme der forekom med en hyppighed
på ca. 1-2 ud af 10.000 eller derunder. Samtidig understregedes, at disse syg-
domme har det til fælles, at der er behov for en særlig og ofte årelang velkoor-
dineret og multidisciplinær indsats i sygehusvæsenet vedr. diagnostik, be-
handling og kontrol.
Spørgsmålet om afgrænsning af patientgruppen, herunder om patientgrup-
pens størrelse og karakteristika er igen grundigt drøftet i ”Den Nationale stra-
tegi for sjældne sygdomme ” fra sommeren 2014. Det anbefales herefter i stra-
tegien at fastholde den hidtidige danske forståelse, afgrænsning og definition
af begrebet.
Den fulde anbefaling lyder:
Det anbefales at fastholde den hidtidige danske forståelse, afgrænsning og
definition af begrebet ”sjældne sygdomme” hvorefter begrebet omfatter:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
En række sjældne oftest medfødte arvelige komplekse og alvorlige
sygdomme og tilstande, der kræver særlig viden og sagkundskab og
som har behov for en højtspecialiseret særlig veltilrettelagt koordineret
indsats i form af højtspecialiseret diagnostik, behandling, opfølgning
og kontrol samlet 1-2 steder i sygehusvæsenet.
Sjældne sygdomme forekommer med en hyppighed (prævalens) på
ca. 1-2 pr. 10.000 eller derunder, dvs. op mod 500 - 1000 personer i
Danmark. Sygdommene kan ofte ikke helbredes, men med relevant
indsats kan følger af sygdommene eventuelt forebygges, begrænses
eller behandles og patienterne dermed sikres bedre livskvalitet og
overlevelse.
Der er ikke behov for en absolut afgrænsning i Danmark, idet der ikke
knyttes særlige rettigheder eller lignende til en sådan afgrænsning.
Der kræves som udgangspunkt en årelang og ofte multidisciplinær
behandlingsindsats, der tilrettelægges i overensstemmelse med de
kendte specialeplanlægningskriterier for højtspecialiserede funktioner i
sygehusvæsenet.
Sjældne infektions- og cancersygdomme indregnes sædvanligvis ikke
under begrebet i Danmark, men vil ofte have tilsvarende udfordringer.
Det anbefales i tilrettelæggelsen af sundhedsvæsenets ydelser for de
sjældne infektions- og cancertilstande, at der vises en tilsvarende op-
mærksomhed på, at disse patienter henvises til relevant niveau af læ-
gefaglig ekspertise, herunder relevante specialer mv.
Som hidtil følger og anerkender Danmark EU´s definition i forhold til
forordningen om orphan drug reguleringen mv.
Det danske begreb relaterer sig ikke kun til sjældenhed, men også til graden af
kompleksitet og til behovet for en særlig tilrettelagt indsats i overensstemmelse
med de grundlæggende kriterier for specialeplanlægningen og herunder for
kriterierne for højtspecialiserede funktioner.
Afgrænsningen i Danmark er endvidere ikke talmæssigt absolut, og der er ge-
nerelt enighed mellem patientforeninger, fagfolk, regioner og styrelse om, at
en antalsmæssig absolut grænse ikke er hensigtsmæssig, nødvendig eller fag-
lig velbegrundet. Bl.a. fordi det i Danmark ikke forbundet med særlige eller
ekstra rettigheder at være på en særlig liste over sjældne sygdomme, således
som det kan være tilfældet i andre lande.
Når der skal vises en særlig opmærksomhed og indsats for patienter med
sjældne sygdomme er det således fordi, at kun ved at vise en særlig opmærk-
somhed kan det sikres, at disse patienter får de samme muligheder for en høj
kvalitet i diagnostik, behandling mv. som patienter med hyppige og mere vel-
kendte sygdomme.
EU - definitionen af en sjælden sygdom, svarende til at 5 ud af 10.000 menne-
sker har den pågældende sygdom, stammer fra og henhører til EU's såkaldte
Orphan drug program.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
I henhold til forordning nr.141/2000 kan et medicinalprodukt således opnå
godkendelse som ”orphan medicinal product” når det udvikles med henblik på
diagnostik, forebyggelse eller behandling af livstruende eller kroniske invalide-
rende tilstande, som rammer ikke mere end 5 pr. 10.000 personer, hvilket vil
svare til op mod 2500-5000 patienter i Danmark.
Medicinalfirmaer kan herved få mulighed for at opnå særlige gunstige vilkår i
forbindelse med udvikling af lægemidler til små patientgrupper hvor der pga. af
det begrænsede antal ikke er markedsmæssige incitamenter til at udvikle pro-
dukter. Det har siden år 2000 medført at ca. 110 lægemidler har opnået EU
markedsføringstilladelse. Generelt foregår ibrugtagning hurtigt i Danmark.
Danmark lever fuldt op til forordningen og deltager/ indgår i Orphan drug pro-
grammet og anerkender bl.a. i denne sammenhæng fuldstændig den fælles
fastlagte EU- afgrænsning og definition.
Den mere fleksible danske afgrænsning på nationalt plan indebærer ikke no-
gen konflikt i forhold til EU's definition. Det centrale er, at de to afgrænsninger
har forskellige formål og har udgangspunkt i hhv. en incitamentsstruktur for
medicinalindustrien og en national planlægning af tilrettelæggelsen af indsat-
ser i sygehusvæsenet mv.
I henhold til oplysningerne i den årlige afrapportering fra EUCERD ”state of the
art”- 2014 har kun få lande en officiel vedtaget definition af sjældne sygdomme
svarende til EU-definitionen f.eks. Bulgarien og Grækenland. En lang række
lande tilkendegiver, at man generelt blandt nationale interessenter accepterer
EUs afgrænsning som retningslinje. Andre lande har en anden afgrænsning
end den af EU i forordningen fastsatte. Polen finder det eksempelvis således
nødvendigt at definere en ”ultra rare diseases” gruppe svarende til 0,2 pr
10.000.
For så vidt angår de nordiske lande så har Finland ikke nogen officiel definiti-
on, Norge og Sverige anvender 1 pr. 10.000 og Island 2 pr.10.000, dvs. at der
i de nordiske lande er en tæt overensstemmelse med den danske afgrænsning
på 1-2 pr. 10.000.
Der foregår mellem de nordiske lande jævnligt og regelmæssigt udveksling af
viden, erfaringer og synspunkter vedr. forskellige aspekter af forholdene om-
kring sjældne sygdomme. Spørgsmål vedr. definition og afgrænsning af be-
grebet sjældne sygdomme har generelt ikke været fokus i disse drøftelser idet
man umiddelbart har haft overensstemmende synspunkter i Norden.
Sundhedsstyrelsen bekendt er der ikke tanker om fælles nordiske initiativer i
forhold til definitionen af sjældne sygdomme.
Når man i den nationale strategi for Danmark har ønsket at fastholde den tal-
mæssigt mere snævre afgrænsning skyldes det som nævnt, at det findes vig-
tigt, at de sjældne sygdomme opfylder kriterierne for den nationale speciale-
planlægning vedr. højtspecialiserede funktioner, herunder vedr. de talmæssige
forhold. Når der ikke er behov for fastsættelse af en absolut grænse skyldes
det at der ikke er særlige rettigheder tilknyttet begrebet.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Gertrud Rex Baungaard