Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1514060_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. marts 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMCVA
Sags nr.: 1501360
Dok nr.: 1658455
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 651 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 651:
’’Mener ministeren, at det er acceptabelt, at personalet skal finde sig i overfus-
ninger og korrektioner i forbindelse med deres professionelle arbejde, når de
arbejder med patienter fra andre kulturer, jf. Ekstra Bladets artikel 'Ambassa-
dørfamilie tyranniserer Hvidovre Hospital' fra den 25. februar 2015?”
Svar:
Til brug for min besvarelse har mit ministerium indhentet en redegørelse for
forløbet for behandlingen af den omhandlede patient fra Region Hovedstaden.
Der fremgår bl.a. følgende af redegørelsen:
”Pårørende reagerer erfaringsmæssigt forskelligt på alvorlig akut opstået syg-
dom og der vil derfor også være behov for, at behandlings- og plejepersonale
professionelt kan forholde sig på forskellig vis til de udfordringer, der kan være
forbundet med vrede og sorgfulde reaktioner. Samtidig er familien erfarings-
mæssigt en vigtig faktor ved behandling af patienter [med den omhandlede li-
delse], hvorfor det af de behandlingsmæssige hensyn, som det er hospitalets
opgave at varetage, er nødvendigt at søge en hensigtsmæssig relation til på-
rørende opretholdt.”
Jeg kan tilslutte mig det af regionen anførte, men jeg vil samtidig understrege,
at der naturligvis er grænser for, hvad det sundhedsfaglige personale i forhold
til pårørendes opførsel og adfærd skal finde sig. De pårørendes kultur spiller i
den sammenhæng ingen rolle.
Regionen og mere konkret hospitalsledelsen har den fornødne hjemmel til at
opstille generelle regler for patienters og besøgendes adfærd på hospitalet.
Det vil dog altid være en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om patientens
eller pårørendes opførsel ligger uden for rammerne af, hvad der kan og bør to-
lereres.
Det er naturligvis overordentlig vigtigt for mig som sundhedsminister, at regio-
nerne varetager deres forpligtelser som arbejdsgivere, herunder forpligtelsen
til at skabe et godt og trygt arbejdsmiljø for de ansatte, og at der tages seriøst
hånd om klager fra personalet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Jeg har derfor også noteret mig, at det mellem ledelsen på Hvidovre Hospital
og medarbejdernes fællestillidsrepræsentant er aftalt at følge op på det kon-
krete forløb med henblik på læring.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Carlo V. Andersen