Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1514062_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. marts 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMCVA
Sags nr.: 1501360
Dok nr.: 1658444
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 650 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 650:
’’Er det korrekt, at der har været klager fra personalet i forbindelse med ind-
læggelsen af moren til den saudiarabiske ambassadør i Danmark, jf. Ekstra
Bladets artikel 'Ambassadørfamilie tyranniserer Hvidovre Hospital' fra den 25.
februar 2015?”
Svar:
Til brug for min besvarelse har mit ministerium indhentet en redegørelse for
forløbet for behandlingen af den omhandlede patient fra Region Hovedstaden.
Der fremgår af bl.a. følgende af regionens redegørelse:
”Plejepersonalet og de pårørende har været uenige om niveauet for plejen.
Det har givet konflikter og ført til klager fra personalet over ubegrundet kritik af
deres faglige indsats, ligesom personalet har klaget over at være blevet talt
ned til af de pårørende. Ledelsen har – samtidig med opfyldelse af hospitalets
behandlingsforpligtelse efter loven – støttet personalet i forbindelse med kon-
flikterne og herunder rekvireret psykologbistand i nødvendigt omfang.”
Af redegørelsen fremgår endvidere følgende:
”De pårørende har i dette tilfælde haft sværere ved at acceptere og værdsætte
plejepersonalets indsats end de behandlende lægers og terapeuters indsats,
hvad plejepersonalet naturligt nok har haft svært ved at acceptere. Samtidig
har de pårørende generelt ikke oplevet kontakten til plejepersonalet som spe-
cielt konfliktfyldt. Det har som i andre tilfælde ved vanskelige patientkontakter
været nødvendigt at stille psykologbistand til rådighed for personalet. Efter
overflytning til [navngiven afdeling og afsnit på hospitalet], fungerer kommuni-
kationen bedre mellem personale og pårørende.”
Jeg kan på den baggrund besvare spørgsmålet bekræftende.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Carlo V. Andersen