Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1514278_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. marts 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1501276
Dok nr.: 1655059
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 578 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 578:
’’Vil ministeren oplyse, om Sundhedsstyrelsen med indgåelse af frivillige afta-
ler har levet op til styrelsens tilsynsforpligtelse, og vil ministeren i benægtende
fald redegøre for, hvordan ministeren vil håndtere dette?”
Svar:
Reglerne om tilsynssanktioner er fastsat i lovbekendtgørelsen nr. 877 af 4. au-
gust 2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virk-
somhed (autorisationsloven).
Det følger af autorisationslovens § 5, stk. 1, 1. pkt., at en autoriseret sund-
hedsperson over for Sundhedsstyrelsen kan fraskrive sig autorisationen for en
fastsat periode eller indtil videre.
Det følger af autorisationslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., at en autoriseret sund-
hedsperson kan meddele Sundhedsstyrelsen, at vedkommende vil indskræn-
ke sit virksomhedsområde for en periode eller indtil videre.
Det følger af autorisationslovens § 37, stk. 1, at en læge over for Sundhedssty-
relsen kan fraskrive sig retten til at ordinere afhængighedsskabende lægemid-
ler eller en nærmere angiven gruppe af sådanne lægemidler for en nærmere
angiven periode eller indtil videre.
Kammeradvokaten har i sin forvaltningsretlige gennemgang af styrelsens til-
synssager, som er sendt over til udvalget den 14. januar 2015, kritiseret styrel-
sens praksis med indgåelse af frivillige aftaler, idet den ikke i tilstrækkelig grad
varetager sundhedspersonernes retssikkerhed. Kammeradvokaten påpeger,
at ”det har betydning for adgangen til at administrere ved aftale, om parten
(sundhedspersonen) befinder sig i en situation, hvor der er behov for at give
vedkommende den processuelle beskyttelse og de partsrettigheder, som vil
følge af en anvendelse af forvaltningslovens bestemmelser, og om disse be-
stemmelser vil være egnede til at give parten den ønskede beskyttelse.”
Kammeradvokaten anbefaler ud fra sin forvaltningsretlige gennemgang blandt
andet:
At Sundhedsstyrelsen ikke indgår frivillige aftaler med sundhedsper-
soner om at afstå fra en bestemt adfærd, men i stedet træffer afgørel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
se om at indstille en sag om f.eks. autorisationsfratagelse på det vil-
kår, at adfærden indstilles.
At Sundhedsstyrelsen formulerer håndfaste retningslinjer for konse-
kvenser af vilkårsovertrædelser.
At Sundhedsstyrelsen træffer afgørelser, når alle betingelser er til ste-
de for at træffe en sådan, i stedet for at indgå frivillige aftaler med
henblik på at nå samme resultat.
Sundhedsstyrelsen har ændret i sagsbehandlingen, så den nu følger Kam-
meradvokatens anbefalinger. Det betyder blandt andet, at Sundhedsstyrelsen
ikke længere indgår aftaler med sundhedspersoner på særlige vilkår, såkaldte
frivillige aftaler, når der er grundlag for at træffe en afgørelse.
Sundhedsstyrelsen er i dialog med Kammeradvokaten om, i hvilket omfang
der – på baggrund af den forvaltningsretlige gennemgang – er et ”rum” for
brug af frivillige aftaler som led i tilsyn med sundhedspersoner. Styrelsen for-
venter en snarlig afklaring herpå og vil justere deres praksis ind efter det.
Jeg har i øjeblikket drøftelser med Folketingets partier om det kommende til-
syn, hvori indgår spørgsmålet om den fremtidige brug af frivillige aftaler.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye