Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1514268_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. marts 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1501276
Dok nr.: 1654988
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 573 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 573:
’’Vil ministeren oplyse, hvorfor det i Sundhedsstyrelsens tilsyn er vigtigt at
skelne mellem faglige sager og sager vedr. egnethed – hvad er den lovgiv-
ningsmæssige baggrund, og hvilke overvejelser ift. patientsikkerheden giver
det ministeren anledning til?”
Svar:
Generelt kan individtilsynssager med autoriserede sundhedspersoner opdeles
i to sagstyper; henholdsvis egnethedssager og faglighedssager.
Sager om sundhedspersoners egnethed er sager om, hvorvidt en autoriseret
sundhedsperson er egnet til at varetage sit hverv. Det kan for eksempel være
sager om sygdom eller misbrug hos sundhedspersonen.
Sager om permanent fratagelse af autorisation om følge af manglende eg-
nethed er reguleret i § 6 i lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 med
senere ændringer om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed (autorisationsloven). Bestemmelsen har følgende ordlyd:
§ 6.
En autoriseret sundhedsperson kan fratages autorisationen, såfremt udøveren må
antages at være til fare for andre mennesker på grund af
1) en fysisk tilstand, der gør den pågældende uegnet til udøvelse af hvervet, eller
2) sygdom eller misbrug af rusmidler el.lign., der bevirker, at udøveren varigt eller med
mellemrum befinder sig i en mangelfuld sjælstilstand.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan, når der er begrundet mistanke om forhold som beskrevet
i stk. 1, nr. 1 og 2, påbyde en autoriseret sundhedsperson at lade sig underkaste undersø-
gelser og medvirke ved kontrolforanstaltninger samt at udlevere relevante helbredsoplysnin-
ger til belysning af nævnte forhold.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 2 kan ikke indbringes for anden admini-
strativ myndighed.
Stk. 4.
En sundhedsperson kan fratages autorisationen, hvis vedkommende overtræder
påbud udstedt i medfør af stk. 2.
For at en autorisationsfratagelse kan komme på tale, skal den autoriserede
sundhedsperson som udgangspunkt vurderes at være i en tilstand, hvor på-
gældende er til fare for patienterne.
Farekriteriet ses i forhold til udøvelsen af den virksomhed, som autorisationen
giver ret til at udøve i forbindelse med patientbehandling. Farekriteriet sigter på
at forebygge, at en patient udsættes for risici i forbindelse med den autorisere-
de sundhedspersons sundhedsfaglige virksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514268_0002.png
Side 2
Autorisationsfratagelse kan endvidere komme på tale, hvis der er en begrun-
det mistanke om f.eks. sygdom eller misbrug, og pågældende overtræder et
påbud, som Sundhedsstyrelsen har udstedt på baggrund af den begrundede
mistanke.
Sager om fagligt virke er sager om, hvordan en autoriseret sundhedsperson
udfører sit arbejde. Sager om permanent autorisationsfratagelse i fagligheds-
sager er reguleret i autorisationslovens § 7. Bestemmelsen har følgende ord-
lyd:
§ 7.
En autoriseret sundhedsperson kan fratages autorisationen, såfremt udøveren må
antages at være til fare for andre mennesker på grund af grov forsømmelighed udvist ved
udøvelsen af hvervet.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan meddele et fagligt påbud til en autoriseret sundhedsper-
son om ændring af dennes virksomhed, hvis styrelsen finder, at sundhedspersonen har ud-
vist alvorlig eller gentagen kritisabel faglig virksomhed. Sundhedsstyrelsen kan inden med-
delelsen af påbud indhente en skriftlig erklæring fra Retslægerådet. En autoriseret sund-
hedspersons virksomhedsområde kan endvidere indskrænkes i de i 1. pkt. nævnte situatio-
ner efter reglerne i § 9.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 2, 1. pkt., kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 4.
En sundhedsperson kan fratages autorisationen, hvis vedkommende ikke afgiver
de i § 26, stk. 2, omtalte oplysninger til gennemførelse af tilsynet eller ikke efterkommer på-
bud efter stk. 2, 1. pkt.
Fratagelse af autorisation kan ske, dels hvis sundhedspersonen på grund af
grov forsømmelighed antages at være til fare for andre mennesker, dels hvis
sundhedspersonen ikke afgiver alle de oplysninger, der er nødvendige for at
gennemføre tilsyn, eller hvis pågældende ikke efterkommer et fagligt påbud,
som er givet i anledning af, at pågældende har udvist alvorlig eller gentagen
kritisabel faglig virksomhed.
Det er i forbindelse med Sundhedsstyrelsens tilsyn relevant at skelne mellem
de to typer sager, bl.a. fordi sagerne, som det fremgår ovenfor, i relation til fra-
tagelse af autorisation er reguleret i forskellige bestemmelser i autorisationslo-
ven, og fordi sagsbehandlingen i sådanne sager kan indeholde forskellige
skridt, afhængigt af om der er tale om en faglig sag eller en egnethedssag.
Det skal bemærkes, at der både for så vidt angår egnethedssager og faglige
sager er mulighed for en midlertidig fratagelse af autorisationen, hvis den auto-
riserede sundhedsperson frembyder en overhængende fare for sine patienter,
jf. autorisationslovens § 8, stk. 1.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye