Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. marts 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1501276
Dok nr.: 1654988
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 573 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 573:
’’Vil ministeren oplyse, hvorfor det i Sundhedsstyrelsens tilsyn er vigtigt at
skelne mellem faglige sager og sager vedr. egnethed – hvad er den lovgiv-
ningsmæssige baggrund, og hvilke overvejelser ift. patientsikkerheden giver
det ministeren anledning til?”
Svar:
Generelt kan individtilsynssager med autoriserede sundhedspersoner opdeles
i to sagstyper; henholdsvis egnethedssager og faglighedssager.
Sager om sundhedspersoners egnethed er sager om, hvorvidt en autoriseret
sundhedsperson er egnet til at varetage sit hverv. Det kan for eksempel være
sager om sygdom eller misbrug hos sundhedspersonen.
Sager om permanent fratagelse af autorisation om følge af manglende eg-
nethed er reguleret i § 6 i lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 med
senere ændringer om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed (autorisationsloven). Bestemmelsen har følgende ordlyd:
§ 6.
En autoriseret sundhedsperson kan fratages autorisationen, såfremt udøveren må
antages at være til fare for andre mennesker på grund af
1) en fysisk tilstand, der gør den pågældende uegnet til udøvelse af hvervet, eller
2) sygdom eller misbrug af rusmidler el.lign., der bevirker, at udøveren varigt eller med
mellemrum befinder sig i en mangelfuld sjælstilstand.
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan, når der er begrundet mistanke om forhold som beskrevet
i stk. 1, nr. 1 og 2, påbyde en autoriseret sundhedsperson at lade sig underkaste undersø-
gelser og medvirke ved kontrolforanstaltninger samt at udlevere relevante helbredsoplysnin-
ger til belysning af nævnte forhold.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter stk. 2 kan ikke indbringes for anden admini-
strativ myndighed.
Stk. 4.
En sundhedsperson kan fratages autorisationen, hvis vedkommende overtræder
påbud udstedt i medfør af stk. 2.
For at en autorisationsfratagelse kan komme på tale, skal den autoriserede
sundhedsperson som udgangspunkt vurderes at være i en tilstand, hvor på-
gældende er til fare for patienterne.
Farekriteriet ses i forhold til udøvelsen af den virksomhed, som autorisationen
giver ret til at udøve i forbindelse med patientbehandling. Farekriteriet sigter på
at forebygge, at en patient udsættes for risici i forbindelse med den autorisere-
de sundhedspersons sundhedsfaglige virksomhed.