Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1514254_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. marts 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1501276
Dok nr.: 1654970
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 565 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 565:
’’Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 24. februar 2015 om Sundheds-
styrelsens tilsyn oplyse, hvornår i sagsforløbet der var grundlag for at skride
ind? Vil ministeren i den forbindelse redegøre for, hvornår Sundhedsstyrelsen
kan og skal gribe ind i en tilsynssag, og hvornår der i den konkrete sag var til-
strækkeligt grundlag til at gribe ind?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse
fra Sundhedsstyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:
”For så vidt angår den konkrete sag henvises til Sundhedsstyrelsens bidrag til
svar i spørgsmål 615.
Sundhedsstyrelsen kan og skal skride ind i en tilsynssag, når Sundhedsstyrel-
sen har begrundet mistanke om, at en autoriseret sundhedsperson er til fare
for patientsikkerheden. Sundhedsstyrelsens muligheder for at sanktionere en
sundhedsperson er beskrevet i Autorisationslovens §§ 6-9.”
./.
Jeg vedlægger desuden til orientering notat, som beskriver de forskellige
sanktionsmuligheder efter autorisationsloven.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye