Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sagsbeh.:
Sags nr.:
Dok. Nr.:
Dato:
Sundhedsjura og lægemiddelpolitik
SUMMSB
1500769
1649380
24. februar 2015
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Tale til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål Ø og Å i
Sundheds og Forebyggelsesudvalget den 24. februar 2015, kl.
14.30
17.30 (Åben del).
[Samrådsspørgsmål
Ø lyder således:
”På
baggrund af indslaget i 21 Søndag den 1. februar 2015 om
dødsfald, overmedicinering og alvorlige fejlbehandlinger i
psykiatrien af en hjerneskadet psykiater i Vestjylland bedes
ministeren redegøre for, hvilke initiativer der er taget på
baggrund af de indkomne advarsler fra bl.a. en ledende
overlæge og kollega?”]
[Samrådsspørgsmål
Å lyder således:
”I
lyset af den række af tilsynssager, hvor Sundhedsstyrelsen har
svigtet, herunder sagen fra Vestjylland, hvor en hjerneskadet
psykiater har fået lov til at fortsætte som psykiater i 9 år, på
trods af utallige advarsler, bedes ministeren redegøre for,
hvordan ministeren vil sikre, at det ikke sker igen.”]
---oOo---
For mig er det altafgørende, at patientsikkerheden er i orden.
Vi skal kunne have tillid til, at hver enkelt sundhedsperson lever
op til sit ansvar og til sine pligter.
Og heldigvis gør langt de fleste også det.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 2
Men der er blandt sundhedspersoner nogle få, som ikke lever op
til deres ansvar.
Og i de tilfælde skal vi have et effektivt tilsynssystem, der kan
fange op og sætte effektivt ind over for dem, der ikke er sig
deres ansvar værdig.
Her spiller Sundhedsstyrelsen en afgørende rolle, sammen med
regionerne, som er ansvarlige for driften af sygehusvæsenet og
de sundhedspersoner, der er ansat dér.
For det er styrelsens opgave at gribe ind, hvis en
sundhedsperson ikke følger reglerne eller lever op til sine
forpligtelser.
Men gennem en årrække har vi set eksempler på, at styrelsen
ikke har formået at varetage denne opgave på fuldt betryggende
vis.
Det er ikke første gang, at vi hører om en sag hvor en psykiater,
som Sundhedsstyrelsen er blevet advaret om, ikke er blevet
stoppet i tide.
Jeg
og min forgænger
har tidligere skulle forklare om sagen
om psykiateren fra Nordjylland - den såkaldte Mejlhede-sag. I
den sag har Sundhedsstyrelsen erkendt, at tilsynet gennem en
årrække ikke var godt nok. Og Sundhedsstyrelsen har allerede i
8. maj 2013 beklaget, at sagsbehandlingen og prioriteringen var
mangelfuld på en række punkter.
Sundhedsstyrelsen erkendte i sin redegørelse om den sag for
det første, at sagsbehandlingen på visse punkter ikke var
hensigtsmæssig og korrekt. Det drejede sig om notering og
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 3
journalisering af udefrakommende henvendelser og aktindsigt.
Sundhedsstyrelsen erkendte for det andet, at der fejlagtigt ikke
blev indkaldt til et møde med psykiateren som led i tilsynet. Og
Sundhedsstyrelsen erkendte for det tredje, at behandlingen af
sagen ikke blev prioriteret tilstrækkeligt i næsten et år.
I den sag, som dette samråd drejer sig om, har det også vist sig,
at styrelsen har været for lang tid om at skride til handling. Og
sagen har endnu en gang vist, at styrelsens
journaliseringspraksis gør det svært at få ét samlet overblik over
en sundhedspersons tilsynssager. Det har betydet, at der ikke er
blevet grebet ind i tide.
---oOo---
I spørgsmål Ø bliver jeg bedt om at redegøre for, hvilke
initiativer der er taget i sagen på baggrund af de indkomne
advarsler fra bl.a. en ledende overlæge og kollega.
Der er tale om tragisk sag, hvor den pågældende psykiater trods
flere henvendelser og indberetninger tilsyneladende har kunnet
fortsætte med at fejlbehandle patienter.
Det er helt uacceptabelt, at psykiatere, som i det her tilfælde,
kan fortsætte behandlingen til fare for patienterne. De skal
stoppes i tide, og tilsynet skal fungere.
Jeg bad derfor den 5. februar i år Sundhedsstyrelsen om en
fuldstændig redegørelse over hele sagen.
Den har jeg i fredags sendt over til jer forud for dette samråd
som fortroligt svar på spørgsmål 440.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 4
Jeg ville meget gerne kunne tage en nærmere drøftelse af
redegørelsen med jer også under denne del af samrådet.
Men det vil indebære, at jeg videregiver fortrolige oplysninger
om den pågældende psykiaters private forhold.
Og det må jeg ikke.
Det følger af forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1.
Bestemmelsen siger nemlig blandt andet, at den, der virker
inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt med
hensyn til oplysninger om enkeltpersoners private, herunder
økonomiske, forhold. Desuden er tavshedspligten strafbelagt
efter straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f.
Jeg har som bekendt givet udvalget lejlighed til at få lukket hele
samrådet, så vi, under iagttagelse af vores tavshedspligt, kunne
få belyst sagen fra alle vinkler. Men det har der ikke fra dele af
udvalget været interesse for i forhold til disse af
samrådsspørgsmålene.
Jeg skal også gøre opmærksom på, at en stor del af de skriftlige
svar, som jeg op til dette samråd har oversendt til udvalget,
indeholder oplysninger om personlige helbredsforhold.
Oplysningerne er fortrolige og må ikke videregives. Vi kan derfor
ikke drøfte svarene i denne del af samrådet, for I er, ligesom jeg,
underlagt tavshedspligt efter straffelovens §§ 152-152c.
Jeg kan således ikke komme besvarelsen af spørgsmål Ø tættere
på nuværende tidspunkt.
Når alt dette er sagt, må jeg sige helt klart, at jeg efter at have
læst styrelsens redegørelse om sagen, var mildest talt målløs
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 5
over, hvordan den kunne ske. Jeg sad tilbage med fuld
forundring over, hvordan den har kunnet trække ud så længe,
inden der blev grebet ind. Hvis psykiateren var blevet stoppet i
tide, ville vi også kunnet have undgået, at patienter har været
igennem en behandling, som de ikke burde. Jeg deler
fuldstændig jeres ønske om at komme til bunds i sagerne og
undgå dem fremover.
Jeg vil konkludere, at denne sag har haft et alt, alt for langstrakt
forløb. Der er gået alt for længe, inden der er skredet til
handling.
Og det er styrelsen også selv godt klar over. De har flere gange
været ude og beklage forløbet af sagen.
---oOo---
Det er vigtigt at, vi lærer af disse sager. Og at vi retter op på
fejlenene, når vi ser dem.
Og det fører mig over til besvarelsen af spørgsmål Å, hvori jeg
bliver bedt om at redegøre for, hvordan jeg vil sikre, at sådanne
sager ikke sker igen.
Som opfølgning på Mejlhede-sagen gennemgik
Sundhedsstyrelsen i oktober 2013 1.100 sager om mulige fejl
begået af læger i årene 2011 og 2012. Gennemgangen blev
sendt over til udvalget den 22. oktober 2013.
Og styrelsen oprettede også en task force, der mødes ugentligt
for at sikre fremdriften i de nye sager, der kommer ind.
Min forgænger som sundhedsminister bad som bekendt i
forsommeren 2013 den europæiske tilsynssammenslutning,
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 6
EPSO, om at foretage en uafhængig evaluering af
Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed.
Evalueringen mundede ud i en rapport i juni sidste år, som
pegede på anbefalinger om, hvordan tilsynet kunne
tilrettelægges bedre fremadrettet.
Mit mål har fra første færd som sundhedsminister været at få
skabt et effektivt og tillidsvækkende tilsyn for den danske
befolkning. Derfor bad jeg Sundhedsstyrelsen om at udarbejde
en handlingsplan, der skulle adressere anbefalingerne i EPSO-
rapporten.
Handlingsplanen blev offentliggjort midt i september sidste år
og er blevet sendt over til udvalget.
Handlingsplanen er i fuld gang med at blive rullet ud og følger
den fastsatte tidsplan. Nogle initiativer er allerede sat i værk og
også afsluttet, mens andre skal være færdige inden årets udløb.
Lad mig gennemgå nogle af initiativerne og konsekvenserne af
de forudgående sager.
Der er allerede strammet gevaldigt op i styrelsen med ny
organisation og ledelse. Styrelsen har slået to enheder sammen,
og der er sket udskiftning på direktionsgangen. Der er ansat en
tilsynsdirektør, som skal styrke fokus på tilsynsområdet.
Og jeg har bakket op om indsatserne der, hvor der er behov for
lovgivningsmæssige initiativer.
Jeg fremsatte i slutningen af januar lovforslag om at ophæve
beteg else ”e bedslæge”,
og som vi førstebehandlede i
torsdags. Forslaget skal sikre, at betegnelsen i lovgivningen ikke
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 7
har betydning for Sundhedsstyrelsens muligheder for at
tilrettelægge udførelsen af sine myndighedsopgaver mest
hensigtsmæssigt.
Initiativet vil også kunne understøtte den kulturændring, som
styrelsens tilsynsområde skal gennemgå.
Som en del af handlingsplanen har styrelsen fået
Kammeradvokaten til at gennemgå styrelsens behandling af
tilsynssagerne set gennem forvaltningsretlige briller.
Rapporten forelå i slutningen af sidste år og er blevet oversendt
til udvalget.
For det første mener Kammeradvokaten, at der i flere af de
gennemgåede sager, er tilfælde, hvor der kunne være truffet
afgørelse tidligere med deraf følgende kortere
sagsbehandlingstid.
For det andet anbefaler Kammeradvokaten, at styrelsen
dokumenterer sin praksis på forskellige tilsynsområder i ét
samlet papir, der udover en praksisbeskrivelse skal indeholde de
nødvendige redskaber for behandling af sager på de enkelte
områder.
For det tredje er det Kammeradvokatens opfattelse, at styrelsen
i stedet for at gøre brug af indgåelse af frivillige aftaler af hensyn
til retssikkerheden bør træffe afgørelser med vilkår.
På baggrund af den sidste anbefaling har styrelsen med virkning
fra i fredags ændret i sagsbehandlingen, så styrelsen ikke
længere indgår frivillige aftaler med sundhedspersoner, når der
er grundlag for at træffe en afgørelse.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 8
Styrelsen følger Kammeradvokatens øvrige anbefalinger i det
videre arbejde med implementering af handlingsplanen.
En af indsatserne i Sundhedsstyrelsens handlingsplan er også at
få analyseret de organisatoriske snitflader mellem de forskellige
aktører på tilsynsområdet for at fremme en klarere fordeling af
roller og ansvar.
Det er for mig et vigtigt indsatsområde. Vi skal have en klar
forventningsafstemning af, hvad Sundhedsstyrelsen kan og skal,
og hvad styrelsen ikke kan og skal i forhold til driftsherrerne i
regioner og kommuner, som jo også har et medansvar for, at
patientsikkerheden er i orden.
Analysen af snitfladerne vil ligge klar til sommer.
En væsentlig del af handlingsplanen er også at følge op på den
del af EPSO-rapporten, der problematiserer, om vi anvender
ressourcerne rigtigt, når vi binder de fleste tilsynsressourcer op
på faste lovbestemte tilsyn frem for risikobaserede tilsyn
baseret på viden om, hvor der er størst risiko for fejl.
Vi skal spørge os selv, om det er den bedste måde at føre tilsyn
på.
Ministeriet har derfor sammen med styrelsen igangsat en
analyse af mulighederne for at omlægge Sundhedsstyrelsens
tilsynsvirksomhed til et proaktivt, systematisk og risikobaseret
tilsyn.
Essensen er, at vi skal forsøge at sætte ind med ressourcer der,
hvor risikoen for patientsikkerheden er størst. Og samtidig vil en
øget systematisering betyde, at styrelsen får mere ud af sine
tilsynsressourcer.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 9
Omlægningen kunne gå ud på, at styrelsen via nye modeller kan
fokusere flere kræfter der, hvor man kan dokumentere, at
risikoen er størst. Det kunne være ved at se på genindlæggelser,
komplikationer, patientklager, utilsigtede hændelser,
erstatningsudbetalinger, ordinationer eller andre indikatorer,
der viser, hvor der skal holdes et ekstra øje.
Sundhedsstyrelsen har i slutningen af marts måned inviteret en
række organisationer til dialogmøde om, hvordan det hidtidige
tilsyn har fungeret, og hvordan erfaringerne derfra skal spilles
ind i arbejdet med det nye tilsyn.
Omlægningen af tilsynet er en stor øvelse, hvor jeg vil forsøge at
ændre grundlæggende på tilgangen, så vi til gavn for
patientsikkerheden sætter ind de steder, hvori risiciene er de
største.
Jeg kan af gode grunde ikke allerede nu sige, hvad analysen
ender ud i, og hvilke ressourcer det vil kræve at implementere
de foreslåede systemer.
Men analysen vil udmønte sig i et politisk beslutningsoplæg. Og
det er tanken, at oplægget skal præsentere forskellige modeller
for tilrettelæggelsen af det fremtidige tilsyn, hvor fx de faste
tilbagevendende tilsyn spiller en større eller mindre rolle i
forhold til det risikobaserede tilsyn.
Beslutningsoplægget skal være grundlaget for, at vi sammen kan
tage en grundig debat om, hvordan vi mener, at tilsynet
fremover skal fungere, hvilke ressourcer der er behov for, og
hvordan vi anvender dem bedst muligt.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 10
---oOo---
Men én ting er det fremadrettede arbejde. Vi står også med en
opgave i forhold til de sager, der allerede ligger, og som kan
rumme forhold, hvor styrelsen har handlet anderledes, end vi i
dag mener er korrekt og ordentligt i forhold til patienternes
sikkerhed.
Vi ved fra styrelsens redegørelse, at der er en række
egnethedssager fra tidligere. Vi ved også, der findes en række
sager om sundhedspersoners faglighed.
Vi må have sikkerhed for, hvad der er foregået. Vi må have
sikkerhed for, at der ikke gemmer sig sager, som bør behandles
igen.
Vi må som politikere og borgere have sikkerhed for, at hver en
sten bliver vendt, så vi kan have den tillid, der er nødvendig.
Jeg vil derfor have at Sundhedsstyrelsen nedsætter en hurtigt
arbejdende arbejdsgruppe, der kan gennemgå samtlige
uafsluttede sager.
Vi ved ikke, hvad sådan en gennemgang vil vise. Og det er
sagens kerne. Folketinget har brug for viden og indsigt for at
kunne lovgive og passe sit arbejde. Vi skal vide, hvad der sker.
Hvis det kræver yderligere ressourcer, er jeg som minister
indstillet på at se på det også. En gennemgang af gamle sager
må ikke
mens det står på
betyde et ringere tilsyn med vores
sundhedsvæsen.
Givet sagens karakter vil jeg også gerne nævne, at jeg i søndags
blev gjort opmærksom på en læge, som nu har fået frataget sin
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 24. februar 2015 om sagen om en psykiaters fejlbehandlinger og Sundhedsstyrelsens rolle, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 11
autorisation. I forbindelse med sagen skete der en
sagsbehandlingsfejl i styrelsen, som betød, at der ikke blev
grebet ind så hurtigt, som der burde. Det er præcis sådanne
sager, der skal gribes anderledes an fremover.
---oOo---
Med denne gennemgang kombineret med handlingsplanen skal
vi genskabe fuld tillid til, at Sundhedsstyrelsen kan løfte den
kerneopgave som tilsynet med sundhedsvæsenet og
sundhedspersonerne er.
Og dermed også, at vi ikke ser flere tilsynssager, hvor
Sundhedsstyrelsen har været for langsommelige i
sagsbehandlingen. For det er ikke acceptabelt.
Det videre arbejde med styrelsens handlingsplan skal gøre os
klogere på, hvordan vi skal tilrettelægge et fremtidigt effektivt
tilsyn. Borgerne skal trygt kunne gå til lægen med vished om, at
behandlingen er i orden.
I vil som sagt få præsenteret et politisk beslutningsoplæg til
sommer, som kan være udgangspunktet for vores videre
drøftelser af det fremtidige tilsyn.
Tak for ordet.