Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1514662_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 30. marts 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPCRV
Sags nr.: 1501266
Dok nr.: 1673379
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 25. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 551 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 551:
”Vil ministeren oplyse, hvilke muligheder en region har for at hjælpe en borger,
som har fået tilkendt erstatning gennem Patienterstatningen og et år efter til-
kendelsen med 30 dages varsel så skal tilbagebetale beløbet, fordi Ankenæv-
net for Patienterstatning har afgjort, at borgeren alligevel ikke skulle have haft
erstatning, herunder om regionen har nogen som helst lovhjemmel til at ændre
tilbagebetalingskravet?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Danske Regioner om
en udtalelse, som jeg i det hele henviser til:
”Regionerne opkræver i udgangspunktet altid det fulde beløb fra borgeren,
som Ankenævnet for Patienterstatningen har frataget borgeren.
Regionerne finder endvidere, at de ikke bør begunstige privatpersoner. Så
hvis der er tale om, at en patient har modtaget en erstatning, som denne ikke
efter lovgivningen er berettiget til, og regionen samtidig heller ikke kræver til-
bagebetaling, kan det for regionerne at se vurderes som begunstigelse af en-
keltpersoner.
Endelig imødekommer regionerne i udgangspunktet altid borgernes individuel-
le muligheder vedr. tilbagebetalingen. Regionen kan f.eks. iværksætte en af-
dragsordning, som tilgodeser borgerens muligheder for at kunne tilbagebeta-
le.”
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Camilla Rosengaard Villumsen