Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. marts 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMMAR
Sags nr.: 1501136
Dok nr.: 1651307
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 534 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie
Løhde (V).
Spørgsmål nr. 534:
’’Ministeren bedes kommentere kronikken "Informeret samtykke løser ikke eti-
ske problemer ved dataregistrering" fra Ugeskriftet.dk den 16. februar 2015.”
Svar:
Patienterne i Danmark har en berettiget forventning om, at data i sundheds-
væsenet behandles med både fortrolighed og sikkerhed. Patienter har samti-
dig en berettiget forventning om, at data i sundhedsvæsenet bruges til at give
dem en sammenhængende behandling af høj kvalitet og til at gøre sundheds-
væsenet bedre og mere sikkert. Begge dele er vigtige, og lovgivningen sikrer
og muliggør begge dele. Det skal lovgivningen efter regeringens opfattelse og-
så gøre fremadrettet.
Systematisk anvendelsen af sundhedsdata er af afgørende betydning for ud-
vikling af sundhedsvæsenet – det gælder både til forskning og i den løbende
udvikling af behandlingskvaliteten og patientsikkerheden på afdelingerne. Der
er bl.a. derfor, at regeringen har aftalt en Synlighedsreform med Danske Regi-
oner og KL. Reformen skal sætte fokus på sundhedsvæsenets resultater og
en mere systematisk brug af sundhedsdata om aktivitet, kvalitet og økonomi.
Regeringen har også igangsat udarbejdelsen af National Strategi for Adgang
til Sundhedsdata, der fokuserer på anvendelsen af sundhedsdata til især
forskningsformål. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har tillige nedsat
STARS* - Strategisk alliance for register og sundhedsdata, der skal sikre nati-
onal dialog og koordinering samt rådgivning af Ministeriet for Sundhed og Fo-
rebyggelse vedr. anvendelsen af data.
Endelig afventes udfaldet af EU-forhandlingerne om en ny persondatabeskyt-
telsesforordning, som skal erstatte persondatabeskyttelsesdirektivet, som er
implementeret i dansk ret ved persondataloven.
Det er afgørende, at der er et helt klart juridisk fundament i det videre arbejde
med brug af sundhedsdata – ikke mindst data, der indeholder følsomme per-
sonoplysninger. Det er også afgørende, at de dataansvarlige i sundhedsvæ-
senet følger lovgivningen og arbejder indenfor en sikkerhedsmæssigt forsvar-
lig ramme. Og endeligt er det afgørende, at sundhedsvæsnet er transparent i
forhold til anvendelsen af data og kan kommunikere klart om, hvornår, hvordan
og hvorfor der anvendes data til forskellige formål. De danske patienter skal
kunne have tillid til, at data anvendes inden for de til enhver tid gældende lov-
givningsmæssige rammer.