Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1498778_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. februar 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1500807
Dok nr.: 1647264
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 522 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem
Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 522:
’Mener
ministeren, at det kun er fremadrettet, at Sundhedsstyrelsen skal æn-
dre praksis i forhold til Kammeradvokatens kritik, eller mener ministeren, at
Sundhedsstyrelsen også bør kigge de to sager igennem som bliver nævnt i
Kammeradvokatens rapport?”
Svar:
Kammeradvokaten har i sin rapport gennemgået 39 udvalgte sager. Jeg læg-
ger dog til grund for besvarelsen af spørgsmålet, at der henvises til sag 9 og
sag 24 omtalt på rapportens side 8.
Der er om de pågældende sager anført således:
”Sagerne nr. 9 og 24
har gennemgående har haft langvarige forløb og illustre-
rer, at samarbejdet med sundhedspersoner kan være vanskeligt, især på
grund af egnethedsproblematikker. Sundhedsstyrelsen har oplyst, at den nu-
værende journaliseringspraksis har medført praktiske problemer med at beva-
re overblikket over denne type sager.”
Sundhedsstyrelsen har bl.a. til brug for besvarelsen af spørgsmålet bemærket,
at Kammeradvokaten i sin rapport sammenfatter gennemgangen af de 39 sa-
ger, inklusiv de to konkrete sager, således:
”Efter gennemgang af sagerne er det overordnet min opfattelse, at sagsbe-
handlingen hos Sundhedsstyrelsen forvaltningsretligt er af god kvalitet. Sund-
hedsstyrelsen har med indførelsen af Task Force allerede taget et godt initiativ
til at nedbringe sagsbehandlingstiden og kvalitetssikre sagsbehandlingen.
Denne rapport indeholder forslag til forbedringer, som Sundhedsstyrelsen kan
medinddrage i det fortsatte arbejde med at udvikle sagsbehandlingen. Det er
samtidig min opfattelse, at der er punkter, hvor sagsbehandlingen, som den
fremstår i de 39 udvalgte sager, set fra et kvalitativt perspektiv kan forbedres,
og hvor sagsbehandlingen kan optimeres. Det væsentligste udestående er
sagsbehandlingstiden, hvor der er forekommet "døde perioder". I flere af sa-
gerne har grundlaget for at træffe afgørelserne efter min opfattelse været til
stede på et tidligere tidspunkt. Sundhedsstyrelsen har, som led i etableringen
af Task Force, fastsat sagsbehandlings frister, og har derfor taget effektive
skridt til at imødegå denne udfordring. Kortere frister for partshøring, eller
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 522: Spm. om ministeren mener, at det kun er fremadrettet, at Sundhedsstyrelsen skal ændre praksis i forhold til Kammeradvokatens kritik, eller mener ministeren, at Sundhedsstyrelsen også bør kigge de to sager igennem som bliver nævnt i Kammeradvokatens rapport, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 2
overvejelser om at undlade ikke-pligtmæssig partshøring, og overvejelser om
at fastsætte håndfaste retningslinjer for overskridelser af høringsfrister, vil
samlet set kunne bidrage til at nedbringe sagsbehandlingstiden.”
Herudover har Kammeradvokaten en række specifikke anbefalinger.
Sundhedsstyrelsen er i fuld gang med at gennemføre Kammeradvokatens an-
befalinger.
Sundhedsstyrelsen har således oplyst, at styrelsen ikke finder grundlag for at
gennemgå de to konkrete sager.
Styrelsen har dog oplyst, at der er en igangværende egnethedssag på den
ene læge, som fortsat er underlagt tilsyn. Lægen har desuden fraskrevet sig
retten til at ordinere afhængighedsskabende lægemidler.
Herudover har styrelsen oplyst, at den anden læge ved dom blev frakendt ret-
ten til at udøve lægegerning, samt leje eller drive behandlingssteder eller på
anden vis være fagligt eller økonomisk involveret i patientrelateret virksomhed
indtil videre.
Jeg kan henvise til det af styrelsen oplyste. Herudover kan jeg oplyse, at
Sundhedsstyrelsen har nedsat en journaliseringsarbejdsgruppe om journalise-
ring i tilsynssager (både egnethedssager og faglighedssager), der skal tage
hånd om de udfordringer, styrelsens journaliseringspraksis har medført. Som
en del af dette arbejde gøres op med den tidligere journaliseringspraksis, og
der vil fremover blive oprette én overordnet sag per sundhedsperson med flere
mulige undersager om fx faglighed eller egnethed. På den måde skabes et
bedre samlet overblik over den enkelte sundhedsperson.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye