Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. februar 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1500807
Dok nr.: 1647264
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 522 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem
Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 522:
’Mener
ministeren, at det kun er fremadrettet, at Sundhedsstyrelsen skal æn-
dre praksis i forhold til Kammeradvokatens kritik, eller mener ministeren, at
Sundhedsstyrelsen også bør kigge de to sager igennem som bliver nævnt i
Kammeradvokatens rapport?”
Svar:
Kammeradvokaten har i sin rapport gennemgået 39 udvalgte sager. Jeg læg-
ger dog til grund for besvarelsen af spørgsmålet, at der henvises til sag 9 og
sag 24 omtalt på rapportens side 8.
Der er om de pågældende sager anført således:
”Sagerne nr. 9 og 24
har gennemgående har haft langvarige forløb og illustre-
rer, at samarbejdet med sundhedspersoner kan være vanskeligt, især på
grund af egnethedsproblematikker. Sundhedsstyrelsen har oplyst, at den nu-
værende journaliseringspraksis har medført praktiske problemer med at beva-
re overblikket over denne type sager.”
Sundhedsstyrelsen har bl.a. til brug for besvarelsen af spørgsmålet bemærket,
at Kammeradvokaten i sin rapport sammenfatter gennemgangen af de 39 sa-
ger, inklusiv de to konkrete sager, således:
”Efter gennemgang af sagerne er det overordnet min opfattelse, at sagsbe-
handlingen hos Sundhedsstyrelsen forvaltningsretligt er af god kvalitet. Sund-
hedsstyrelsen har med indførelsen af Task Force allerede taget et godt initiativ
til at nedbringe sagsbehandlingstiden og kvalitetssikre sagsbehandlingen.
Denne rapport indeholder forslag til forbedringer, som Sundhedsstyrelsen kan
medinddrage i det fortsatte arbejde med at udvikle sagsbehandlingen. Det er
samtidig min opfattelse, at der er punkter, hvor sagsbehandlingen, som den
fremstår i de 39 udvalgte sager, set fra et kvalitativt perspektiv kan forbedres,
og hvor sagsbehandlingen kan optimeres. Det væsentligste udestående er
sagsbehandlingstiden, hvor der er forekommet "døde perioder". I flere af sa-
gerne har grundlaget for at træffe afgørelserne efter min opfattelse været til
stede på et tidligere tidspunkt. Sundhedsstyrelsen har, som led i etableringen
af Task Force, fastsat sagsbehandlings frister, og har derfor taget effektive
skridt til at imødegå denne udfordring. Kortere frister for partshøring, eller