Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. februar 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1500807
Dok nr.: 1640626
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 3. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 443 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem
Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 443:
’’Vil ministeren i forlængelse af den række af tilsynssager, hvor Sundhedssty-
relsen har svigtet, tage initiativ til at indkalde Folketingets partier til en forhand-
ling om en reformering af Sundhedsstyrelsen? Og vil ministeren i den forbin-
delse sikre, at der inddrages uvildige eksperter i fastlæggelsen af det fremtidi-
ge tilsyn, så det ikke kun er styrelsen selv, der kommer til at bestemme, hvor-
dan tilsynet skal forbedres fremover? ”
Svar:
Jeg bad som opfølgning på rapporten om Sundhedsstyrelsen tilsynsvirksom-
hed fra European Partnership of Supervisory Organisations in Health Services
and Social Care (EPSO) den 12. juni 2014 styrelsen om en handlingsplan for
det videre arbejde med rapportens anbefalinger.
Handlingsplanen forelå den 15. september 2014 og beskriver de indsatser og
aktiviteter, som styrelsen vil iværksætte som opfølgning på EPSO-rapporten.
Handlingsplanen er ved at blive rullet ud. Nogle initiativer er sat i værk og også
fuldførte, mens andre færdiggøres i løbet af 2015.
Der er således allerede strammet gevaldigt op i styrelsen med ny ledelse og
organisation, der kan styrke fokus på tilsyn og patientsikkerhed.
Derudover har jeg fremsat lovforslag om at ophæve betegnelsen ”embedslæ-
ge” for at sikre, at betegnelsen i lovgivningen ikke har betydning for Sund-
hedsstyrelsens muligheder for at tilrettelægge udførelsen af sine myndigheds-
opgaver mest hensigtsmæssigt.
En af de vigtigste pointer i EPSO-rapporten var, om tilsynsressourcerne an-
vendes rigtigt, når de fleste bindes op på faste lovbestemte tilsyn frem for risi-
kobaserede tilsyn baseret på viden om, hvor der er størst risiko for fejl.
Ministeriet har derfor igangsat en analyse af mulighederne for at omlægge
Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed til et proaktivt, systematisk og risikoba-
seret tilsyn.