Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1498810_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. februar 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1500807
Dok nr.: 1640626
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 3. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 443 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem
Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 443:
’’Vil ministeren i forlængelse af den række af tilsynssager, hvor Sundhedssty-
relsen har svigtet, tage initiativ til at indkalde Folketingets partier til en forhand-
ling om en reformering af Sundhedsstyrelsen? Og vil ministeren i den forbin-
delse sikre, at der inddrages uvildige eksperter i fastlæggelsen af det fremtidi-
ge tilsyn, så det ikke kun er styrelsen selv, der kommer til at bestemme, hvor-
dan tilsynet skal forbedres fremover? ”
Svar:
Jeg bad som opfølgning på rapporten om Sundhedsstyrelsen tilsynsvirksom-
hed fra European Partnership of Supervisory Organisations in Health Services
and Social Care (EPSO) den 12. juni 2014 styrelsen om en handlingsplan for
det videre arbejde med rapportens anbefalinger.
Handlingsplanen forelå den 15. september 2014 og beskriver de indsatser og
aktiviteter, som styrelsen vil iværksætte som opfølgning på EPSO-rapporten.
Handlingsplanen er ved at blive rullet ud. Nogle initiativer er sat i værk og også
fuldførte, mens andre færdiggøres i løbet af 2015.
Der er således allerede strammet gevaldigt op i styrelsen med ny ledelse og
organisation, der kan styrke fokus på tilsyn og patientsikkerhed.
Derudover har jeg fremsat lovforslag om at ophæve betegnelsen ”embedslæ-
ge” for at sikre, at betegnelsen i lovgivningen ikke har betydning for Sund-
hedsstyrelsens muligheder for at tilrettelægge udførelsen af sine myndigheds-
opgaver mest hensigtsmæssigt.
En af de vigtigste pointer i EPSO-rapporten var, om tilsynsressourcerne an-
vendes rigtigt, når de fleste bindes op på faste lovbestemte tilsyn frem for risi-
kobaserede tilsyn baseret på viden om, hvor der er størst risiko for fejl.
Ministeriet har derfor igangsat en analyse af mulighederne for at omlægge
Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed til et proaktivt, systematisk og risikoba-
seret tilsyn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Arbejdet med analysen er organiseret i en styregruppe med bistand fra et se-
kretariat. Styregruppen er sammensat af repræsentanter fra ministeriet, Sund-
hedsstyrelsen, Statens Serum Institut og Patientombuddet.
Der er ved at blive nedsat en følgegruppe bestående af bl.a. Danske Regio-
ner, KL, Lægeforeningen, Dansk Sygeplejeråd, Patienterstatningen, Danske
Patienter, Danske Handicaporganisationer og Tandlægeforeningen. Følge-
gruppen skal sikre løbende informations- og vidensudveksling om projektets
udvikling.
Udover følgegruppen sikres løbende faglig sparring med relevante eksterne
fagpersoner. Blandt andet er en række organisationer i slutningen af marts
måned blevet inviteret til dialogmøde om, hvordan det hidtidige tilsyn har fun-
geret, og hvordan erfaringerne derfra skal spilles ind i arbejdet med det nye til-
syn. Blandt organisationerne er Brancheforeningen for Privathospitaler- og
klinikker, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Ergoterapeutforeningen, FOA -
Fag og Arbejde, Landsforeningen SIND og Ældresagen.
Omlægningen af tilsynet kunne gå ud på, at styrelsen via nye modeller kan fo-
kusere flere kræfter der, hvor man kan dokumentere, at risikoen er størst. Det
kunne være ved at se på genindlæggelser, komplikationer, patientklager, util-
sigtede hændelser, erstatningsudbetalinger eller andre indikatorer, der viser,
hvor der patientsikkerheden halter.
Målet med arbejdet er at kunne sætte ind med ressourcer der, hvor risikoen for
patientsikkerheden er størst. En øget systematisering vil samtidig betyde, at
styrelsen får mere ud af sine tilsynsressourcer.
Analysen munder ud i et politisk beslutningsoplæg, som vil opstille forskellige
modeller for tilrettelæggelsen af det fremtidige tilsyn, hvor fx de faste tilbage-
vendende tilsyn spiller en større eller mindre rolle i forhold til det risikobasere-
de tilsyn.
Beslutningsoplægget, som vil foreligge medio 2015, skal være grundlaget for
en grundig politisk debat om, hvordan tilsynet fremover skal fungere, hvilke
ressourcer der er behov for, og hvordan de anvendes bedst muligt.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye