Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1498790_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. februar 2015
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: SUMLDA
Sags nr.: 1500872
Dok nr.: 1646041
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 3. februar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 437 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem
Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 437:
’’Vil
ministeren sende udvalget en grundig redegørelse for Sundhedsstyrelsens
økonomi de seneste 10 år, og vil ministeren herunder særligt redegøre for:
De midler der er sat af til tilsynsopgaver
De besparelser der har fundet sted
De ændringer af finanslovsbevillingerne der har fundet sted, herunder
bevillinger til nye og ændrede opgaver
Sundhedsstyrelsens indtægter?
Inden sammenlægningen af Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen pr.
1. marts 2012 bedes tallene opgjort som summen af de tilsvarende oplysnin-
ger i begge styrelser.”
Svar:
Besvarelsen af spørgsmålet tager udgangspunkt i de bevillinger, som Sund-
hedsstyrelsen har haft til rådighed i perioden 2006-2015. Det kan endvidere
bemærkes, at de afsatte midler til tilsynsopgaver afspejler det regnskabsførte
forbrug i perioden 2006-2014 og budget for 2015. For så vidt angår Sund-
hedsstyrelsens indtægter afspejler disse de regnskabsførte indtægter i perio-
den 2006-2014 og de budgetterede indtægter for 2015 relateret til diverse ge-
byrområder, indtægtsdækket virksomhed, tilskudsfinansieret virksomhed og in-
terne statslige overførselsindtægter.
Det skal indledningsvist bemærkes, at Sundhedsstyrelsens opgaver i perioden
har ændret sig, i forhold til blandt andet sammenlægning af Sundhedsstyrel-
sen og daværende Lægemiddelstyrelse, ligesom en række opgaver er flyttet til
og fra Sundhedsstyrelsen i perioden, hvilket i sagens natur har konsekvenser
for de konklusioner, der kan uddrages via sammenligninger af bevillingsni-
veauer i perioden.
Tabel 1 nedenfor viser udvikling i Sundhedsstyrelsens samlede bevilling i peri-
oden 2006-2015 samt fordelingen på henholdsvis den daværende Sundheds-
styrelse og den daværende Lægemiddelstyrelse. Som det fremgår af tabel 1,
er der tale om et bevillingsfald på 123,1 mio. kr. fra 2006 til 2015, når bevillin-
gerne opgøres i løbende priser. Opgøres bevillingerne i faste priser (2015-pl)
udgør bevillingsfaldet fra 2006 til 2015 180,5 mio. kr., jf. tabel 2.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om en redegørelse for Sundhedsstyrelsens økonomi de seneste 10 år, til ministeren for sundhed og forebyggelse
1498790_0002.png
Side 2
Det bemærkes, at bevillingerne i tabel 1 og tabel 2 er inklusiv de midler, som
optræder på de årlige forslag til lov om tillægsbevilling.
Tabel 1. Oversigt over bevillinger i perioden 2006-2015
Løbende priser (mio. kr.)
2006 2007 2008
Sundhedsstyrelsen
Lægemiddelstyrelsen
Bevilling i alt
Kilde: Statens Budgetsystem
Note: Bemærk at bevillingerne dækker over ændringer i opgaveporteføljen i perioden, hvorfor tal-
lene ikke er umiddelbart sammenlignelige
2009 2010 2011 2012
62,6
71,7
83,5
50,1
2013 2014
2015
264,7 349,7 380,6 400,6 350,0 283,3 216,2 222,2 222,4 214,0
72,4
81,3
57,6
337,1 431,0 438,2 463,2 421,7 366,8 266,3 222,2 222,4 214,0
Tabel 2 nedenfor viser bevillingsudviklingen 2006-2015 opgjort i faste priser
(2015-pl).
Tabel 2. Oversigt over bevillinger i perioden 2006-2015
Faste priser (2015-pl) mio. kr.)
2006 2007 2008 2009
Sundhedsstyrelsen
Lægemiddelstyrelsen
Bevilling i alt
309,7
84,7
394,5
400,4
93,1
493,5
420,6
63,7
484,3
429,9
67,2
497,0
2010
367,5
75,3
442,8
2011
293,6
86,5
380,2
2012
220,6
51,1
271,7
2013
225,5
225,5
2014
224,6
224,6
2015
214,0
214,0
Kilde: Statens Budgetsystem og fastprisindekset, der fremgår af Moderniseringsstyrelsens hjemmeside.
Bevillingsfaldet over perioden 2006-2015 dækker over såvel opad- som ned-
adgående bevægelser, der kan forklares ved følgende elementer:
1. Generelle og specifikke sparekrav, som f.eks. er udmeldt til departe-
menter, institutioner/styrelser i den omhandlede periode inden for
det statslige område.
2. Ressortomlægninger inden for ministerområdet.
3. Til- og fraførsel af bevillinger begrundet i ændrede og nye opgaver
samt tekniske forhold.
Ad 1. Generelle og specifikke sparekrav
Generelle og specifikke sparekrav i perioden 2006-2015 kan henføres til;
Omprioriteringsbidrag, der generelt i staten er fastsat til 2 pct. af bevil-
lingerne i sidste budgetoverslagsår (BO4). Omprioriteringsbidraget
indgår i de finanslovsrammer, som udmeldes i forbindelse med udar-
bejdelse af de årlige finanslove.
Rammereduktion på 0,5 pct. årligt fra 2011 svarende til 1,5 pct. ved
fuld indfasning i 2013, som blev udmeldt i forbindelse med udarbejdel-
se af finansloven for 2011 med henblik på finansiering af prioriteringer
på bl.a. sundhedsområdet og til en ekstra omprioriteringspulje.
Indkøbsbesparelser.
Konsulentbesparelser.
Handlingsplan vedrørende effektiv administration i staten svarende til
2,5 pct. af bevillingsrammen i 2012 og 5 pct. årligt af bevillingsrammen
ved fuld indfasning i 2013.
Ad 2. Ressortomlægninger inden for ministerområdet
Ressortomlægningerne består af følgende elementer:
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om en redegørelse for Sundhedsstyrelsens økonomi de seneste 10 år, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 3
Overførsel af dels DRG-enheden til departementet dels departemen-
tets forebyggelsesopgaver til Sundhedsstyrelsen.
Overførsel af opgaver til Patientombuddet relateret til embedslæger-
nes forundersøgelse af klagesager.
Overførsel af it-funktioner til National Sundheds-It.
Omorganisering på ministerområdet i forbindelse med udmøntningen
af ministerområdets samlede handlingsplan for effektiv administration i
staten.
Ad 3. Til- og fraførsel af bevillinger begrundet i ændrede og nye opgaver
samt tekniske forhold.
De primære ændringer af bevillingen som følge af ændrede/nye opgaver og
tekniske forhold drejer sig primært om følgende;
Styrkelse af de centrale sundhedsmyndigheder i forbindelse med gen-
nemførelse af strukturreformen.
Overflytning af embedslægebevillingen fra § 16.11.31. Embedslæger-
ne mv. til Sundhedsstyrelsens almindelige virksomhed (underkonto
16.11.11.10.).
Overflytning af midler til § 16.21.02. Sundhedsfremme og sygdomsfo-
rebyggelse i forbindelse med omkostningsreformen, som ikke fremad-
rettet gav mulighed for at administrere tilskudsbevillinger af en sådan
størrelsesorden på en driftsbevilling.
Overflytning af midler fra § 16.51.04. Tilskud til MTV- og evaluerings-
projekter til Sundhedsstyrelsens almindelige virksomhed (underkonto
16.11.11.10.) som følge af ophør af aktiviteten.
Udløb af midlertidige bevillinger, herunder midler til kræftplan III, der
blev afsat på finansloven for 2011.
Bevillingsreduktion fra 2012 og fremefter som følge af fuld gebyrfinan-
siering af medicinsk udstyr. Bevillingsreduktionen var neutral, da den
blev modsvaret af en tilsvarende forøgelse af gebyrindtægterne.
Midler afsat til tilsynsopgaver.
Inden for den samlede udmeldte finanslovsramme prioriterer Sundhedsstyrel-
sen midler til bl.a. tilsynsområdet. Hertil kommer de udgifter, som finansieres
af de dertil hørende gebyrindtægter på tilsynsområdet.
Opgørelsen i nedenstående tabel 3 og 4 afspejler de midler, der er brugt på
tilsynsområdet omfattende individtilsyn og generelt tilsyn på sundhedsområdet
(omfatter blandt andet tilsyn med hospitaler, plejehjem og private klinikker).
Sundhedsstyrelsens oplysninger vedr. udviklingen i regnskabsført forbrug på
tilsynsområdet fordelt på dels den centrale
enhed i Sundhedsstyrelsen ”Tilsyn
og Patientsikkerhed”
og dels embedslægeinstitutionerne for perioden 2006-
2014 og budgettet for 2015, fremgår af nedenstående tabel 3 og 4 samt tabel
5 og 6, hvor regnskabsført forbrug og budgettet for 2015 er opgjort i henholds-
vis løbende og faste priser. For så vidt angår budgettet for 2015 skal det be-
mærkes, at der internt i Sundhedsstyrelsen har været omorganiseringer på til-
synsområdet, således at de anførte tal for 2015 i tabel 3 og 4 samt 5 og 6 ikke
er fuldt sammenligneligt med de anførte tal for 2014.
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om en redegørelse for Sundhedsstyrelsens økonomi de seneste 10 år, til ministeren for sundhed og forebyggelse
1498790_0004.png
Side 4
Tabel 3. Regnskabsført forbrug og årsværk 2006-2014 samt budget for 2015 for enheden i Sundhedssty-
relsen "Tilsyn og Patientsikkerhed*”
Løbende priser (mio. kr.)
Lønudgifter
Driftsudgifter
Samlede udgifter
Årsværk
2006
12,5
2,4
14,9
2007
15,4
3,3
18,7
2008
17,2
1,8
18,9
27,4
2009
19,4
3,8
23,3
29,3
2010
18,7
2,3
21,0
30,8
2011
15,7
2,1
17,8
25,2
2012
19,2
1,4
20,7
29,9
2013
20,4
1,5
21,8
33,8
2014
16,9
1,5
18,4
29,9
2015*
36,3
6,0
42,3
58,7
23,2 25,9
Kilde: Sundhedsstyrelsen.
*Embedslægeinstitution Øst og den daværende centrale enhed i styrelsen
”Tilsyn og Patientsikkerhed”
er lagt sammen 1. oktober 2014 i
”SEØST & Tilsyn”
Tabel 4. Regnskabsført forbrug og årsværk 2006-2014 samt budget for 2015 for embedslægeinstitutioner-
ne
Løbende priser (mio. kr.)
Lønudgifter
Driftsudgifter
Samlede udgifter
Årsværk
2006
46,2
20,0
66,1
81,8
2007
43,5
17,9
61,4
77,1
2008
52,2
16,0
68,1
80,3
2009
55,8
15,9
71,7
84,2
2010
52,7
13,5
66,2
90,2
2011
45,3
10,8
56,1
72,2
2012
44,7
10,5
55,2
70,0
2013
42,6
8,3
50,9
68,3
2014
40,7
8,4
49,1
66,1
2015*
24,1
6,3
30,4
41,6
Kilde: Sundhedsstyrelsen
*Embedslægeinstitution Øst og den daværende centrale enhed i styrelsen
”Tilsyn og Patientsikkerhed”
er lagt sammen 1. oktober 2014
i ”SEØST & Tilsyn”
Tabel 5. Regnskabsført forbrug og årsværk 2006-2014 samt budget for 2015 for enheden i Sundhedsstyrelsen
"Tilsyn og Patientsikkerhed”*
Faste priser (2015-pl) (mio. kr.)
Lønudgifter
Driftsudgifter
Samlede udgifter
Årsværk
2006
14,7
2,8
17,5
23,2
2007
17,6
3,8
21,4
25,9
2008
19,0
1,9
20,9
27,4
2009
20,9
4,1
25,0
29,3
2010
19,7
2,4
22,0
30,8
2011
16,3
2,1
18,4
25,2
2012
19,6
1,5
21,1
29,9
2013
20,7
1,5
22,1
33,8
2014
17,0
1,6
18,6
29,9
2015*
36,3
6,0
42,3
58,7
Kilde: Sundhedsstyrelsen og fastprisindekset, der fremgår af Moderniseringsstyrelsens hjemmeside.
*Embedslægeinstitution Øst og den daværende centrale enhed i styrelsen
”Tilsyn og Patientsikkerhed”
er lagt sammen 1. oktober 2014
i ”SEØST & Tilsyn”
Tabel 6. Regnskabsført forbrug og årsværk 2006-2014 samt budget for 2015 for embedslægeinstitutionerne
Faste priser (2015-pl) (mio. kr.)
Lønudgifter
Driftsudgifter
Samlede udgifter
Årsværk
2006
54,0
23,4
77,4
2007
49,8
20,5
70,3
2008
57,7
17,6
75,3
80,3
2009
59,8
17,1
76,9
84,2
2010
55,3
14,2
69,5
90,2
2011
46,9
11,2
58,1
72,2
2012
45,6
10,7
56,3
70,0
2013
43,3
8,4
51,7
68,3
2014
41,1
8,5
49,6
66,1
2015*
24,1
6,3
30,4
41,6
81,8 77,1
Kilde: Sundhedsstyrelsen og fastprisindekset, der fremgår af Moderniseringsstyrelsens hjemmeside.
*Embedslægeinstitution Øst og den daværende centrale enhed i styrelsen
”Tilsyn og Patientsikkerhed”
er lagt sammen 1. oktober 2014
i ”SEØST & Tilsyn”
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om en redegørelse for Sundhedsstyrelsens økonomi de seneste 10 år, til ministeren for sundhed og forebyggelse
1498790_0005.png
Side 5
Udviklingen i regnskabsført forbrug og udviklingen i årsværk i perioden 2006-
2015 afspejler, at der har været op- og nedadgående bevægelser, der primært
kan henføres til:
Ressortændring i 2011, hvor embedslægernes forundersøgelse af
klagesager blev overført til det nyoprettede Patientombuddet.
Tilpasningsrunde i 2010, der betød generelle reduktioner med henblik
på tilpasning af omkostningsniveauet til bevillingsniveauet.
Indførelse af gebyr på tilsyn med klinikker og private sygehuse i 2011,
hvor udgifterne, herunder lønudgifter, til den nye opgave blev modsva-
ret af gebyrindtægter.
Interne opgaveændringer/prioriteringer i Sundhedsstyrelsen, herunder;
at den centrale enhed i forbindelse med omorganiseringen 1. marts
2012 fik tilført opgave vedr. Sundhedspersoners tilknytning fra den da-
værende Lægemiddelstyrelse.
At opgaven vedr. Sundhedspersoners tilknytning blev overført til an-
den enhed i Sundhedsstyrelsen i 2013 dog uden en tilsvarende over-
førsel af de dertil hørende ressourcer.
At den centrale enhed blev aflastet for opgaver vedrørende Abortan-
kenævn, tatovører, fertilitet og trafikmedicin
Udmøntning af effektiv administration i staten i 2012 der betød gene-
relle reduktioner med henblik på tilpasning af omkostningsniveauet til
bevillingsniveauet.
Sundhedsstyrelsens indtægter.
Indtægterne omfatter følgende kategorier: Diverse gebyrområder, indtægts-
dækket virksomhed, tilskudsfinansieret virksomhed og, interne statslige over-
førselsindtægter.
Sundhedsstyrelsens har oplyst følgende vedr. udviklingen i de regnskabsførte
indtægter i perioden 2006-2014 og de budgetterede indtægter for 2015, jf. ta-
bel 7 og 8 nedenfor, der viser udviklingen i henholdsvis løbende og faste pri-
ser.
Tabel 7. Regnskabsførte indtægter i perioden 2006-2014 og
budgetterede indtægter for 2015
Løbende priser (mio. kr.)
2006 2007
2008 2009 2010 2011
2012 2013 2014
2015
Indtægter
295,4 315,3 375,4 385,0 379,0 388,4 383,2 381,7 403,2 407,2
Kilde: Statens Budgetsystem og årsrapporterne for de enkelte år
Tabel 8. Regnskabsførte indtægter i perioden 2006-2014 og
budgetterede indtægter for 2015
Faste priser (2015-pl)
mio. kr.
2006 2007 2008 2009 2010
2011
2012
2013
2014
2015
Indtægter
seringsstyrelsens hjemmeside
345,6 361,0 414,9 413,1 398,0 402,5 390,9 387,4 407,2 407,2
Kilde: Statens Budgetsystem, årsrapporterne for de enkelte år
og
fastprisindekset, der fremgår af Moderni-
SUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om en redegørelse for Sundhedsstyrelsens økonomi de seneste 10 år, til ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 6
De primære underliggende forklaringselementer til udviklingen i indtægterne
over perioden kan relateres til gebyrindtægter og indtægter fra indtægtsdæk-
ket virksomhed. De primære gebyrindtægter kan henføres til følgende områ-
der;
Tilsynsområdet.
Autorisationsområdet.
Lægemiddelområdet.
Området vedr. medicinsk udstyr.
Området vedr. stråle- og røntgenanvendelse.
De primære indtægter vedrørende indtægtsdækket virksomhed kan henføres
til følgende områder;
Lægemiddelområdet (EMA-opgaver).
Området vedr. stråle- og røntgenanvendelse.
Området vedr. tilsyn med kommunale bosteder.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Lasse Damgaard