Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. februar 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMCVA
Sags nr.: 1500656
Dok nr.: 1635995
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 28. januar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 431 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 431:
’’Vil ministeren redegøre for Patientombuddets proces for behandling af klager
vedrørende manglende overholdelse af udredningsretten, herunder:
• Hvor lang tid sådanne sager typisk vil være under behandling i Patientom-
buddet?
• Hvilke afgørelser Patientombuddet har truffet, i de sager der har været?
• Om sådanne sager prioriteres over øvrige sager i Patientombuddet, så afgø-
relserne kan nå at indgå i de videre udredningsforløb?”
Svar:
Jeg vil indledningsvist gerne benytte lejligheden til at slå fast, at udredningsret-
ten er et stort fremskridt for patienterne på et område, som hidtil ellers har væ-
ret mere eller mindre overset i lovgivningen.
Regionerne arbejder lige nu på højtryk for at få udredt så mange som overho-
vedet muligt inden for tidsfristen, således at flest muligt kan få igangsat den
nødvendige behandling tidligst muligt. Det er afgørende for mig, at de patien-
ter, som selv vælger at vente længere end 30 dage på at blive udredt – fx fordi
de ønsker at komme til forundersøgelse på et bestemt sygehus – gør det på et
oplyst grundlag.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Patient-
ombuddet. Patientombuddet har oplyst følgende:
”Patientombuddet behandler i medfør af § 6, stk. 1, nr. 4, klager fra personer,
som finder, at deres ret til hurtig udredning er blevet tilsidesat, jf. sundhedslo-
vens § 82 b.
Når Patientombuddet har modtaget en sådan klage og har konstateret, at kla-
gen er rettidigt indgivet, sender Patientombuddet et brev til klageren. Patient-
ombuddet oplyser heri klageren om, at klagen behandles, og om sagsgangen i
Patientombuddet samt om den forventede sagsbehandlingstid.
Samtidig hermed sender Patientombuddet en anmodning til patientens bo-
pælsregion om, at regionen fremsender alle relevante oplysninger og en even-
tuel udtalelse til brug for sagens behandling til Patientombuddet. Når oplysnin-
gerne modtages af Patientombuddet, påser Patientombuddet, om sagen er til-
strækkeligt oplyst. Hvis dette ikke er tilfældet, indhenter Patientombuddet sup-
plerende oplysninger.