Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1498622_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. februar 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMCVA
Sags nr.: 1500656
Dok nr.: 1635995
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 28. januar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 431 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 431:
’’Vil ministeren redegøre for Patientombuddets proces for behandling af klager
vedrørende manglende overholdelse af udredningsretten, herunder:
• Hvor lang tid sådanne sager typisk vil være under behandling i Patientom-
buddet?
• Hvilke afgørelser Patientombuddet har truffet, i de sager der har været?
• Om sådanne sager prioriteres over øvrige sager i Patientombuddet, så afgø-
relserne kan nå at indgå i de videre udredningsforløb?”
Svar:
Jeg vil indledningsvist gerne benytte lejligheden til at slå fast, at udredningsret-
ten er et stort fremskridt for patienterne på et område, som hidtil ellers har væ-
ret mere eller mindre overset i lovgivningen.
Regionerne arbejder lige nu på højtryk for at få udredt så mange som overho-
vedet muligt inden for tidsfristen, således at flest muligt kan få igangsat den
nødvendige behandling tidligst muligt. Det er afgørende for mig, at de patien-
ter, som selv vælger at vente længere end 30 dage på at blive udredt – fx fordi
de ønsker at komme til forundersøgelse på et bestemt sygehus – gør det på et
oplyst grundlag.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Patient-
ombuddet. Patientombuddet har oplyst følgende:
”Patientombuddet behandler i medfør af § 6, stk. 1, nr. 4, klager fra personer,
som finder, at deres ret til hurtig udredning er blevet tilsidesat, jf. sundhedslo-
vens § 82 b.
Når Patientombuddet har modtaget en sådan klage og har konstateret, at kla-
gen er rettidigt indgivet, sender Patientombuddet et brev til klageren. Patient-
ombuddet oplyser heri klageren om, at klagen behandles, og om sagsgangen i
Patientombuddet samt om den forventede sagsbehandlingstid.
Samtidig hermed sender Patientombuddet en anmodning til patientens bo-
pælsregion om, at regionen fremsender alle relevante oplysninger og en even-
tuel udtalelse til brug for sagens behandling til Patientombuddet. Når oplysnin-
gerne modtages af Patientombuddet, påser Patientombuddet, om sagen er til-
strækkeligt oplyst. Hvis dette ikke er tilfældet, indhenter Patientombuddet sup-
plerende oplysninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Inden Patientombuddet træffer afgørelse i sagen, partshøres klageren i sagen,
hvis Patientombuddet har modtaget oplysninger, som er til ugunst for klage-
ren, og som klageren ikke allerede er bekendt med, jf. forvaltningslovens § 19.
Patientombuddet har ikke særskilt opgjort den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for klagesager vedrørende udredningsretten. Klager over tilsidesættel-
se af udredningsretten prioriteres på lige fod med de øvrige klager over pati-
entrettigheder, som Patientombuddet modtager efter §§ 5 og 6 i klage- og er-
statningsloven. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager over
patientrettigheder er væsentlig kortere end for andre typer af patientklagesa-
ger. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager over patientret-
tigheder, herunder for klager over udredningsretten, var således på 5,4 måne-
der i 2014.
Patientombuddets opgave ved behandlingen af disse klager er at tage stilling
til, om patientens ret til hurtig udredning er blevet tilsidesat. Der er således tale
om en bagudrettet efterprøvelse af, om patientens rettigheder er blevet tilside-
sat. I almindelighed modtager Patientombuddet først en klage vedrørende ud-
redningsretten, når der er forløbet mindst en eller eventuelt flere måneder ef-
ter, patienten blev henvist til undersøgelse på sygehus. I mange tilfælde er pa-
tienten før indgivelsen af klagen blevet undersøgt, men efter patientens opfat-
telse for sent. På den baggrund og fordi en sådan klagesag under alle om-
stændigheder vil have en vis sagsbehandlingstid i Patientombuddet, er Pati-
entombuddets afgørelser ikke egnede til at danne grundlag for den behand-
ling, som patienten i øvrigt skal modtage i sundhedsvæsenet.
Det bemærkes hertil, at det forhold, at der verserer en klagesag, ikke har be-
tydning for en patients mulighed for at modtage behandling. Patientombuddet
har pr. d.d. truffet afgørelse i 5 sager, hvor der var klaget over, at patientens
ret til hurtig udredning var blevet tilsidesat. I 4 af disse sager fandt Patientom-
buddet, at patientens bopælsregion havde handlet i strid med sundhedslovens
§ 82 b. Patientombuddet har herudover 33 verserende klagesager vedrørende
udredningsretten.”
Jeg kan henholde mig til det af Patientombuddet oplyste, idet jeg dog i forlæn-
gelse heraf bemærker, at det er min helt klare forventning og formodning, at
regionerne hverken sætter patientens videre udredning i bero eller på anden
måde nedprioriterer patienten, fordi vedkommende har klaget til Patientom-
buddet, inden udredningsforløbet er gennemført.
Patientombuddet behandler klagesagen sideløbende, hurtigst muligt og uaf-
hængigt af regionens fortsatte forpligtelse til at udrede patienten i henhold til
reglerne om retten til hurtig udredning, hvorfor en eventuel klage naturligvis ik-
ke må få indflydelse på, hvor hurtigt patienten udredes.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Carlo V. Andersen