Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Dato:
Sygehuspolitik
27. januar 2015
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Besvarelse af samrådsspørgsmål F, G, H og I (talepapir)
Tak til spørgeren for de 4 samrådsspørgsmål om
udredningsretten, som jo et stort og vigtigt område, der ligger
regeringen meget på sinde. Vi vedtog udredningsretten som
noget af det første, da vi kom i regering. Og selvom spørgeren
og hendes parti stemte imod dengang, har jeg indtryk af, at det
også ligger spørgeren oprigtigt på sinde.
Jeg vil besvare de fire spørgsmål samlet.
Besvarelse af samrådsspørgsmål F:
[Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen ikke agter at
foretage sig noget på baggrund af de officielle tal fra Statens
Serum Institut, der viser, at mere end hver tredje patient ikke
bliver udredt til tiden, som ellers lovet af regeringen?]
Det var et stort fremskridt for de danske sygehuspatienter, da vi
indførte udredningsretten 1. september forrige år. Der er tale
om en stærk og unik rettighed for patienten på et område, der
tidligere stort set har været overset i sundhedslovgivningen.
Udredningsretten indebærer – som bekendt – at regionen skal
give patienten et tilbud om at blive udredt inden for 30 dage,
hvis det er fagligt muligt. Hvis det ikke er muligt at udrede
patienten inden for 30 dage, skal patienten inden for samme
tidsfrist have en plan for udredningen – en udredningsplan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492938_0002.png
Side 2
Hvis regionen ikke selv har kapacitet til at udrede patienten
inden for 30 dage, har regionen pligt til at søge andre
muligheder - fx andre regioners sygehuse eller private klinikker
og sygehuse.
Udredningsretten er altså en
ret
for patienten – og en
pligt
for
regionen.
Det er regionen, der har ansvaret for at ’holde hånd i hanke’
med det samlede udredningsforløb for patienten. Det vil sige
holde styr på alle prøvesvar, undersøgelser osv. sådan, at
patienten inden for 30 dage kan få be- eller afkræftet en
sygdom. Og få igangsat eventuel behandling. Det siger sig selv,
at for den enkelte borger og patient kan det være uoverskueligt,
selv at skulle holde styr på alt det.
Når man indfører en ny patientret som udredningsretten, er det
naturligvis vigtigt at sikre en monitorering, så vi overordnet kan
følge udviklingen, og som kan understøtte og give mulighed for
at identificere bedste praksis på sygehusene og i regionerne.
Regeringen og Danske Regioner var i forbindelse med
økonomiaftalen for 2013 enige om at etablere en
monitoreringsmodel for udredningsretten.
Monitoreringsmodellen, som baserer sig på
Landspatientregisteret (LPR), kom endeligt på plads i foråret
2014, og regionerne påbegyndte registrering 1. april 2014. De
første data fra monitoreringsmodellen blev offentliggjort medio
september 2014 og dækker 2. kvartal 2014, dvs. perioden fra 1.
april til 30. juni 2014. I forbindelse med offentliggørelsen fik
udvalget oversendt en orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492938_0003.png
Side 3
Tallene for 3. kvartal 2014, dvs. perioden 1. juli til 30. september
2014, blev offentliggjort 12. december 2014. Også her fik
udvalget oversendt en orientering.
I 2. kvartal 2014 er der registreret ca. 44.000 udredningsforløb i
modellen. I 3. kvartal er der registreret ca. 65.000
udredningsforløb. Regionerne er således blevet lidt bedre til
registreringen, men det er stadig meget små tal i forhold til det
samlede antal patienter.
Hvert kvartal er der ca. 500.000 unikke ambulante patienter i
sygehusvæsenet. Men det er jo ikke alle patienter, der henvises
til sygehuset, som er udredningspatienter. For at få antallet af
udredningspatienter skal fratrækkes:
patienter i kræft og hjertepakker
patienter i behandlingsforløb
patienter i kontrolforløb
patienter som møder op til screening
Vi kender ikke det eksakte tal for udredningspatienter. Et
forsigtigt bud vil være mellem 150.000 og 250.000 patienter pr.
kvartal.
Lad mig sige det, så ingen kan misforstå det:
Registreringsniveauet fra regionernes side er på ingen måde
godt nok endnu.
Der er registreret alt for lidt og alt for uensartet i regionerne.
Det er jeg ikke tilfreds med. Jeg har drøftet det med regionerne
og sagt, at det skal de tage fat på.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Hvad viser tallene så? Ser man på tallene for de registreringer,
der
har
fundet sted, så viser det sig, at det for 2. kvartal kun er
ca. 65 pct. af de patienter, der bliver henvist til et sygehus, som
bliver udredt inden for 30 dage. For 3. kvartal er tallet ca. 60
pct. Det er slet ikke tilfredsstillende i forhold til den ambition, vi
har om, at patienterne skal have hurtigere udredning.
Vi skal naturligvis være opmærksomme på, at udredningsretten
ikke skal sikre, at alle patienter udredes inden for 30 dage.
Der vil altid være patienter, som har så komplekse lidelser, at de
af faglige årsager ikke kan udredes inden for 30 dage. Og som
derfor skal have en udredningsplan.
Der vil også altid være patienter, der selv vælger at vente
længere. Fx fordi de ønsker at blive udredt på et bestemt
sygehus – typisk det sygehus, som deres egen læge har henvist
dem til. Også selvom det sygehus ikke kan udrede dem inden for
30 dage.
Samlet set er der altså følgende fire grupper af patienter:
1) Den første gruppe er de patienter, der faktisk udredes
inden for 30 dage.
2) Den anden gruppe er de patienter, der ikke udredes inden
for 30 dage, fordi det ikke er fagligt muligt.
3) Den tredje gruppe er de patienter, der selv vælger at
vente længere end 30 dage, fx fordi de som nævnt ønsker
at blive udredt på det lokale sygehus.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
4) Og endelig er der den fjerde gruppe, hvor regionen ikke
lever op til sin pligt og forsømmer at tilbyde udredning
inden for 30 dage.
Den gruppe, som vi kender omfanget af – med forbehold for den
ringe grad af registrering – er gruppe 1, dvs. de patienter, der
udredes inden for 30 dage. Det er den gruppe, der tæller de ca.
65 procent for 2. kvartal og ca. 60 pct. for 3. kvartal.
Regionerne vurderer, at en stor del af de patienter, som får at
vide, at de ikke kan blive udredt inden for 30 dage på det
sygehus, de er henvist til, alligevel vælger at blive udredt på det
pågældende sygehus. Men præcis hvor stor en del af de
resterende 35 pct. – ca. 40 pct. for 3. kvartal – gruppe 2 og 3
udgør, ved regionerne reelt ikke.
Målet er selvsagt, at de tre første grupper skal omfatte 100
procent af patienterne, og der er regionerne slet, slet ikke
endnu.
Det er baggrunden for, at jeg i oktober enkeltvis indkaldte de
fem regionsformænd til møde med mig i ministeriet, for at de
kunne redegøre for årsagen til den ringe registrering, og for
hvilke initiativer, de har sat i gang for at leve op til den pligt,
regionerne har i forhold til at sikre borgernes udredningsret. Jeg
har også drøftet sagen med Danske Regioners formandskab i
begyndelsen af november.
Mit indtryk fra møderne er, at de arbejder målrettet på at sikre
patienterne en hurtig udredning. De har iværksat en række tiltag
for at efterleve udredningsretten – både inden 1. september
forrige år og efter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Men regionerne erkender også, at der til trods for indsatsen
fortsat er områder, hvor det p.t. ikke er muligt at give
patienterne et tilbud om hurtig udredning. Og at der derfor er
behov for at investere ekstra kræfter i at komme disse
flaskehalse til livs.
Lad mig overfor sundhedsudvalget give en kort redegørelse for
nogle af de tiltag, de fem regioner hver især har taget – og som
de fremadrettet vil tage.
Region Hovedstaden oplyser, at regionen har taget følgende
initiativer:
Etableret udbudsaftaler med private samarbejdsklinikker,
Udarbejdet aftaler om flytning og viderevisitering af
patienter mellem regionens hospitaler,
Og arbejdet med kapacitetsudvidelser, effektiviseringer,
opgaveglidning m.v. på de enkelte hospitaler.
Region Hovedstaden oplyser desuden, at de går i gang med
følgende initiativer:
Bedre samarbejde om henvisning fra praktiserende læger
(fx ift. at patienten er tilstrækkelig udredt inden
viderehenvisning til hospitalet),
bedre udnyttelse af kapacitet på regionens egne
hospitaler,
bedre udnyttelse af privat kapacitet,
Og fokus på bedre registreringspraksis.
Region Sjælland oplyser, at de bl.a. har taget følgende initiativer:
Regionen ombooker patienterne, hvis udredningstiden er
længere end 30 dage på det sygehus, patienten er henvist
til. Så vidt muligt ringer man op til patienten og giver et
hurtigere tilbud, hvis de i forbindelse med den oprindelige
henvisning hos egen læge har ønsket at komme på et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
bestemt sygehus, og dette sygehus aktuelt viser sig at
have lang ventetid.
Aftaler med private klinikker.
Derudover planlægger Region Sjælland følgende:
At skabe bedre kapacitetsudnyttelse, herunder også
yderligere inddragelse af privat kapacitet
Og fokus på bedre registreringspraksis.
Region Syddanmark har taget følgende initiativer:
Regionen har indført en bonusordning, som belønner
sygehusene for at indkalde til første undersøgelse inden
14 dage.
Regionen har øremærket midler til pukkelafvikling vha.
ekstra finansiering i 2014.
Derudover planlægger Region Syddanmark bl.a. følgende:
Styrket opfølgning– vha. journalaudits – på, om patienter
bliver udredt inden for 30 dage.
Derudover planlægger de øget fokus på bedre
registreringspraksis.
Region Midtjylland har taget følgende initiativer:
Regionen har afsat midler til pukkelafvikling,
Inddraget privat kapacitet
Og så har en igangværende Deloitte-analyse vedr.
kapacitetsanvendelse nogle konkrete anbefalinger vedr.
bedre kapacitetsudnyttelse på flere af regionens
sygehuse.
Kapacitetssøgende indsatser inden for en række specialer
(urologi, reumatologi, kardiologi),
Og patientinddragelse ift. at sikre optimale patientforløb
Derudover planlægger Region Midtjylland bl.a. følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492938_0008.png
Side 8
At optimerere kontrolforløb,
At skabe bedre koordinering med almen praksis,
Og at sikre bedre monitorering.
Region Nordjylland oplyser, at de eksempelvis har taget
følgende initiativer:
De har afsat midler til pukkelafvikling,
Igangsat meraktivitetsprojekter
Og indgået aftaler med private aktører.
Derudover planlægger Region Nordjylland bl.a. følgende
fremadrettet:
Bedre fokus på kapacitetsanvendelse,
Og bedre overvågning ift. kapacitetsudnyttelse (regionen
har eksempelvis i november igangsat et bedre
overvågningssystem, så der på tværs af regionens
sygehuse (og de private sygehuse der er indgået aftale
med) er daglige, løbende opdateringer af kapacitet).
Det er initiativer, der først nu er sat i gang, og som derfor skal
have tid til at virke.
Mit indtryk af møderne med regionerne er, at udredningsretten
er et prioriteret område i regionerne, og at der trods
problemerne er et reelt politisk fokus på at sikre, at
udredningsretten efterleves. Fordi det følger af loven, at de skal
leve op til deres pligt, men også fordi regionerne faktisk gerne vil
yde deres borgere ordentlig service.
I forlængelse heraf kan nævnes, at vi i juli ændrede den
gældende vejledning på området for at skærpe regionernes
informationsindsats over for patienterne. Det fremgår nu af
vejledningen, at regionen – i de tilfælde, hvor det sygehus, som
patienten er henvist til, ikke kan udrede patienten inden for 30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
dage – skal informere patienten om,
hvilket
sygehus, der kan
udrede patienten inden for fristen, samt
hvor
patienten skal
tage kontakt, hvis patienten ønsker at blive henvist til det
pågældende sygehus, hvis dette ikke allerede er sket.
Udover den allerede aftalte evaluering med regionerne har jeg i
sinde at følge sagen tæt, og fortsætte min samtale med de
enkelte regionsformænd for at følge op på udbyttet af de
søsatte og påtænkte initiativer.
Et af de områder, som jeg påtænker at følge tæt – bl.a. i mine
samtaler med regionsrådsformændene – er, at regionerne skal
sikre en bedre registreringspraksis og kapacitetsanvendelse
både i regionerne internt og på tværs.
Det er også vigtigt at få klarhed over omfanget af den gruppe af
patienter, der selv vælger at vente længere end 30 dage. I
økonomiaftalen for 2015 fremgår, at regionerne som led i
monitoreringen af udredningsretten skal supplere med
opgørelser over patienter, der gennem deres frie valg af sygehus
selv vælger en længere udredningsperiode [patientgruppe
3].
De
supplerende redegørelser fra regionerne offentliggøres sammen
med de nationale monitoreringsdata.
Jeg forventer, at regionerne fremadrettet vil have øget fokus på
efterlevelsen af patienternes udredningsret og som led heri
sikrer bedre registreringspraksis og på at redegøre for omfanget
af den gruppe af patienter, som monitoreringsmodellen p.t. ikke
registrerer, dvs. hvor patienten selv vælger at vente længere
end 30 dage på udredning.
---oOo---
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
Jeg vil nu gå videre til besvarelse af samrådsspørgsmål G, som
omhandler regionernes inddragelse af privat kapacitet.
Besvarelse af samrådsspørgsmål G:
[Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt regionerne efter
ministerens opfattelse inddrager privat kapacitet i tilstrækkelig
omfang i de situationer, hvor det er nødvendigt for at kunne
sikre hurtig udredning?]
Udredningsretten er sådan skruet sammen, at regionen skal
sikre, at patienten får et tilbud om at blive udredt inden for 30
dage. Hvis regionen ikke selv har kapacitet til at udrede
patienten inden for 30 dage, er det regionens pligt at søge andre
muligheder - fx andre regioners sygehuse eller private klinikker
og sygehuse.
Regionerne er således forpligtet til at bruge den ledige kapacitet
på private klinikker og hospitaler, hvis det offentlige
sundhedsvæsen ikke har kapacitet til at udrede patienten inden
for 30 dage.
Danske Regioner har oplyst, at regionernes anvendelse af
private leverandører i forhold til udredning og behandling er
steget med 10 procent det seneste år (fra 1. halvår 2013 til 1.
halvår 2014), som følge af anvendelse af private klinikker og
hospitaler i regionernes efterlevelse af retten til hurtig
udredning.
Et eksempel herpå er, at private leverandører nu står for hver
tiende MR-scanning og et stærk voksende antal CT- og
ultralydsscanninger.
Disse oplysninger fremgår af den udtalelse fra Danske Regioner
om regionernes brug af private aktører til at sikre hurtig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
udredning, som jeg den 1. oktober 2014 har oversendt til
udvalget i forbindelse med besvarelse af udvalgets spørgsmål
1020.
Regionerne har aktuelt indgået aftale med 89 private
leverandører inden for 20 forskellige specialer, og Danske
Regioner har indledt forhandlinger med Brancheforeningen for
Privathospitaler og Klinikker om aftaler indenfor: Kirurgi og
hjertesygdommer. Og arbejder på at indgå nye aftaler ift.:
Demens, allergi, astma, lungesygdomme, mave/tarmsygdomme
og hudsygdomme.
Regionerne har desuden aftalt, at de løbende meddeler Danske
Regioner, inden for hvilke specialer, regionerne har behov for at
trække på privat kapacitet.
Regionerne benytter sig altså i stigende grad af privat kapacitet,
hvor der ikke er kapacitet i det offentlige sundhedsvæsen. Det
er også det indtryk, jeg har fået på mine møder med regionerne.
Herudover er der også en række regioner, der selv har indgået
aftaler med private leverandører – eller har planer om det. Det
fremgår også af det svar på spørgsmål 1020, der er sendt til
udvalget.
Men hvis det viser sig, at der er ledig privat kapacitet på et
område, hvor der er kapacitetsproblemer i det offentlige, og
regionerne ikke anvender den, så er det ikke i orden, og så vil jeg
tage det op i mine videre drøftelser med regionerne. Privat
kapacitetsudnyttelse gennem anvendelsen af udbudsaftaler vil
generelt være et af de områder, som vil indgå i evalueringen af
udredningsretten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
Men det er også vigtigt at være opmærksom på, at regionernes
benyttelse af privat kapacitet selvfølgelig kræver, at der er ledig
privat kapacitet inden for det relevante speciale eller
fagområde. Og det er altså ikke alle områder, hvor det er
tilfældet.
Tilsvarende er der også nogle udredningsforløb, der er så
komplicerede, at privatsygehuse ikke kan tilbyde alle relevante
undersøgelser.
---oOo---
Det leder mig naturligt videre til besvarelse af spørgsmål H.
Samrådsspørgsmål H:
[Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen ikke ønsker
at give patienterne en reel udredningsret, hvor patienternes
sikres udvidede valgmuligheder, hvis det på regionernes
sygehuse ikke er muligt at udrede sygehuspatienterne inden for
30 dage, hvor det er fagligt muligt?]
Regeringen ønsker ikke at indføre en udredningsret, hvor
patienten
selv
står med ansvaret for sit udredningsforløb, og
hvor patienten
selv
står og skal finde et privat alternativ, hvis
regionen ikke har kapacitet til at udrede patienten inden for 30
dage. Hele formålet med udredningsretten er jo netop at gøre
det mere trygt for patienterne, som i situationen har nok at gøre
med at skulle forholde sig til sin sygdom.
Overordnet set handler det om, hvorvidt man – som regeringen
mener – ønsker, at det er fællesskabet, der sikrer, at alle får en
reel udredningsret, eller om det – som Venstre ønsker det – er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
den enkelte, der selv er ansvarlig for at finde et relevant
udredningstilbud og holde styr på sit udredningsforløb.
Lad mig uddybe.
For det
første
vil forslaget om at lade det være op til patienterne
selv at holde hånd i hanke med deres udredning ikke
nødvendigvis sikre, at patienten får et reelt tilbud og en service,
der sikrer, at patienten bliver udredt. Det er nemlig, som nævnt,
ikke alle områder eller specialer, hvor der er privat kapacitet.
For det
andet
er regionerne allerede forpligtet til at inddrage
privat kapacitet og gør det i stigende omfang, som jeg også har
redegjort for.
For det
tredje
fralægger man sig muligheden for at kunne
udvikle den offentlige sundhedssektor, hvis man lader det være
op til de private på hvilke områder, de ønsker at bidrage med
udredningskapacitet.
Hvis man vil et stærkt fælles sundhedsvæsen – og det vil både
regeringen og de fleste danskere – så skal vi holde fast i, at
patienterne skal have det bedste tilbud og ikke selv skal være
ansvarlige for deres eget udredningsforløb. Det vil ikke mindst
ramme patienter, der har svært ved at overskue eller ikke har
ressourcerne til at tilrettelægge et – ofte kompliceret –
udredningsforløb.
Og det ønsker regeringen ikke. Regeringen ønsker at holde fast i,
at det er regionens ansvar at holde styr på patientens samlede
udredningsforløb. Som jeg slog fast i min indledning: Hurtig
udredning er borgerens ret – og regionernes pligt. Det handler
om at give patienterne et tilbud om at blive udredt – ikke kun en
mulighed for at vælge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
Med Venstres forslag risikerer vi, at patienten bliver en
kastebold mellem forskellige afdelinger og hospitaler, og at
patienten selv får ansvaret for ”at finde hoved og hale” i
udredningsforløbet.
Venstres forslag om at give mulighed for at vælge privat er med
andre ord en hul rettighed for den enkelte patient. Det synes i
højere grad at sigte på privathospitalernes interesser end på
patienternes interesser.
---oOo---
Så er der til sidst samrådsspørgsmål I.
[Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt regeringen agter at
tage nogle initiativer på baggrund af de nye tal fra Statens
Serum Institut, der viser, at hele 72 procent af patienterne slet
ikke får en såkaldt udredningsplan eller får den for sent, når det
ikke er fagligt muligt at udrede patienten inden for 30 dage. I
Region Hovedstaden er det hele 94 procent af patienterne, der
ikke står med en udredningsplan inden for tidsfristen.]
Det kan jeg godt forstå, at spørger gerne vil vide. For hvis dette
var tilfældet, ville det jo være dybt problematisk.
Men det er ikke korrekt, at de offentliggjorte tal fra Statens
Serum Institut [2. kvartals-tal] viser, at 72 procent af patienterne
ikke får en udredningsplan eller får den for sent, når det ikke er
muligt at udrede patienten inden for 30 dage. Tallet, der
henvises til i samrådsspørgsmål ”I”, er en ”forsøgsindikator”, der
ikke er brugbar i den sammenhæng og som derfor heller ikke
indgår i modellen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 15
”Forsøgsindikatoren” fremgik heller ikke af den
skitsemonitoreringsmodel, som udvalget fik oversendt tilbage i
marts sidste år.
For at få et samlet overblik over de patienter, der har en
udredningstid længere end 30 dage skrev Ministeriet også i
”Faktaarket for monitoreringen af udredningsretten i
somatikken 2. kvartal 2014” på side 6 og jeg citerer:
”Monitoreringsmodellen, som der danner grundlaget for den
generelle monitorering, indeholder ikke årsagsforklaringer ift.
udredningsforløb, der overstiger 1 måned. Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse er i dialog med Danske Regioner om,
hvordan denne særlige problemstilling fremadrettet kan løses,
gennem fx lokale audits, stikprøvekontroller og øvrige analyser.”
[Afslutning]
Til afslutning vil jeg gerne understrege:
Vi må og skal holde fast i, at udredningsretten er en unik
patientret og et kæmpe fremskridt for patienterne – selvom der
stadig er udfordringer på enkelte områder – da hurtig udredning
jo er helt afgørende for samlet at sikre patienten et godt
behandlingsforløb.
Man kan spørge sig selv: ”Hvor meget er min behandlingsret
værd, indtil jeg ved, hvad jeg fejler?”
- Vi skal fastholde, at det er regionernes ansvar at sikre
patienterne hurtig udredning. At det er regionerne, der har
ansvaret for patientens samlede udredningsforløb. At vi ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16
efterlader den enkelte patient alene med ansvaret for at få
sin egen sygdom udredt.
- Det er soleklart, at regionerne ikke er i mål med at leve op til
deres pligt i forhold til at sikre hurtig udredning. Det er godt
– det er helt nødvendigt – at der er taget initiativer i
regionerne. Men vi vil fra regeringen følge sagen tæt og
nærer ingen illusioner om, at problemet er løst.
- Regeringen og jeg har stort fokus på området som mine
møder med de 5 regionsrådsformænd dokumenterer. Og vil
som nævnt evaluere udredningsretten.
Jeg ser frem til en god debat. Tak for ordet.