Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 10. marts 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPTLAU
Sags nr.: 1500588
Dok nr.: 1653972
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. januar 2015 stil-
let følgende spørgsmål nr. 429 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 429:
’’ Ministeren bedes redegøre for respirationscentrenes udlicitering, og om man
som borger med brugerstyret personlig assistance (BPA), selv kan bestemme
hvilket firma, der skal administrere ordningen og hvilket firma man gerne vil
have til at varetage opgaven, også selv om et firma ikke har vundet opgaven.”
Svar:
Sundhedsloven giver ikke aktuelt borgere, som modtager respirationshjælp ef-
ter sundhedsloven og borgerstyret personlig assistance efter § 96 i servicelo-
ven, ret til at vælge arbejdsgiver for respirationshjælperne. Det samme er til-
fældet for borgere, som modtager respirationshjælp efter sundhedsloven og
hjælp i form af kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens §
95, stk. 1 eller 2.
Fra 1. juli 2015 får disse borgere i medfør af sundhedslovens § 88 a, stk. 1, ret
til at få respirationshjælpere fra den samme forening eller private virksomhed,
som den enkelte borger har valgt til at varetage arbejdsgiveransvaret for hjæl-
perne efter servicelovens § 95 eller 96.
Borgere med borgerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96 eller
hjælp i form af kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens §
95, stk. 1 eller 2, som er arbejdsgiver for sådanne hjælpere, får endvidere fra
1. juli 2015 ret til også at være arbejdsgiver for hjælperne til respirationsbe-
handling, jf. § 88 a, stk. 2, i sundhedsloven. Det samme gælder i de tilfælde,
hvor en nærtstående fungerer som arbejdsgiver for hjælperne.
For så vidt angår respirationscentrenes nuværende praksis for udlicitering har
Danske Regioner i anledning af ovenstående spørgsmål indledningsvist op-
lyst, at det er regionen som sådan, og ikke det enkelte respirationscenter, som
i givet fald står for udliciteringen.
For så vidt angår regionernes nuværende praksis bemærker Danske Regio-
ner, at regionerne har kompetencen til at planlægge og organisere, hvordan
de vil sikre opfyldelse af sundhedsfagligt forsvarlige tilbud efter sundhedslo-
ven.
Danske Regioner oplyser, at Region Hovedstaden har udliciteret respirations-
hjælpen, som modtages af borgere med hjælp efter servicelovens § 96 (bor-
gerstyret personlig assistance) eller § 95, stk. 1 eller 2 (kontant tilskud til an-
sættelse af hjælpere), og at ca. 50 ud af ca. 70 omfattede borgere i regionen