Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1489011_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
23. januar 2015
Besvarelse af spørgsmål 400 alm. del stillet af Sundheds- og Forebyg-
gelsesudvalget den 19. januar 2015 efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for antallet af sager de seneste tre år, hvor der
er sket overtrædelse af markedsføringslovens regler om markedsføring af
alkohol over for unge samt udfaldet af de pågældende sager.
Svar:
Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringslo-
ven. Jeg har derfor anmodet Forbrugerombudsmanden om en udtalelse,
hvor der redegøres for antallet af sager de seneste tre år, hvor der er sket
overtrædelse af markedsføringslovens regler om markedsføring af alko-
hol overfor unge samt udfaldet af de pågældende sager.
Forbrugerombudsmanden har i den forbindelse oplyst følgende, hvilket
jeg henholder mig til:
”Efter en søgning i Forbrugerombudsmandens journalsystem i perioden
fra den 20. januar 2012 til d.d. har Forbrugerombudsmanden identificeret
15 sager vedrørende markedsføringslovens regler om anvendelse af alko-
hol i reklamer rettet mod børn og unge.
Seks af disse sager er verserende sager. I fire af sagerne er der indgivet
politianmeldelse, og disse sager behandles derfor i øjeblikket af politiet
og anklagemyndigheden, mens de sidste to verserende sager behandles af
Forbrugerombudsmanden.
Af de ni afsluttede sager har en enkelt sag været behandlet ved domstole-
ne. I denne sag – der vedrørte den tidligere § 8, stk. 2, i markedsførings-
loven – blev et ungdomsrejsebureau den 11. april 2012 frifundet i Vestre
Landsret, idet retten fandt, at ordlyden af den dagældende § 8, stk. 2, ikke
gav et tilstrækkeligt grundlag for at anse enhver form for omtale af alko-
hol i reklamer rettet mod unge i aldersgruppen 16 til 18 år for en overtræ-
delse af forbuddet.
Endvidere har Forbrugerombudsmanden i én af de øvrige afsluttede sa-
ger, der vedrørte en blogger, hvis blogindlæg i to tilfælde indeholdt omta-
le og billeder af alkohol, i december 2014 indskærpet reglerne i markeds-
føringslovens § 8, stk. 3, over for den pågældende blogger.
Af de resterende afsluttede sager blev en enkelt sag afsluttet, fordi den
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
erhvervsdrivende gik konkurs. De resterende sager blev alle afsluttet ef-
ter, at Forbrugerombudsmandens nærmere undersøgelser og efterforsk-
ning viste, at der ikke var tilstrækkelige beviser eller dokumentation for,
at der forelå strafbare overtrædelser af markedsføringsloven.”