Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1491958_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 2. februar 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sags nr.: 1500276
Dok nr.: 1628423
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 9. januar 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 368 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sa-
ra Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 368:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i ventetiderne hos Patientombuddet og
for årsagerne til de lange ventetider, herunder om ventetiderne skyldes, at
sundhedspersonalet generelt er presset og begår flere fejl”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg bedt Patientombuddet om bidrag. Patientom-
buddet har oplyst følgende:
”Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklager faldt i hvert af årene
2011 og 2012 med 1 måned, således at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
i 2012 blev 10,3 måneder. Den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
patientklager steg til 13,2 måneder i 2013.
Sagsbehandlingstiden fra 2012 til 2013 var påvirket af indførelsen af et nyt elek-
tronisk sagsbehandlings- og dokumenthåndteringssystem (ESDH) i januar
2013. Dette forsinkede antallet af afgørelser i den første del af året betydeligt.
Det førte til, at mange sager blev afgjort senere på året end forventet med for-
længet sagsbehandlingstid til følge, jf. nærmere herom i besvarelsen af
spørgsmål nr. 1111 (Folketingets Sundhedsudvalg, almindelig del, 2013-14).
Patientombuddet har endnu ikke foretaget en endelig valideret opgørelse af den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklager for 2014. Efter en foreløbig
opgørelse er den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklager
på 13,4 måneder i 2014. Patientombuddet forventer således, at den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid i 2014 også efter en endelig opgørelse vil være på
ca. samme niveau som i 2013.
Der er flere samvirkende årsager til, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
fortsat er for lang.
Antallet af patientklagesager er siden Patientombuddets oprettelse i 2011 ste-
get fra lidt under 4.900 klager i 2011 til lidt over 6.900 i 2014 svarende til en
samlet stigning på mere end 40 pct. Sagsvæksten har i perioden fra 2011 til
2013 været på ca. 10 pct. årligt, mens sagsvæksten fra 2013 til 2014 har været
ca. 15 pct. Antallet af klagesager forventes fortsat at stige. Hvis der også fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
2014 til 2015 bliver tale om en stigning på 10 pct., vil Patientombuddet i 2015
modtage omkring 7.600 patientklager.
Patientombuddet har på grund af væksten udvidet antallet af ansatte og har an-
vendt betydelige ressourcer på rekruttering og oplæring af nyansatte. Der har
samtidig i 2014 været en større personaleomsætning på grund af fratrædelser
og orlov end i årene fra 2011 til 2013, hvilket yderligere har øget ressourcefor-
bruget til oplæring af nyansatte. Det har samlet set betydet, at Patientombuddet
har afsluttet færre sager i 2014 end forventet. Patientombuddet har derfor i
2014 haft en sagsophobning, hvilket vanskeliggør en nedbringelse af sagsbe-
handlingstiderne.
Stigningen har samtidig krævet flere ledelsesmæssige ressourcer, herunder til
en effektiv driftsledelse og opfølgning. I lyset heraf er ledelsen af Patientom-
buddets patientklagecenter pr. 1. december 2014 styrket ved, at antallet af kon-
torchefer er udvidet fra 3 til 4. Samtidig er der gennemført en organisatorisk om-
lægning i centret, som er opdelt i 4 selvstændige kontorer med selvstændige
ansvarsområder, mål og arbejdsplaner.
Der er igangsat en evaluering af klagesystemet Patientombuddet og af økono-
mien, som forventes afsluttet i første kvartal 2015. Det bemærkes i den forbin-
delse, at den nuværende finansieringsmodel indebærer, at der i år med en
vækst i sagstilgangen sker en vis sagsophobning, som bidrager til at forlænge
sagsbehandlingstiden.
Herudover har ministeriet bedt om en handlingsplan for nedbringelse af sagsbe-
handlingstiden, som i sammenhæng med evalueringen forventes at foreligge i før-
ste kvartal 2015.
Et element i handlingsplanen er bl.a. gennemførelse af en arbejdsganganalyse for
at sikre at digitaliseringsmulighederne, herunder i ESDH-systemet, udnyttes så godt
som muligt, og at samtlige arbejdsgange tilrettelægges så effektivt som muligt.
Patientombuddet kan tilføje, at ombuddet ikke har grundlag for at antage, at der
er en sammenhæng mellem stigningen i antallet af patientklager og sundheds-
personalets arbejdsvilkår. Det er Patientombuddets opfattelse, at stigningen
skal ses i sammenhæng med den generelle stigning i antallet af klager, som
også andre myndigheder oplever. Set i lyset af de mange millioner patientkon-
takter, der hvert år er i sundhedsvæsenet, er det dog tale om et forholdsvist lavt
antal, der klager.”
Jeg kan henholde mig til det af Patientombuddet oplyste.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mads Kirkegaard