Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1484294_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 9. januar 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMEER
Sags nr.: 1407420
Dok nr.: 1615278
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. december 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 346 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane
Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 346:
’’Vil ministeren kommentere stigningen i antallet af narkorelaterede dødsfald i
perioden 2012–2013?”
Svar:
Sundhedsstyrelsen oplyser følgende i den nyligt offentliggjorte rapport ”Narko-
tikasituationen i Danmark 2014”:
”Blandt andre sundhedsmæssige konsekvenser af stofmisbrug skal nævnes
den forhøjede dødelighed. Stofmisbrugere har generelt en stærkt forhøjet dø-
delighed i forhold til gennemsnitsbefolkningen, når der tages højde for alders-
fordelingen. Den forhøjede dødelighed skyldes især forgiftninger, men også i
stigende grad somatiske sygdomme, herunder hiv og hepatitis. Ifølge Rigspoli-
tiets opgørelse over narkotikarelaterede dødsfald blev der registreret 213 nar-
kotikarelaterede dødsfald i 2013. Dette er på samme niveau som i 2012. Ni-
veauet i 2012 og 2013 er væsentligt lavere end tidligere år. Til sammenligning,
var der i både 2009 og 2010 registreret 275 narkotikarelaterede dødsfald år-
ligt, mens antallet toppede i 2011 med 285 dødsfald.
Antallet af de narkotikarelaterede dødsfald på landsplan er således faldet mar-
kant fra 2011. Det markante fald fra 285 dødsfald i 2011 til 210 dødsfald i 2012
skyldes især et fald i Region Syddanmark. Faldet er særlig markant, fordi dø-
deligheden var særlig høj i årene 2009 – 2011 i denne region. Fra 2012 til
2013 fortsætter faldet i Region Syddanmark, hvorimod der ses flere dødsfald i
2013 sammenlignet med i 2012 både i Region Midtjylland og i Region Hoved-
staden. I de øvrige Regioner er niveauet nogenlunde det samme i 2012 og
2013. Ser man på udviklingen af de narkotikarelaterede dødsfald fra 2012 til
2013 i de største kommuner i Danmark, er det alene i København og Aarhus,
at antal dødsfald stiger fra 2012 til 2013. I Odense, Esbjerg og Ålborg fortsæt-
ter antallet af dødsfald med at falde i perioden. Opgørelserne er baseret på
den bopælskommune, stofmisbrugeren var registreret i på dødstidspunktet, og
ikke hvor dødsfaldet fandt sted.
De fleste narkotikarelaterede dødsfald skyldes forgiftninger, mens de øvrige
dødsfald sker som følge af vold, ulykker, selvmord og sygdomme. Årlige ana-
lyser viser, at der i gennemsnit konstateres mellem 3 og 4 forskellige stoffer i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
den afdødes blod ved hvert narkotikarelateret dødsfald, hvilket dokumenterer
et udbredt blandingsbrug blandt dem, der dør.”
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bevilgede i 2012 to mio. kr. til Kø-
benhavns Kommune, Aarhus Kommune og Odense Kommune til en undersø-
gelse, der skulle give ny viden om narkotikarelaterede dødsfald og munde ud i
forslag til, hvordan dødsfaldene kan forebygges. Undersøgelsen, som er gen-
nemført af det det norske forskningsinstitut ”Senter for Rus- og Avhengigheds-
forskning” (SERAF) i tæt samarbejde med de tre kommuner, er afsluttet med
rapporten ”Forgiftningsdødsfald og øvrige narkotikarelaterede dødsfald i Dan-
mark 2008-2011”, som SERAF offentliggjorde den 7. oktober 2014.
På regeringens initiativ indgik den omhandlede rapport i forhandlingerne om
satspuljeaftalen for 2015. Forhandlingerne mundede ud i en enighed mellem
satspuljepartierne om, at der i regi af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
skal nedsættes en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af relevante
parter, herunder brugerorganisationer, fagfolk, forskere mv., der skal udarbej-
de en kortlægning af den samlede indsats på stofmisbrugsområdet, og at kort-
lægningen bl.a. skal udarbejdes med afsæt i SERAF’s rapport. Kortlægningen
skal foreligge sommeren 2015, således at den kan indgå i drøftelsen af sats-
puljen for 2016.
Det forhold, at den omhandlede kortlægning bl.a. skal udarbejdes med afsæt i
SERAF’s rapport, er ikke ensbetydende med, at der ikke kan arbejdes videre
med rapportens forslag parallelt med udarbejdelsen af kortlægningen.
SERAF’s rapport indeholder således forslag, herunder forslag rettet specielt til
Københavns Kommune, Aarhus Kommune og Odense Kommune, som der
umiddelbart kan arbejdes videre med i kommunerne, hvor den forebyggende
indsats, herunder indsatsen for at forebygge dødsfald, sygdomme og andre
problemer som følge af stofmisbrug, er forankret, og hvor i øvrigt også be-
handlingsindsatsen er forankret.
Andre forslag retter sig i højere grad til de centrale myndigheder. Det gælder fx
de forslag, som kan relatere sig til de retningslinjer om stofmisbrugsbehand-
ling, der i dag findes i Sundhedsstyrelsens vejledning om den lægelige be-
handling af stofmisbrugere i substitutionsbehandling og vejledning om den læ-
gelige behandling af misbrug af kokain og andre centralstimulerende stoffer.
Sundhedsstyrelsen skal som opfølgning på lovforslag nr. L 34 om ændring af
sundhedsloven og lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed (Lægesamtaler, lægelig stofmisbrugsbehandling, frit valg i
forbindelse med stofmisbrugsbehandling og befordring af personer i lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin) revidere de omhandlede retningslinjer,
således at de gengiver de nye rettigheder, som foreslås indført.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har anmodet Sundhedsstyrelsen om
at overveje grundlaget for allerede i forbindelse med denne revision at foreta-
ge ændringer i retningslinjerne på baggrund af SERAF’s rapport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Under alle omstændigheder vil SERAF’s rapport og dens forslag som nævnt
indgå i arbejdet med kortlægningen af den samlede indsats på stofmisbrugs-
området.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Erich Erichsen