Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sagsbeh.:
Sags nr.:
Dok. Nr.:
Dato:
Sundhedsøkonomi
DEPJABN
1406562
1596514
08. december 2014
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samrådstale vedr. sygehusbyggerier
Tak for invitationen til samråd om de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier.
Jeg er af Finansudvalget blevet bedt om at besvare
samrådsspørgsmål C, som lyder:
”Vil ministeren give en tilbundsgående redegørelse for de nye
sygehusbyggerier, herunder de økonomiske justeringer, der
løbende er sket, og som har påvirket størrelsen af de nye
sygehuse, antal sengepladser, ventetider i sygehusvæsenet,
faciliteter i øvrigt m.v.?”
Hertil er jeg af Sundhedsudvalget blevet bedt om at svare på fire
spørgsmål. Det første, samrådsspørgsmål P, lyder:
”Vil ministeren oplyse, om de forudsætninger der lå til grund for
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, herunder de nye
supersygehuse, fortsat er gældende, og om de nuværende
planer for sygehusbyggeriet stemmer overens med de
beslutninger om f.eks. sengepladser, arealstandarder og
operationsstuer, der oprindeligt blev truffet?”
Det næste spørgsmål, samrådsspørgsmål Q, lyder:
”Vil ministeren uddybe ministerens svar på SUU alm. del
spørgsmål 732 (2013-2014), hvor det bl.a. fremgår, at ”Det er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
dog et grundlæggende vilkår for kvalitetsfondsinvesteringerne,
at byggerierne må planlægges og opføres på forventningen til
fremtidigt behandlingsbehov. Derfor er der i de enkelte
byggerier fokuseret på at bygge fleksibelt, således at de nye
supersygehuse tilpasses et sundhedsvæsen under stadig
forandring.”
Og vil ministeren redegøre for, om svaret betyder, at ministeren
kan garantere, at der i hver af de nye supersygehuse bliver
sengepladser nok, også langt op i 2020’erne og 2030’erne, så
der ikke skal ligge patienter på gangene eller patienter bliver
sendt for tidligt hjem, og at f.eks. operationsstuer vil kunne
udvides og tilpasses behovet, hvis det ændres?”
Det tredje samrådsspørgsmål – spørgsmål R - lyder:
”Af ministerens svar på SUU alm. del spørgsmål 733 (2013-14)
fremgår det, at ”Regeringen vurderer, at de
beregningsforudsætninger vedr. aktivitetsudvikling, der ligger til
grund for økonomien på kvalitetsfondsbyggerierne, er
holdbare.”
Vil ministeren oplyse, om dette fortsat er tilfældet, i lyset af
medieomtalen af nedskæringer på de nye supersygehuse
allerede inden de står færdige, jf. f.eks. artiklen ”Barberede
supersygehuse vækker bekymring,” der blev bragt på jp.dk den
7. oktober 2014?”
Det fjerde og sidste spørgsmål – spørgsmål S - lyder:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier vil kunne håndtere de
fremtidige behandlingsbehov?”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
---oOo---
Lad mig indlede med at sige, at sygehusbyggerierne er mere end
bare 16 store sygehuse. De er en del af en helt ny
sygehusstruktur, som får stor betydning for hele vores
sundhedsvæsen.
Derfor er det også afgørende, at vi her og i Folketinget fortsat er
enige om rammerne for - og retningen på -
kvalitetsfondsinvesteringen.
Lad mig starte med at minde om baggrunden for investeringen
på mere end 40 mia. kr., som jeg også har beskrevet i den
rapportering om kvalitetsfondsprojekterne der netop er tilgået
både Finansudvalget og Sundhedsudvalget.
I økonomiaftalen for 2008 blev den daværende regering og
regionerne enige om, at der er behov for strukturændringer i
sygehusvæsenet. Derfor var der også behov for investeringer i
fysiske tilpasninger, ny teknologi og apparatur.
Den daværende regering og regionerne aftalte at nedsætte et
ekspertpanel – det som senere blev kendt som Erik Juhl-
udvalget. Udvalget skulle have til opgave at vurdere de konkrete
større anlægsprojekter i forhold til en række principper
vedrørende samling af enheder, driftsøkonomisk rentabilitet,
effektivitet og kvalitet.
På den baggrund blev kvalitetsfonden oprettet med Finansloven
for 2009. LA, V, K og DF besluttede den gang at etablere
Kvalitetsfonden og som led heri at afsætte 25 mia. statslige
kroner til sygehusbyggeri. Hertil kom med økonomiaftalen for
2010 et beløb på 16,4 mia. kr., som regionerne selv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
medfinansierer. Samlet er investeringen på 41,4 mia. kr. i 2009-
priser.
---oOo---
Med de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier er vi i gang
med en stor omlægning af hele den måde, vi driver
sygehusvæsenet på i Danmark.
For det første er det ikke bare 16 nye sygehuse, vi bygger. Det er
en helt ny akutstruktur, hvor vi går fra ca. 40 til 21
akutsygehuse. Vi samler specialer og koncentrerer
kompetencerne, så patientbehandlingen bliver bedre – fordi
øvelse gør mester.
På de nye akutsygehuse vil der døgnet rundt være speciallæger
fra forskellige lægelige specialer til stede i den nye fælles
akutmodtagelse, de såkaldte FAM’er.
Det betyder, at patienter hurtigt kan få igangsat den rette
behandling og at der på én gang foretages de prøver mv., der er
behov for. Det er en ændring i forhold til en situation, hvor
patienterne skal afvente, at den rette lægelige kompetence er til
stede.
Og det er det andet punkt i omstillingen. Man organiserer
hospitalet omkring patientforløb i stedet for omkring lægelige
specialer. Man sætter specialister i front i de fælles
akutmodtagelser, de såkaldte FAM’er, så patienten kan få en
samlet og hurtig udredning. Det får patienten i centrum.
Hvis patienten kan få igangsat den rette behandling hurtigt og
koordineret, vil det betyde, at patienten har behov for kortere
tid på sygehuset. Derfor er det også forventningen, at der bl.a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
er behov for færre senge i den fremtidige sygehusstruktur, end
der er i den nuværende.
For det tredje. Vi skal have et stærkt nært sundhedsvæsen i
sammenhæng med de specialiserede sygehuse. Flere opgaver, fx
at KOL-patienter indlægges med åndedrætsbesvær og angst for
natten, skal kunne løftes af kommunerne i eller tæt på
borgerens eget hjem. Det kan spare borgere for slidsom
transport og unødvendige ophold på hospitalet, ligesom det gør,
at lægerne på hospitalet kan fokusere deres kræfter på de
patienter, der har mere behov for lægefaglig ekspertise.
Bedre sammenhæng med både kommunale plejetilbud og
almen praksis skaber derfor forudsætningerne for at de nye
hospitaler med færre senge kan behandle de virkeligt syge
patienter bedst muligt.
Jeg er derfor også glad for at vi netop har lavet aftale om en
Finanslov der med bl.a. 5 mia. til regeringens sundhedsstrategi –
Jo før, jo bedre – sikrer en prioritering af sammenhængen i
sundhed.
Det er hele denne omlægning, med en samlet investering på
mere end 40 mia. kr. i nye bygninger, som bliver støttet af
kvalitetsfonden.
---oOo---
Vi står i et vadested, og det vil vi jo gøre i en årrække. Mellem på
den ene side den gamle struktur og den tilhørende måde at
drive sygehuse på. Og på den anden side en ny struktur og en ny
måde at drive sygehuse på.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Midt i den her omlægning er der behov for, at vi står sammen
om, at det her var og stadig er den rigtige beslutning for vores
sundhedsvæsen.
Det gjorde vi i regeringen, da vi tiltrådte. Den store investering
var sat i gang af den forrige regering, og vi har valgt at
respektere rammerne for den. Man kan sige at vi arvede en
opgave og et ansvar. Det har vi taget på os og står vagt om også
jævnfør det store fokus bl.a. Rigsrevisionen har på at
projekterne leveres inden for rammerne.
Det er der i hvert fald tre årsager til:
For det første vil det være en stor risiko for omlægningen, hvis vi
politikere, som har truffet beslutningen om en ny struktur, nu
begynder at tvivle på om den holder.
I stedet er vores opgave at skabe stabilitet og sikkerhed om
rammerne. Der er behov for ro til, at de ansvarlige i regionerne
og i de enkelte byggeprojekter kan træffe de rigtige og
nødvendige beslutninger, som kan sikre omlægningen af
sundhedsvæsenet.
Beslutningerne omhandler strukturen i sundhedsvæsenet, men
jo i høj grad også, hvordan man får skabt nye patientforløb, en
ny kultur, organisation og arbejdsgange på det enkelte sygehus.
Det er i høj grad en lokal og krævende ledelsesopgave at få det
her sat rigtigt fra start.
For det andet ønsker vi at respektere, at regionerne som
bygherrer – inden for totalrammen - kan prioritere, hvad der
udgør et fuldt funktionsdygtigt hospital. Det kommer jo bl.a. af
de eksisterende forhold og lokale faktorer som fx geografi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
For det tredje. Hvis vi fra Christiansborg begynder at skrive
ønskesedler til projekterne, så bliver det umuligt at styre
økonomien efterfølgende.
Og hvis vi midt i vadestedet begynder at ønske os fx flere senge,
er der stor risiko for, at vi ikke får den omlægning af
sygehusvæsenet, som vi med kvalitetsfonden er enige om.
---oOo---
Der har fra starten været stor opmærksomhed om, hvorvidt
budgetterne for projekterne bliver overholdt. Om der er klare
rammer for projekterne. Eller om intentionerne med
kvalitetsfonden bliver opfyldt.
Jeg vil i dag også gerne slå fast, at budgettet som det er meddelt
de 16 byggeprojekter – de i alt 41,4 mia. kr. i 2009 priser - har
ligget fast hele tiden.
Den eneste økonomiske justering, der har været, er, at
regeringen i 2012 har givet regionerne mulighed for at låne op
til 1 mia. kr. til energirigtige investeringer i forbindelse med
kvalitetsfondsprojekterne.
Regionerne er bygherrer på projekterne. Det vil sige, at
regionerne har ansvaret for at planlægge og gennemføre
byggerierne.
Undervejs i sådan en proces bliver man klogere. Både på hvad
behovet er, men ofte også på hvad der ikke kan lade sig gøre.
Regionerne foretager derfor omprioriteringer og
omdisponeringer inden for totalrammen. Alt andet vil være
mærkeligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Hvis en region ønsker mere kapacitet til ét speciale, så vil det
være muligt at skabe det, fx ved at give mindre kapacitet til
andre specialer – eller ved at optimere udnyttelse af
ambulatorier eller operationsstuer på tværs af specialerne, så
man med de samme faciliteter kan behandle flere patienter.
Det gælder uanset budgettets størrelse. Bygherre har ansvar for
at prioritere, så budgetterne overholdes.
I et af samrådsspørgsmålene henvises til en artikel på jp.dk fra
den 7. oktober om besparelser i projekterne. Lad mig slå fast, at
jeg som sundhedsminister selvfølgelig er optaget af, at vi får
mest mulig sygehus for den kæmpe investering vi er i gang med.
Artiklen kom på baggrund af, at projektet i Gødstrup ”skulle
fjerne en hel etage.” Det ærgrer selvsagt, at man er nødt til at
tilpasse den ønskeliste, der er i projekterne.
Men i tilfældet Gødstrup er situationen, at projektet forinden er
vokset med 25.000 kvadratmeter i forhold til det areal, som
projektets budget er baseret på. At man så er nødt til at fjerne
2.000 kvadratmeter efterfølgende skal ses i det perspektiv. Og
fremstår derfor knap så dramatisk, som det bliver fremstillet.
Det er vigtigt, at der her i Folketinget er forståelse for
proportionerne og den opgave det er at skulle prioritere inden
for en økonomisk ramme. Det kan støje noget, men det må
være en del af processen.
Lad mig i den forbindelse lige knytte et par ord til totalrammen,
som er det maksimale økonomiske budget for hvert af
projekterne. Totalrammen har to formål:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
For det første er det ikke alle byggeprojekterne i den nye
sygehusstruktur, der får støtte fra kvalitetsfonden. Derfor er det
vigtigt, at regionerne også har penge til at realisere de øvrige
sygehusprojekter, så vi får en ny samlet struktur for hele
sundhedsvæsenet.
Det skal ikke være sådan, at vi får funklende A-sygehuse og
nedslidte B-sygehuse. Investeringen skal muliggøre, at vi kan
tilbyde en ensartet høj kvalitet i faciliteterne til behandling til
alle patienter, uanset i hvilken landsdel og på hvilken
sygehusadresse de indlægges.
For det andet kan totalrammen drive innovation og udvikling af
nye gode løsninger, som kan komme vores fælles offentlige
sundhedsvæsen til gavn. Det er ikke altid den løsning, der først
falder en ind, som er den bedste. Ofte kan udfordringer og
stramme rammer få en til at se opgaverne i et nyt perspektiv og
dermed bidrage til nye løsninger.
Det ser vi eksempelvis i Region Syddanmarks projekt Nyt Odense
Universitetshospital. Her var rådgiverens første forslag til hvilket
hospital, der skulle bygges for dyrt i forhold til totalrammen. Det
tvang projektet til at gentænke konceptet, så rammen kunne
overholdes. Det nye forslag er ifølge projektet selv blevet bedre.
Både med hensyn til anlægsøkonomi og understøttelse af den
kliniske drift.
For at bidrage til en efterfølgende effektiv drift er der i de
endelige tilsagn til byggerierne fastsat et effektiviseringskrav på
4-8 procent af driften. Det giver incitament til at tænke
totaløkonomisk og udvikle nye gode løsninger.
Effektiviseringsmulighederne drejer sig om fx bedre udnyttelse
af energi i de nye bygninger, mere effektiv rengøring af nye
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
overflader, mere effektiv udnyttelse af vagtlag, og bedre logistik
og patientflows, når FAM’erne etableres. Eksempelvis er en
erfaring fra den forsøgs-FAM, der nu er etableret på OUH, at
mens det før ofte tog op til 12 timer at få en diagnose og
komme videre med relevant behandling, så er den tid i dag
reduceret til 4 timer for langt hovedparten af patienterne. Det
er et meget godt eksempel på, at effektiviseringer skal give både
bedre udnyttelse af sygehusets ressourcer og bedre
patientbehandling.
Det er regionerne der fortager den samlede prioritering af den
ramme, der er til rådighed. Generelt er hensynet, at sygehusene
skal være fuldt funktionsdygtige, når de bliver taget i brug. For
hovedparten af projekterne sker det i cirka 2020.
Det er også værd at fremhæve, at der i
kvalitetsfondsprojekterne er reserveret en særlig ramme til it,
udstyr, apparatur mv. Rammen er beregnet for hvert byggeri og
udgør som udgangspunkt ca. 20 procent af udgifterne til nyt
byggeri af somatiske funktioner. Der er samlet en ramme til it og
udstyr på godt 6,5 mia. kr.
Nyt apparatur og udstyr er helt centralt for, at sygehusene er
nye, også når de slår dørene op 5-10 år fra nu. Grundlæggende
skal der være midler til, at de kan investere i nyt avanceret
udstyr, som en del af etableringen af nye rammer.
Derfor er jeg og regeringen meget bestemte om totalrammen.
Vi vil være sikre på, at vi får hele vores nye sygehusstruktur og
en reel omlægning af aktiviteten, og vi vil gerne, at det sker
sammen med nye innovative løsninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
Totalrammen har været kendt hele tiden, og regionerne har sagt
ja til at modtage penge under de kendte forudsætninger. Derfor
har regionerne også ansvar for at overholde rammerne.
---oOo---
Det er vurderingen, at rammerne for
kvalitetsfondsinvesteringen gør det muligt at bygge de nye
sygehuse. Der er store udfordringer i to af projekterne, men i
begge projekter vurderes årsagerne at være lokale, og altså ikke
kvalitetsfonden.
Aktuelt fører Sundhedsministeriet tættere opfølgning på de to
projekter – DNU og Aabenraa. De øvrige 14 projekter har
selvfølgelig også udfordringer og kræver betydelig ledelseskraft
lokalt mht. prioritering og styring. Men de har ikke givet
anledning til en tættere opfølgning fra ministeriets side.
---oOo---
I omlægningen af sundhedsvæsenet er der, som
beregningsforudsætning for kvalitetsfondsprojekterne, regnet
med et fremtidigt behov på 20 procent færre sengedage og 50
procent flere ambulante behandlinger. Disse forudsætninger er
fortsat gældende
Det spiller selvsagt ind på dimensioneringen. Et nyt og godt
hospital i 2020 skal ikke være lige så stort – eller større – som et
hospital fra 1960. Patientens vej gennem hospitalet bliver
anderledes – derfor skal hospitalet også være anderledes.
I forhold til 20 procent færre sengedage, så svarer det til et årligt
fald i antallet af sengedage på 1,7 procent fra 2008-2020. Dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
fald skal ses i lyset af, at der i årene op til kvalitetsfondens
etablering har været et årligt fald på mellem 3 og 3,5 procent.
For nogle sygehusprojekter har det også vist sig, at den
efterfølgende udvikling har været et større fald end 1,7 procent
årligt. Det kan medvirke til at forklare faldet i antal senge, som
jeg tidligere har svaret Sundhedsudvalget på.
Den nye akutstruktur, hvor der 24/7 er speciallæger, skal
understøtte accelererede patientforløb, som bevirker at
patienterne samlet bruger mindre tid på hospitalet.
Det sker via de nye fælles akutmodtagelser. De fælles
akutmodtagelser er en markant anderledes måde at organisere
hospitalet på. Frem for en organisering af hospitalet omkring
lægelige specialer, bliver organiseringen nu med udgangspunkt i
patientforløb.
Det stiller store krav til både ansatte og ledere på hospitalerne. I
foråret udkom en statusrapport for de fælles akutmodtagelser.
Her fremgår, at der er en række klare fordele ved de fælles
akutmodtagelser, men også at der fortsat er noget arbejde at
gøre, før vi er i mål med akutmodtagelserne.
Jeg har tidligere svaret på Sundhedsudvalgets spørgsmål 3
(denne samling) på om de nuværende planer for
sygehusbyggeriet stemmer overens med de beslutninger om
f.eks. sengepladser, arealstandarder og operationsstuer, der
oprindelig blev truffet.
For at opridse svaret, så planlægger regionerne efter det oplyste
med i alt 200 færre senge, end planlagt ved endeligt tilsagn. Det
samlede antal forventes nu at blive 7.152 mod 7.352. Det svarer
til et fald på 2,7 procent.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
Antallet af operationsstuer planlægges forøget med i alt 7
operationsstuer. Det samlede antal forventes at blive 350 mod
343. Det svarer til en stigning på 2,0 procent.
I forhold til arealstandarder, så er langt hovedparten af
arealstandarderne fra det endelige tilsagn fortsat gældende.
Enkelte projekter forventer dog, at der vil være mindre
uvæsentlige afvigelser fra de forudsatte arealstandarder.
Som et øjebliksbillede kan jeg nævne at det samlede nybyggede
areal - på baggrund af regionernes oplysninger – er 1.472.900
kvadratmeter. Ved endeligt tilsagn var forventningen 1.334.400
kvadratmeter. Det svarer til en stigning på 138.500
kvadratmeter eller 10 procent.
For ombygning er den aktuelle forventning – baseret på
regionernes oplysninger – at der ombygges 176.200
kvadratmeter. Ved endeligt tilsagn var forventningen 170.900
kvadratmeter. Det svarer til en stigning på 5.300 kvadratmeter
eller 3 procent.
Og som nævnt: Regionernes prioritering påvirker løbende dette
billede, så tallene kan ændre sig.
Lad mig også her blot minde om, at det afgørende ikke er
hvorvidt sengestuen er 33 kvadratmeter eller 35 kvadratmeter.
Det afgørende er, at vi i den nye sygehusstruktur primært vil
have ensengsstuer. Det giver en lang række fordele, bl.a. bedre
hygiejne og mere privatliv til patienterne.
For en status for hvert af de enkelte kvalitetsfondsprojekter vil
jeg gerne henvise til den årlige rapportering om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
kvalitetsfondsprojekterne, som jeg netop har oversendt til både
Finansudvalget og Sundhedsudvalget.
Heri beskrives også rammerne for kvalitetsfondsprojekterne og
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses tilsyn.
---oOo---
Vi ved, at verden, når det gælder behandlingstilbud, teknologi
og muligheder har ændret sig – og fortsat vil ændre sig – siden
kvalitetsfonden blev besluttet. Det giver derfor god mening, at
regionerne også tilrettelægger kvalitetsfondsprojekterne – og
andre sygehusbyggerier – så de er fleksible og passer til
fremtidens behov.
Som eksempel vil jeg gerne nævne nogle tal, som på landsplan
illustrerer min pointe.
I perioden 2009-2013 er der blevet behandlet 16,1 procent flere
kræftpatienter. Samtidig er antallet af sengedage for
kræftpatienter faldet med 8,7 procent. Det er altså muligt at
behandle flere patienter med mindre kapacitet.
Dette lægger i forlængelse af beregningsforudsætningerne. Pilen
peger altså i retning af, at omlægningen er realistisk.
I 2007 var antallet af sengedage 4.8 mio. I 2013 var antallet 4.1
mio. Samlet et fald på knap 700.000, eller hvad der svarer til 14
procent. Hvis udviklingen fortsætter vil der i 2020 være 28
procent færre sengedage end i 2007. Beregningsforudsætningen
som er lagt til grund for rammen er et fald på 20 pct.
I 2007 var antallet af ambulante behandlinger 6.2 mio. I 2013
var antallet 7.6 mio. Samlet en stigning på 1.4 mio., eller hvad
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 15
der svarer til 22,6 procent. Hvis udviklingen fortsætter vil der i
2020 være 57 procent flere ambulante behandlinger end i 2007.
Beregningsforudsætningerne som var lagt til grund for rammen
var en stigning på 50 pct.
Man skal selvfølgelig passe på med at bruge en lineær
fremskrivning til at sige noget fast om fremtidens
behandlingsbehov. Det ser dog lige nu ud til, at omlægningen af
behandlingen fra sengedage til ambulant behandling går
hurtigere end forventet af ekspertpanelet.
Jeg ved, at regionerne allerede gør meget ud af at bygge
fleksibelt. Det betyder fx, at bygningen tilrettelægges, så en
sengestue kan bruges af flere specialer.
Hvorvidt fleksibiliteten – som jeg har lige har forklaret – sikrer
der er sengepladser nok i fremtiden, kan jeg selvsagt ikke
garantere.
Men man kan se på, hvordan udviklingen er gået til nu og på den
baggrund forsøge at forudsige, hvordan det bliver.
Det har vi gjort i forbindelse med beregningsforudsætningerne
for kvalitetsfondsprojekterne. Som mit svar på spørgsmål 732
indikerer, så er det også den retning, som sundhedsvæsenet
ændrer sig i. Men om faldet i sengedage bliver på 19, 20, 21 eller
25 procent, kan hverken jeg eller andre garantere.
Men vi kan godt selv gøre noget ved driften af vores sygehuse.
Vi kan begynde at omlægge driften, så den passer til fremtidens
sundhedsvæsen. Og det er en god ide at starte allerede nu.
Faktisk er der i forbindelse med de endelige tilsagn til
kvalitetsfondsprojekterne fastsat et krav om, at den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16
efterfølgende drift skal være mere effektiv. Der er – med
undtagelse af akuthospitalet i Slagelse - fastsat et nominelt krav
til hvert projekt, som svarer til mellem 4-8 procent af det
nuværende budget. Det arbejde med at planlægge
effektiviseringsgevinster i den fremtidige drift understøtter, at
sygehusledelser og personale arbejder på at blive klar til den nye
virkelighed, at forberede den og komme tættere på de nye
rammer. Det er, mener jeg, også ret afgørende for, at vi lykkes
med at få gevinster for drift og bedre patientbehandling.
Samlet betyder det også, at vi - når kvalitetsfondsprojekterne er
realiseret - årligt vil effektivisere driften i de 16 sygehuse med
mere end 2 milliarder kroner. De penge kan efterfølgende blive
prioriteret til nye sundhedsinitiativer.
--oOo---
De sygehuse, vi bygger, skal ikke bare være hvide klodser i
landskabet. For at de for alvor kommer til at udfylde deres
potentiale, skal de kunne skabe og understøttes af en bedre
sammenhæng med almen praksis og kommunerne. – Det er ikke
blot nye sygehuse, men et nyt sundhedsvæsen.
Jeg er rigtig glad for at regeringens sundhedsstrategi – jo før, jo
bedre – bliver realiseret sammen med Finansloven for 2015.
Omdrejningspunktet er en vision for et fælles sundhedsvæsen,
hvor alle borgere har adgang til behandling af høj kvalitet, og
hvor der sættes bredt ind for at opnå bedre sammenhæng og
mere lighed i sundhed. Heri spiller de nye sygehuse også en stor
rolle.
Sundhedsstrategien er et samlet ambitiøst udspil med nye
initiativer for 5 mia. kr. over de næste 4 år. Udspillet udtrykker
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 17
vores ambitioner for sundhedsvæsenet de kommende år og
lægger kimen til vigtige strukturelle ændringer.
Strategien består af 5 overordnede spor, der hænger sammen.
Men jeg vil tillade mig i denne sammenhæng at fremhæve
sporet vedrørende de praktiserende læger.
Den langsigtede og – ambitiøse – vision er en styrket almen
praksis, hvor der er samme høje kvalitet over hele landet. Almen
praksis skal være tilgængelig for borgeren, når borgeren har
brug for det, og skal indgå i et tættere samarbejde med
sygehuse og de kommunale sundhedstilbud.
Derfor går en satsning på almen praksis også igen i de andre
spor i strategien, fx de praktiserende lægers afgørende rolle i at
få udredt kræftpatienter tidligere.
Derfor fokuserer vi i regeringen på at opbygge et nært og
tilgængeligt sundhedsvæsen koncentreret omkring
praksislægen. Her kan håndteres flere af de patienter, der
unødigt kommer på sygehusene - parallelt med at de nye
specialiserede sygehuse bygges.
Med et bedre samarbejde mellem almen praksis og de nye
sygehuse tager vi også skridt til hurtigere udredning. Det sker fx
ved et ambitiøst mål om, at 3 ud af 4 kræftpatienter skal være i
live fem år efter kræftdiagnosen er stillet. Det handler især om
at kræftsygdomme skal opdages tidligere hos den praktiserende
læge.
Vi indfører også målrettede sundhedstjek for de borgere, som er
i særlig risiko for at udvikle kroniske sygdomme. Det skal betyde
flere gode leveår og mindre ulighed i sundhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 18
Det vil samtidig bidrage til, at færre patienter indlægges unødigt
på de medicinske afdelinger. Der er opstillet et klart mål om, at
antallet af genindlæggelser for KOL- og diabetespatienter skal
reduceres med 20 procent.
Eksemplerne med kræftpatienter og kronikere viser, at vi tager
skridt mod at sygdomme skal opdages tidligere. Det betyder, at
til trods for et stigende patientantal, så vil patienterne – alt
andet lige – være ”lettere” at behandle. Dermed skaber vi
forudsætningerne for at hospitalerne samlet set kan behandle
flere patienter uden at de nødvendigvis behøver større
kapacitet. Der vil selvfølgelig være udsving fra sygdom til
sygdom – men overordnet ikke behov for mere kapacitet.
---oOo---
Som det fremgår af mine svar, så er min vurdering, at vi har sat
pejlemærket for fremtidens sundhedsvæsen. Et
sundhedsvæsen, som kan håndtere fremtidens
behandlingsbehov.
Dermed ikke sagt, at vi ikke kan gøre mere.
Jeg vil igen gerne fremhæve regeringens sundhedsstrategi - Jo
før, jo bedre. Her sætter vi fokus på en hurtigere og bedre
udredning af bl.a. kræftpatienter og kronikere.
Og så vil jeg også gerne slå fast, at regeringen fortsat vil følge
kvalitetsfondsprojekterne tæt, bl.a. gennem løbende tilsyn med
projekterne.
Der bliver bogholderagtigt fokus på, at pengene stemmer. Men
grundlæggende tror jeg på, at vi med stramme rammer driver
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 19
den udvikling, som gør at vores fremtidige hospitalsdrift bliver
rigtig god.
At vi så også på den anden side skaber et større råderum i
driften af sundhedsvæsnet gør, at vi får mulighed for at
prioritere penge til nye sundhedsinitiativer, når
kvalitetsfondsprojekterne er ibrugtaget.