Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1415895_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 4. november 2014
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMLPE
Sags nr.: 1406288
Dok nr.: 1565733
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. oktober 2014
stillet følgende spørgsmål 33 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sa-
ra Cekic (SF).
Spørgsmål 33:
”Vil ministeren redegøre for hvilke konkrete initiativer ministeren vil tage på
baggrund af rapporten ”Forgiftningsdødsfald og øvrige narkorelaterede døds-
fald i Danmark 2008 – 2011”, jf. SUU alm. del – bilag 13.”
Svar:
I 2012 bevilgede Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse to mio. kr. til Kø-
benhavns Kommune, Aarhus Kommune og Odense Kommune til en undersø-
gelse, der skulle give ny viden om narkotikarelaterede dødsfald og munde ud i
forslag til, hvordan dødsfaldene kan forebygges. Undersøgelsen, som er gen-
nemført af det det norske forskningsinstitut ”Senter for Rus- og Avhengigheds-
forskning” (SERAF) i tæt samarbejde med de tre kommuner, er afsluttet med
rapporten ”Forgiftningsdødsfald og øvrige narkotikarelaterede dødsfald i Dan-
mark 2008-2011”, som SERAF offentliggjorde den 7. oktober 2014.
På regeringens initiativ indgik den omhandlede rapport i forhandlingerne om
satspuljeaftalen for 2015. Forhandlingerne mundede ud i en enighed mellem
satspuljepartierne om, at der i regi af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
skal nedsættes en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af relevante
parter, herunder brugerorganisationer, fagfolk, forskere mv., der skal udarbej-
de en kortlægning af den samlede indsats på stofmisbrugsområdet, og at kort-
lægningen bl.a. skal udarbejdes med afsæt i SERAF’s rapport. Kortlægningen
skal foreligge sommeren 2015, således at den kan indgå i drøftelsen af sats-
puljen for 2016.
Det forhold, at den omhandlede kortlægning bl.a. skal udarbejdes med afsæt i
SERAF’s rapport, er ikke ensbetydende med, at der ikke kan arbejdes videre
med rapportens forslag parallelt med udarbejdelsen af kortlægningen.
SERAF’s rapport indeholder således forslag, herunder forslag rettet specielt til
Københavns Kommune, Aarhus Kommune og Odense Kommune, som der
umiddelbart kan arbejdes videre med i kommunerne, hvor den forebyggende
indsats, herunder indsatsen for at forebygge dødsfald, sygdomme og andre
problemer som følge af stofmisbrug, er forankret, og hvor i øvrigt også be-
handlingsindsatsen er forankret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Andre forslag retter sig i højere grad til de centrale myndigheder. Det gælder fx
de forslag, som kan relatere sig til de retningslinjer om stofmisbrugsbehand-
ling, der i dag findes i Sundhedsstyrelsens vejledning om den lægelige be-
handling af stofmisbrugere i substitutionsbehandling og vejledning om den læ-
gelige behandling af misbrug af kokain og andre centralstimulerende stoffer.
Sundhedsstyrelsen skal som opfølgning på lovforslag nr. L 34 om ændring af
sundhedsloven og lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed (Lægesamtaler, lægelig stofmisbrugsbehandling, frit valg i
forbindelse med stofmisbrugsbehandling og befordring af personer i lægelig
stofmisbrugsbehandling med heroin) revidere de omhandlede retningslinjer,
således at de gengiver de nye rettigheder, som foreslås indført.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har anmodet Sundhedsstyrelsen om
at overveje grundlaget for allerede i forbindelse med denne revision at foreta-
ge ændringer i retningslinjerne på baggrund af SERAF’s rapport.
Under alle omstændigheder vil SERAF’s rapport og dens forslag som nævnt
indgå i arbejdet med kortlægningen af den samlede indsats på stofmisbrugs-
området.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Lars Petersen