Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1499645_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 24. februar 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMTK
Sags nr.: 1407029
Dok nr.: 1632361
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 4. december 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 294 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Finn Thranum (V).
Spørgsmål nr. 294:
”Ambulanceassistent-, behandler- og paramedicineruddannelserne er ikke en
del af det formelle uddannelsessystem under Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet eller Undervisningsministeriet. For nuværende er uddannelsen foran-
kret under logistik og transportområdet. Efter opnåelse af højeste kompetence
gives der ikke adgang til flere uddannelser og derved nås en blindgyde i ud-
dannelsessystemet. Der kan ikke gives merit til f.eks. en sundhedsuddannel-
se. Danske Regioner anbefaler i deres uddannelsespolitiske oplæg at samle
og forankre uddannelserne indenfor ambulance- og paramedicinområdet un-
der det sundhedsfaglige område. Vil ministeren i lyset heraf:
a) redegøre for den nuværende personalesammensætning på ambulanceom-
rådet, herunder antallet af ambulanceassistenter, ambulancebehandlere, pa-
ramedicinere, sygeplejersker og ambulancelæger fordelt på regioner?
b) sende udvalget en oversigt, der viser de samlede gennemsnitlige lønom-
kostninger mv. til hhv. en ambulanceassistent, en ambulancebehandler, en
paramediciner, en sygeplejerske og en ambulancelæge?
c) redegøre for de samlede økonomiske konsekvenser, hvis alle ambulancer
fremover bemandes med en ambulancebehandler EUX og en nyoprettet pro-
fessionsbachelor i præhospitalt arbejde og paramedicin?
d) arbejde for at fremtidens ambulanceuddannelse bliver en sundhedsfaglig
uddannelse med merit til videreuddannelse?”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet bidrag fra Danske Regio-
ner.
Danske Regioner har vedrørende spørgsmålets punkt a oplyst følgende:
”Sundheds- og forebyggelsesudvalget ønsker en redegørelse for den nuvæ-
rende personalesammensætning på ambulanceområdet, herunder antallet af
ambulanceassistenter, ambulancebehandlere, paramedicinere, sygeplejersker
og ambulancelæger, fordelt på regioner.
Danske Regioner har indhentet oplysninger hos regionerne vedrørende sam-
mensætningen af det personale, der er direkte involveret i den daglige ambu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499645_0002.png
Side 2
lancedrift, inkl. akutbiler. Ambulancetjenesten i regionerne varetages af en el-
ler flere leverandører, som de enkelte regioner indgår kontrakt med. De tal, der
er anført i nedenstående oversigt, omfatter således det ambulancepersonale,
som leverandørerne i de enkelte regioner har ansat.
Oversigten omfatter således ikke personale tilknyttet akutlægebiler (undtagel-
se – se note), AMK-vagtcentralerne, regionernes præhospitale centre, den
landsdækkende helikopterordning eller andre dele af regionernes præhospita-
le indsats.
Amb.
assisten-
ter
Region Sjæl-
land
Region Syd-
danmark*
Region
Midtjylland **
Region
Nordjylland
Region Ho-
vedstaden
171
86
213
-
123
Amb.
behandle-
re
182
-
405
229
Para-
medicine-
re
136
-
30
52
Syge-
plejersker
Læger
Andet
Elever
-
-
41
-
-
-
142
-
-
-
-
8 supervisorer
(heraf 5 para-
medicinere)
45
-
50-60
35
225
125
-
0,75***
5 (personale ift.
kvalitetsarbejde,
ledelse)***
-
*Region Syddanmark henviser til leverandøren af ambulanceopgaver i regio-
nen for besvarelse af spørgsmål om personalesammensætning.
**Tallene for Region Midtjylland omfatter
også
personalet tilknyttet akutlæge-
biler. Tallene omfatter ikke personale tilknyttet den landsdækkende helikopter-
ordning.
***Opgjort i årsværk.”
Danske Regioner har vedrørende spørgsmålets punkt b oplyst følgende:
”Sundheds- og forebyggelsesudvalget har bedt om en oversigt over de samle-
de gennemsnitlige lønomkostninger til hhv. en ambulanceassistent, en
ambulancebehandler, en paramediciner, en sygeplejerske og en ambulance-
læge.
Eftersom det er entreprenørerne på ambulanceområdet i de enkelte regioner,
der afholder lønudgifterne til personalet tilknyttet ambulancerne, henviser
Danske Regioner til entreprenørerne med henblik på besvarelse af spørgsmål
vedrørende gennemsnitlige lønomkostninger.”
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal hertil bemærke, at man ikke rå-
der over oplysninger om de enkelte entreprenørers lønudgifter, herunder for-
delt på personalekategorier. Det bemærkes ligeledes, at de gennemsnitlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
lønomkostninger for de enkelte entreprenører vil afhænge af personalets al-
dersmæssige sammensætning.
Danske Regioner har vedrørende spørgsmålets punkt c oplyst følgende:
”Sundheds- og forebyggelsesudvalget har bedt om en redegørelse for de sam-
lede økonomiske konsekvenser, hvis alle ambulancer fremover bemandes
med en ambulancebehandler EUX og en nyoprettet professionsbachelor i
præhospitalt arbejde og paramedicin.
En beregning af de økonomiske konsekvenser af en ændring i ambulance-
bemandingens uddannelsesniveau beror på en lang række forudsætninger og
en lang række komponenter. Danske Regioner ser sig ikke i stand til på nuvæ-
rende tidspunkt at foretage et sådant eksakt regnestykke.
Overordnet og generelt vil det dog være sådan, at en ændring i uddannelses-
niveauet vil indebære en uddannelsesforlængelse. Eftersom uddannelserne
tænkes integreret i det formelle uddannelsessystem, behandleruddannelsen
som en erhvervsuddannelse med EUX og paramedicineruddannelsen som en
professionsbacheloruddannelse, vil ændringen medføre merudgifter til øget
undervisningstaksameter. Det kan også tænkes, at ændringen vil indebære et
ændret søgemønster, f.eks. i opadgående retning på uddannelsernes grund-
forløb, hvilket også vil være udgiftsdrivende. Længere uddannelser indebærer
også elevløn i længere tid end hidtil for så vidt angår behandleruddannelsen.
For så vidt angår en paramedicineruddannelse på professionsbachelorniveau,
vil der være udgifter til SU, alternativt til løn såfremt praktikken i uddannelsen
bliver lønnet, som det er tilfældet på nogle professionsbacheloruddannelser.
Det må også forventes, at der vil være udgifter forbundet med afviklingen af de
længere praktikker/kliniske uddannelsesforløb. Endeligt vil et øget uddannel-
sesniveau formentlig også medføre øgede lønudgifter, dvs. en løbende drifts-
omkostning for det præhospitale beredskab.”
Jeg kan henholde mig til det af Danske Regioner oplyste. Der henvises i øvrigt
til undervisningsministerens besvarelse af spørgsmål 98 fra Børne- og Under-
visningsudvalget.
Vedrørende spørgsmålets punkt d spørges, om jeg vil arbejde for, at fremti-
dens ambulanceuddannelse bliver en sundhedsfaglig uddannelse med merit til
videreuddannelse. Jeg kan hertil oplyse, at ambulanceassistentuddannelsen
er et speciale i erhvervsuddannelsen til redder, og derfor henhører under Un-
dervisningsministeriet.
Undervisningsministeriet oplyser, at ambulanceassistentuddannelsen giver
adgang til professionsbacheloruddannelsen til katastrofe- og risikomanager,
og at alle erhvervsuddannelser med en normeret varighed på 3 år, herunder
ambulanceassistenten, fra 1. august 2015 bliver adgangsgivende til samtlige
erhvervsakademiuddannelser.
Derudover oplyser Undervisningsministeriet, at der kan gives adgang til en del
professionsbacheloruddannelser for personer med en "anden relevant er-
hvervsuddannelse". Det betyder, at uddannelsesstedet skal vurdere, om er-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
hvervsuddannelsen sammen med personens baggrund i øvrigt er relevant i
forhold til at blive optaget på uddannelsen.
Uddannelserne reguleres ligeledes i bekendtgørelse om planlægning af sund-
hedsberedskabet og det præhospitale beredskab samt uddannelse af ambu-
lancepersonale.
Jeg forstår desuden, at der fra forskellig side er tilkendegivelser om ændringer
af ambulancepersonalets uddannelser. Jeg er således bekendt med, at det
faglige udvalg for transporterhvervets uddannelse (TUR) på et møde den 23.
januar 2015 har aftalt med Undervisningsministeriet, at man vil vende tilbage
med henblik på at aftale en dato for et møde, hvor TUR vil præsentere deres
oplæg til en ændret ambulanceuddannelse.
Jeg indgår naturligvis også gerne i dialog med de forskellige interessenter
herom.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Tove Kjeldsen