Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1502705_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 3. marts 2015
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMSEB/HBJ
Sags nr.: 1407272
Dok nr.: 1636553
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. december 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 287 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 287:
’’Vil ministeren, i forlængelse af Region Midtjyllands oplysning om, at Falck
Healthcare har vundet udbuddet om drift af almen praksis i Sunds pr. 1. januar
2015, oplyse, om Falck, som for 57 pct. vedkommende er ejet af Lundbeck-
fonden, der igen ejer 70 pct. af medicinalvirksomheden H. Lundbeck, overho-
vedet kan vinde udbud om drift af almen praksis? Der henvises til bemærknin-
gerne til ”Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og er-
statningsadgang inden for sundhedsvæsenet” (L 227, 2012 – 13), hvoraf det
fremgår, at "Regionsrådet skal ved udbud af drift af praksis og ved etablering
af midlertidigt tilbud tilmed sikre, at vinderen af udbud ikke driver eller er knyt-
tet til en virksomhed, der har tilladelse efter § 7 stk. 1 eller § 39 stk. 1, i lov om
lægemidler. Herved sikres det, at lægemiddelvirksomheder ikke kan drive kli-
nikker, der leverer almen medicinske ydelser”. Der henvises desuden til, at
ifølge erhvervsdatabasen BiQ er Falck Healthcare ejet 57 pct. af Lundbeck-
fonden. Falck Health Care A/S er ejet 100 pct. af Falck Health Care Holding
A/S, som er ejet 100 pct. af Falck Danmark A/S, der er ejet 100 pct. af Falck
A/S, som er ejet 99 pct. af Falck Holding A/S. Falck Holding A/S er ejet 57 pct.
af Lundbeckfonden Invest A/S, 20 pct. af Kirkbi Invest A/S og 10 pct. af Libera-
tio A/S. Lundbeckfonden Invest A/S er ejet 100 pct. af Lundbeckfonden.
Lundbeckfonden ejer 70 pct. af H. Lundbeck A/S. ”
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til sundhedslovens regler om udbud af almen
praksisklinikker (lovforslag L227/2013), at regionsrådet ved udbud af drift af
almen praksisklinikker og ved etablering af midlertidigt tilbud skal sikre, at vin-
deren af udbud ikke er knyttet til en virksomhed, der har tilladelse efter § 7,
stk.1, eller § 39, stik. 1, i lov om lægemidler. Hensynet er at sikre, at lægemid-
delvirksomheder ikke kan drive klinikker, der leverer almenmedicinske ydelser.
Som det fremgår af mit foreløbige svar på spørgsmål 287 SUU alm. del af 16.
december 2014 har jeg anmodet Region Midtjylland om en udtalelse til brug
for min besvarelse af spørgsmålet. På baggrund af denne udtalelse kan jeg
henholde mig til følgende oplysninger fra Region Midtjylland.
Region Midtjylland anfører i et notat, som ministeriet har modtaget i kopi, at
hverken Falch Healthcare A/S, Falck A/S eller Lundbeckfonden driver læge-
middelvirksomhed, og at tilknytningen således skal bestå i Lundbeckfondens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
ejerskab af både Falck A/S (og Falck Healthcare A/S som datterselskab) og
Lundbeck A/S.
Det anføres videre bl.a. i notatet, at der skal være en mere direkte og aktiv
sammenhæng jf. ordet ”at drive” mellem tilbudsgiver og lægemiddelvirksom-
heden.
Region Midtjylland anfører videre, at ovenstående koncernsammenhæng der-
for antages ikke at have den direkte tilknytning, der forudsættes i sundhedslo-
ven og bemærkningerne hertil, og at Falck A/S og Lundbeck A/S er børsnote-
rede selskaber, som enhver kan købe aktier i, og det kan ikke lægges Falck
A/S, og dermed heller ikke eller Falck Healthcare A/S, til last, at Lundbeckfon-
den har købt aktier i Falck-koncernen. Tilknytningen mellem de to selskaber
ved Lundbeckfondens ejerskab, gør ifølge Region Midtjylland heller ikke kon-
cernen som sådan til lægemiddelvirksomhed i sundhedslovens forstand.
Region Midtjylland bemærker videre, at Lundbeckfonden har andre formål end
rent erhvervsmæssige, og fonden i højere grad har mulighed for at påvirke
Lundbeck A/S end omvendt, jf. almindelige fonds- og selskabsretlige princip-
per (fonden ejer således selskabet og ikke omvendt, og fonde er styret af be-
styrelsen, der administrerer denne i overensstemmelse med formålet, og er ik-
ke ejerledede som almindelige selskaber).
Jeg kan i øvrigt oplyse, at det er statsforvaltningen, der varetager tilsynet med
regionerne, jf. § 30 i lov om regioner.
Supplerende kan jeg oplyse, at der aktuelt kun er én virksomhed inden for
Falck Koncernens forskellige forretningsområder, som har en af nævnte tilla-
delser efter lægemiddellovens §§ 7 eller 39. Det drejer sig om virksomheden
Falck Teknik, der har en tilladelse fra Sundhedsstyrelsen efter lovens § 39,
stk. 1, til detailforhandling af gasser til medicinsk brug, Tilladelsen er gyldig fra
den 18. februar 2014.
Falck Teknik og Falch Healthcare A/S varetager adskilte forretningsområder.
Falck Teknik udbyder salg af sikkerhedsudstyr, herunder brandmateriel og ud-
styr til førstehjælp, under den driftsansvarlige enhed Falck Danmark A/S,
mens Falch Healtcare A/S leverer forskellige sundhedsordninger til borgerne
som en selvstændig forretningsenhed under Falck Koncernen.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Sven Erik Bukholt