Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sagsbeh.:
Sags nr.:
Dok. Nr.:
Dato:
Sundhedsøkonomi
SUMSMJ
1405588
1581322
26. november 2014
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samrådstale til besvarelse af spørgsmål N, O og T
Samrådsspørgsmål N
– fremsat af Daniel Rugholm (KF)
Vil ministeren redegøre for de problemstillinger, der knytter sig til indsamling af store
mængder generelle patientdata i sundhedsvæsenet uden patienternes samtykke, herunder
hvorvidt indsamling af data er ulovlig, når der ikke er tale om afgrænsede grupper af
patienter? Hvilke overvejelser giver det ministeren anledning til? Der henvises til
udsendelsen ”Orientering” på DR P1 den 29. september 2014.
Samrådsspørgsmål O
– fremsat af Özlem Sara Cekic (SF)
Mener ministeren, at den omfattende indsamling af patientdata er inden for lovens
rammer? Og hvis svaret er nej, hvad vil ministeren da konkret gøre for at stoppe den
omfattende indsamling af patientdata?
Samrådsspørgsmål T
– fremsat af Özlem Sara Cekic (SF)
Vil ministeren tage initiativ til, at en central myndighed skal have ansvaret for
de data, der bliver indsamlet?
Med formandens tilladelse vil jeg gerne svare de tre
samrådsspørgsmål N, O og T under ét.
Jeg tror, at vi alle kan blive enige om, at de kommende
sygehusbyggerier med moderne, højteknologisk apparatur er
vigtige for et godt sundhedsvæsen.
At dygtige læger, sygeplejersker, psykologer, diætister, SOSU-
assistenter og fysio- og ergoterapeuter alle er nødvendige for, at
vi kan drive gode sygehuse og kommunale sundhedstilbud på
tværs af sektorer.
At
lægehelikoptere
i
udkantsområderne
og
en
ambulancetjeneste, som kommer i akutte tilfælde, er
nødvendige for, det sundhedsvæsen, vi alle sætter pris på.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Og, at sundhedsvæsenet konstant skal udvikles for, at fru
Poulsen kan være tryg, hvis hun eller hendes børn og børnebørn
får en alvorlig sygdom eller behov for akut behandling.
Grundlaget for udviklingen af nye behandlingsmetoder og
dermed grundlaget for et bedre sundhedsvæsen er indsamling
af patient- og helbredsoplysninger om sygdomstilstand.
Uden registreringer og indsamling af data er det ikke muligt at
fastslå, hvordan konkrete behandlinger rent faktisk virker. Hvilke
der er effektive. Hvilke der er uden effekt. Og hvilke der har
alvorlige bivirkninger. Sat på spidsen – hvilke behandlinger er
der høj risiko for, at patienterne dør af, og hvilke bidrager til et
bedre liv.
Uden indsamling af data vil patienten ikke kunne tilbydes den
bedste behandling.
Uden viden fra patientdata vil vi ikke kunne sikre en god styring
af sundhedsvæsenet ud fra bedste praksis og højeste
effektivitet. Det er nødvendigt, hvis sundhedsvæsenet skal
imødegå fremtidens efterspørgsel og udfordringer.
Med andre ord – indsamling og bearbejdning af
patientoplysninger i kliniske kvalitetsdatabaser er nødvendig for
udvikling af kvaliteten og effektiviteten af vores
sundhedsvæsen.
Lad mig komme med et konkret eksempel.
Kvalitetsdatabasen Dansk Børnecancer Register har til formål at
monitorere og udvikle kvaliteten af behandlingen af børn med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
cancer. I årene 2008 til 2011 oplevede man relativt mange
dødsfald hos børn med leukæmi, forårsaget af svampeinfektion.
I 2011 indførte man på grundlag af denne viden, en fælles
forebyggende behandling mod svampeinfektioner på de danske
børneafdelinger. Det har formentlig bidraget til at reducere
antallet af dødsfald.
Dette er blot ét af mange eksempler på, hvor indsamling af
oplysninger i kliniske kvalitetsdatabaser og forskning har rykket
udviklingen og kvaliteten i behandlingsindsatsen for de danske
patienter. Og her helt konkret reddet børns liv.
Jeg vil gerne understrege, at indsamlingen af følsomme
patientdata, hverken har til formål at ”ødelægge” fortroligheden
mellem læge eller patient, eller må komme i vejen for lægernes
tavshedspligt. Der indsamles ikke bare data for data’ens eller
forskernes skyld. Men for patienternes skyld.
Indsamlingen af patientdata har ét overordnet hensyn – at
bidrage til et bedre sundhedsvæsen. Patientdata er vigtig uanset
om man er patient, kliniker, forsker, leder, administrator eller
politiker.
Når jeg, som
patient
møder sundhedsvæsenet, er det vigtigt at
sygehuslægen har adgang til relevante informationer om mig,
om mit konkrete sygdomsforløb og måske endda min
sygdomshistorik. Det er vigtigt, at lægen ved, om jeg tager noget
særligt medicin, ved hvad mine sidste blodprøver viste, og om
jeg har forhøjet kolesterol. Om jeg tåler narkose eller ej, og så
videre.
Det gør derfor indtryk på mig, når Danske Patienters direktør
Morten Freil skriver til mig i et åbent brev (som
Sundhedsudvalget også har fået en kopi af), at, og jeg citerer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
”Danske Patienter er bekymrede for, at debatten om indsamling
og brug af data til kvalitetsudviklingen i almen praksis kan føre
til politiske løsninger, som får alvorlige konsekvenser for
patienterne.
Det er både i den enkelte patients og i alle patienters interesse,
at man målrettet udvikler og forbedrer behandlingskvalitet og
patientsikkerhed i almen praksis. Et af midlerne til at udvikle
kvaliteten er at registrere data og skabe grundlag for
sammenligninger af resultater.”
Jeg er helt enig – indsamling af data, der kan udvikle og forbedre
behandlingskvalitet og patientsikkerhed er i særdeleshed i
patienternes interesse. Og det bekræfter mig i, at patienterne
deler synspunktet om, at dataindsamling er til patientens bedste
og en nødvendighed for, at vi kan sikre en høj patientsikkerhed
og kvalitet.
Forskerne
har ligeledes brug for patientdata fx til at se på
effekter af behandlingsforløb. Om det man gør på Holstebro
Sygehus virker bedre, end det man gør i Hillerød.
Fx har forskning fra den ortopædiske kvalitetsdatabase for
hoftebrud på baggrund af data fra databasen og registerdata
bl.a. undersøgt om store sygehuse altid er bedre end mindre
sygehuse i forhold til behandling af hoftebrud.
Konklusionen er – hvilket jo ikke er den historie, vi plejer at høre
– at patienter behandlet på enheder med stort volumen (mange
patienter):
har dårligere overlevelse
modtager færre ydelser under indlæggelse
har længere liggetider
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
I forhold til patienter indlagt på små og middelstore afdelinger.
Dette er værdifuld viden for klinikere, administratorer og ledere
i sundhedsvæsenet i forhold til tilrettelæggelse af
behandlingsforløb, sygehusstruktur og sammenlægning af
afdelinger mv. Det er vigtigt at vide, hvad der skaber gode
patientforløb, og her skal de store sygehuse lære af de mindre.
Klinikeren
kan bruge patientdata til at evaluere egen
behandlingsindsats og sammenligne sig selv med andre. Det kan
understøtte læring og spredning af bedste praksis i klinikken.
I almen praksis har de datafangst, der er et program, som er
installeret i den praktiserende læges journalsystem, som
indsamler og bearbejder oplysningerne til kvalitetsrapporter.
Lægen kan på den måde bruge kvalitetsdata som et værktøj til
både at få et overblik over egne patienter, og til at finde frem til
de patientgrupper, som lægen bør have særlig fokus på fx hvis
kvalitetsrapporten viser, at en sammenligning af lægens
diabetespatienters blodtryksværdier afviger fra lands-, regions-
eller kommuneniveauet.
Og, det virker rent faktisk.
En forskergruppe på Institut for Virksomhedsledelse og
Økonomi (IVØ) på Syddansk Universitet har analyseret
datafangst i almen praksis.
Forskerne har set på behandling af diabetes patienter hos
henholdsvis alment praktiserende læger, som anvender
datafangst og praktiserende læger, som ikke anvender
datafangst i perioden 2008 til 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Deres analyse viser, at antallet af diabetespatienter, der
indlægges som følge af komplikationer, er faldet mere blandt
læger tilmeldt datafangst end andre.
Ifølge rapporten tyder tallene på, at de læger, som bruger
datafangst, i gennemsnit undgår en diabetesindlæggelse om
året i forhold til de læger, der ikke er tilmeldt systemet.
Samtidigt tyder undersøgelsen på, at de læger, der anvender
datafangst, har en tættere kontakt til deres diabetespatienter og
dermed er bedre til at holde dem velbehandlede og ude af
sygehusene.
Brug af kvalitetsdata i almen praksis giver således færre
indlæggelser på sygehusene. Det er godt for patienterne, men
også for sundhedsvæsenet, som står overfor et stort
efterspørgselspres.
Endeligt kan
ledelsen
på sygehusene og administratorerne i
regionerne og staten, Sundhedsstyrelsen og vi politikere bruge
sundhedsdata på et overordnet niveau til styring og opfølgning
på resultater og kvalitet ved:
at synliggøre sundhedsvæsenets resultater
at følge op på kvalitet og kliniske retningslinjer
at styre efter bedste praksis
og til at sikre et effektivt sundhedsvæsen
Et konkret eksempel.
Kvalitetsdatabasen for apopleksi (blodprop i hjernen eller
hjerneblødning) har understøttet implementeringen af fælles
landsdækkende kliniske retningslinjer for behandling af
apopleksi, og dermed understøttet en ensartet høj kvalitet i hele
landet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491419_0007.png
Side 7
Der er evidens for, at der bør foretages en ultralydsundersøgelse
af halspulsårer hos apopleksipatienter for at finde eventuelle
karforsnævringer, der kan give risiko for en ny blodprop eller
hjerneblødning.
I 2007 fik gennemsnitligt 65 pct. af patienterne foretaget denne
undersøgelse, men der var stor variation på tværs af landet
mellem 85 pct. og 35 pct. afhængigt af, hvor patienten boede.
I 2013 – efter implementering af landsdækkende kliniske
retningslinjer fik 98 pct. af alle patienter evidensbaseret
behandling og variationen mellem regionerne var væk.
I lyset af ovenstående eksempler må der ikke herske nogen tvivl
om, at kvalitetsdata er en nødvendighed for udvikling og
forbedring af vores sundhedsvæsen på linje med
dygtige og kompetente sundhedspersoner
moderne og højteknologiske sygehuse
lægehelikoptere og akutberedskab
[Patienternes tillid]
Men der må heller ikke herske tvivl om, at al indsamling og brug
af patientfølsomme oplysninger skal foregå inden for
lovgivningens rammer og i sikre systemer.
Sundhedsloven og persondataloven giver gode og sikre rammer
for behandling af patientdata, og som afvejer de mange – nogle
gange modstridende – hensyn der kan være i brugen af
sundhedsdata. Lovgivningen forener således langt hen ad vejen
– særligt tre vigtige hensyn:
hensynet til kvalitetsudvikling og vores vision om et endnu
bedre og dygtigere sundhedsvæsen
hensynet til forskning og udvikling af viden om bedste praksis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
hensynet til patientens fortrolighed og værn om privatliv
Vi skal gøre alt for at bevare patienternes tillid, så vi ikke ender i
en situation, som den vi har været i den seneste tid, hvor vi
risikerer, at datafrygten får overtaget, og ”bomber” almen
praksis tilbage til papiralderen – som det meget billedeligt har
været beskrevet i Dagens Medicin.
[Sundhedsloven]
Lad mig derfor kort redegøre for reglerne vedrørende kliniske
kvalitetsdatabaser. De kliniske kvalitetsdatabaser reguleres
overordnet set af to love – sundhedsloven og persondataloven.
Reglerne for godkendelse, herunder krav til kvalitetsdatabasens
formål og virke er reguleret i sundhedsloven. Mens behandling
af data i de kliniske kvalitetsdatabaser i forhold til indsamling,
videregivelse og anvendelse, som udgangspunkt reguleres i
persondataloven.
Der er 68 godkendte kliniske kvalitetsdatabaser, som en
offentlig myndighed er dataansvarlig for. En klinisk
kvalitetsdatabase er defineret i bekendtgørelsen, som knytter
sig til sundhedslovens § 196, som ”et
register indeholdende
målbare indikatorer, der – med udgangspunkt i det enkelte
patientforløb – kan belyse og bidrage til forbedring af kvaliteten
af sundhedsvæsenets indsats og resultater for en nærmere
bestemt gruppe af patienter.”
Statens Serum Institut er i henhold til sundhedslovens § 196
bemyndiget til at godkende landsdækkende og regionale kliniske
kvalitetsdatabaser, som en offentlig myndighed er dataansvarlig
for. Statens Serum Institut har ikke bemyndigelse til at godkende
andre typer databaser eller registre, og instituttets godkendelse
beror på, at den dataansvarlige myndighed anmelder den
kliniske kvalitetsdatabase til Datatilsynet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
I forhold til Region Syddanmark og DAMD har Statens Serum
Institut godkendt i alt fem kliniske kvalitetsdatabaser. Fire
sygdomsspecifikke kliniske kvalitetsdatabaser for KOL, diabetes,
hjertesvigt og depression. Herudover er der godkendt en
fællesdatabase, som fungerer som en slags ”administrativ
paraply”. Indholdet i denne fællesdatabase er alene indholdet i
de fire godkendte kliniske kvalitetsdatabaser.
Den ”administrative” fællesdatabase må ikke forveksles med
DAMD-databasen, der er den database, som datafangst
indsamler alle kodninger fra almen praksis i. Denne brede
database er omfattende og er ikke på noget tidspunkt, og skulle
heller ikke være blevet, godkendt af Statens Serum Institut eller
Sundhedsstyrelsen, som var godkendelsesmyndighed indtil
2012, hvor ministeriet foretog en omorganisering på området.
Dette er helt i overensstemmelse med reglerne, fordi kliniske
kvalitetsdatabaser alene må indeholde oplysninger for en
afgrænset gruppe af patienter. DAMD-databasen indeholder
derimod alle oplysninger, som kodes i almen praksis, og kan
således ikke afgrænses til en bestemt gruppe af patienter.
[Persondataloven]
Persondataloven regulerer enhver behandling (herunder
registrering, opbevaring, videregivelse, samkøring, indsamling,
systematisering, tilpasning, brug, etc.) af oplysninger i de
kliniske kvalitetsdatabaser.
Den dataansvarlige skal derfor forinden en godkendt klinisk
kvalitetsdatabase tages i brug, foretage anmeldelse til
Datatilsynet (dvs. foretage en orientering om, at behandlingen
foretages). Herudover skal der indhentes en udtalelse fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491419_0010.png
Side 10
Datatilsynet. Datatilsynet har ikke en afgørelseskompetence,
men alene en udtalelseskompetence.
Disse krav om anmeldelse og efterfølgende udtalelse har ingen
betydning for behandlingens materielle gyldighed – dvs. om
behandlingen af data er lovlig, men varetager bl.a. hensynet til
gennemskuelighed og kontrol, herunder offentlighedens
kendskab til databaserne og Datatilsynets mulighed for at føre
kontrol og tilsyn.
For at sige det på en anden måde:
Datatilsynet går altså
ikke
– i forbindelse med modtagelsen af
en anmeldelse og udarbejdelsen af en udtalelse – ind i en
realitetsprøvelse af, om behandlingen af personoplysninger,
som den er beskrevet, kan ske lovligt. Altså om den
bestemmelse, som er angivet som hjemmel for behandlingen, er
opfyldt.
Datatilsynet tjekker fx ikke, om persondatalovens § 10 er
opfyldt, dvs. om behandlingen af personhenførbare
helbredsoplysninger kun sker
”med henblik på at udføre
statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig
samfundsmæssig betydning”,
og at behandlingen er
”nødvendig
for udførelsen af undersøgelserne.”
[Datatilsynets tilsynssag]
Datatilsynet har kompetence til at føre tilsyn med behandling af
personoplysninger efter persondataloven og har på baggrund af
presseomtalen af DAMD indledt en tilsynssag i forhold til Region
Syddanmark, som er dataansvarlig for DAMD-databaserne. Som
led i tilsynssagen har Datatilsynet bedt Region Syddanmark
besvare en række spørgsmål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
Region Syddanmark har i forbindelse med denne tilsynssag
oplyst til Datatilsynet, at DAMD-databaserne er oprettet med
hjemmel i persondatalovens § 10, stk. 1, med kvalitetsudvikling i
almen praksis som formål. Det følger heraf, at kvalitetsdata fra
DAMD-databaserne alene må behandles og anvendes til brug for
statistik eller videnskabelige undersøgelser.
[Hvad gjorde ministeriet/SSI, da sagen rullede]
Datatilsynet har altså i begyndelsen af oktober taget sagen op
med Region Syddanmark. Regionen har som dataansvarlig
myndighed ansvaret for at sikre, at enhver indsamling og
anvendelse af data i DAMD sker inden for lovgivningens
rammer.
Sideløbende hermed anmoder Statens Serum Institut, som det
fremgår af udredning – og jeg citerer:
”[…] primo oktober 2014 DAK-E om, at der alene indhentes
kvalitetsrelaterede data i henhold til Sundhedsstyrelsens
bekendtgørelse nr. 459 af 16. maj 2006 knyttet til de fire
sygdomsspecifikke kvalitetsdatabaser, hjertesvigt,
voksendiabetes, depression og KOL, mens udredningen pågår.
Og efterfølgende angiver Region Syddanmark, at regionen har
givet DAK-E instruks herom.
[Bekendtgørelse om almen praksis]
Som I ved, vedtog Folketinget sidste forår en ændring af
sundhedsloven, der lovfæstede de praktiserende lægers pligt til
at foretage kodning og anvende det såkaldte datafangstmodul
for 8 folkesygdomme. Denne pligt blev allerede indført i
overenskomsten i 2011 med en gradvis indfasning frem til 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491419_0012.png
Side 12
Formålet var bl.a. at øge anvendelsen af datafangstmodulet, så
flere læger fik et bedre overblik over egne patienter, og bedre
muligheder for kvalitetsudvikling.
Det er derfor vigtigt at fastslå, at bestemmelserne i
databekendtgørelsen på lange stræk er en lovfæstelse af
forpligtelser, som lægerne allerede havde i medfør af den
overenskomst, som lægerne frivilligt havde indgået med
regionerne [RLTN].
Implementeringen af databekendtgørelsen er imidlertid ikke
påbegyndt i regionerne. Der mangler – så vidt jeg er oplyst –
nogle tekniske løsninger før, at regionerne kan indhente data
med hjemmel i bekendtgørelsen.
Der er endvidere i pressen rejst tvivl om grundlaget for
kodningen m.v. for alle de otte folkesygdomme og
indberetningen til den såkaldte DAMD-database har været på
plads, herunder at de nødvendige anmeldelser til Datatilsynet
har været foretaget.
Datatilsynet har ved en telefonisk henvendelse til ministeriet
den 14. august 2014 bl.a. tilkendegivet, at DAMD-databasen i
anmeldelsen til Datatilsynet er benævnt ”Dansk
AlmenMedicinsk database for diabetes”. Derfor bemærkede
Datatilsynet overfor ministeriet, at der henstår en opgave for
regionen med at få opdateret anmeldelsen.
Som jeg nævnte tidligere, har kravet om anmeldelse til
Datatilsynet og efterfølgende udtalelse ikke betydning for
databehandlingens materielle gyldighed. Det er derimod op til
den dataansvarliges myndighed selv at vurdere det materielle
grundlag for databehandlingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491419_0013.png
Side 13
Inden indsamling, anvendelse og videregivelse af data kan ske i
fuldt omfang i henhold til bekendtgørelsen om kodning og
datafangst m.v., skal regionerne sørge for, at de tekniske
forudsætninger er på plads. Det skal endvidere sikres, at de
nødvendige godkendelser og anmeldelser er på plads for så vidt
angår de fire resterende kroniske sygdomsområder, hvortil der
ikke foreligger godkendte kliniske kvalitetsdatabaser.
Indtil Region Syddanmark har fundet en løsning for
indberetningen fra almen praksis, vil der derfor ikke kunne
videregives oplysninger fra databasen om alle otte kroniske
sygdomme til lægerne selv og regionerne. Og lægerne vil
naturligvis ikke blive pålagt bødestraf for ikke at indberette disse
data.
[Møde med Danske Regioners formandskab]
Herudover har jeg på et møde tidligere på måneden med Bent
Hansen og Carl Holst fra Danske Regioner bedt dem facilitere en
grundig gennemgang af alle de kliniske kvalitetsdatabaser, som
regionerne er dataansvarlige for i forhold til,
om alle godkendelser og anmeldelser er på plads
om indsamlingen af oplysninger er i overensstemmelse med
formålet for en klinisk kvalitetsdatabase
Jeg gjorde det klart på mødet, at regionerne har et meget stort
ansvar og forpligtelse som dataansvarlige myndigheder for de
kliniske kvalitetsdatabaser. De skal således sikre, at al
behandling – dvs. indsamling, analysering, videregivelse mv. – af
patientdata sker sikkert, respektfuldt og inden for lovens
rammer.
Samtidig skal vi heller ikke underkende, at etableringen og
kvalitetssikringen af de kliniske kvalitetsdatabaser hyppigt
bygger på dygtige og engagerede ildsjæle i regionerne. Det giver
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
derfor god mening, at databaserne er forankret i regionerne, så
vi sikrer det tætte bånd til klinikerne.
Men der er meget på spil.
Der skal være styr på hjemlerne i lovgivningen, gennemsigtighed
og god sagsbehandlingsskik i forhold til indsamlingen og
anvendelsen af patientdata. Ellers kan vi i sidste ende risikere at
miste patienternes tillid til indsamlingen af data. Det vil være en
alvorlig trussel mod vores fælles sundhedsvæsen. Det vil med
andre ord være en katastrofe – ikke mindst for
patientsikkerheden.
Danske Regioner har fået til den 20. januar i det nye år til at
gennemgå alle de kliniske kvalitetsdatabaser og få eventuelle
andre manglende anmeldelser mv. bragt i orden.
[Statens Serum Instituts udredning]
Og hvad vil jeg, ministeriet og Statens Serum Institut så gøre
fremadrettet?
Da sagen om DAMD-databaserne begyndte at rulle, igangsatte
Statens Serum Institut en udredning af hændelsesforløbet fra
godkendelsen af den kliniske kvalitetsdatabase om diabetes i
2007 til godkendelse af de næste tre databaser og
korrespondancen omkring indsamlingen af data via datafangst
mv. mellem Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut og
forskellige regionale parter, herunder Region Syddanmark og
Danske Regioner.
Sagen strækker sig over syv år og involverer forskellige
medarbejdere i alle sektorer, samtidigt med, at
godkendelseskompetencen er skiftet undervejs fra
Sundhedsstyrelsen til Statens Serum Institut i 2012. Der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491419_0015.png
Side 15
derfor gået noget historik tabt undervejs, der skulle genskabes i
forbindelse med udredningen.
Udredningen blev offentliggjort i går, men den har forinden
været i høring i Danske Regioner og Region Syddanmark, så vi er
sikre på, at sagen er belyst fra alle sider.
Lad mig fremhæve udredningens to overordnede konklusioner:
For det første er Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Instituts
godkendelser af de kliniske kvalitetsdatabaser for afgrænsede
grupper af patienter vedrørende henholdsvis diabetes, KOL,
hjertesvigt, depression og fællesdatabasen sket i
overensstemmelse med sundhedslovens § 196 og tilhørende
bekendtgørelse. Der vurderes ikke at have været
hjemmelsmæssig uklarhed vedrørende Sundhedsstyrelsens og
Statens Serum Instituts godkendelser af databaserne relateret til
DAMD fra 2007 og frem.
[Det skal understreges, at den godkendte fællesdatabase er en
”administrativ” fællesdatabase, som ikke skal forveksles med
DAMD-databasen i Region Syddanmark.]
For det andet har de centrale sundhedsmyndigheder og de
øvrige involverede parter siden 2007 haft kendskab til, at
konstruktionen af datafangst har gjort, at data fra de
praktiserende lægers journaler blev indsamlet bredt.
Sundhedsstyrelsen har på den baggrund, og i forbindelse med
de tidlige drøftelser [tilbage i 2007] af mulighederne for DAMD i
relation til bekendtgørelsen tilkendegivet, at anvendelse af data
i DAMD – udover til godkendte kliniske kvalitetsdatabaser –
henhører under persondatalovgivningen, og er
Justitsministeriets område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16
Statens Serum Institut har – som det fremgår af udredningen –
ikke fundet anledning til at ændre på tidligere vurderinger
foretaget af Sundhedsstyrelsen og sidenhen Statens Serum
Institut.
Der er dog eksempler i udredningen, som sandsynliggør, at
sagsbehandlingen, herunder bl.a. at kommunikationen kunne
have været mere klar og gennemskuelig.
Som opfølgning på udredningen vil Statens Serum Institut derfor
gennemføre tiltag med henblik på at styrke kommunikationen
og forbedre procedurerne på området yderligere, så lignende
situationer fremover forebygges.
[Afslutning]
Det er vigtigt for mig her til sidst at få understreget, at vi i
Danmark har et rigtigt godt sundhedsvæsen, som yder
behandling af høj faglig kvalitet.
Der er på sundhedsområdet en mangeårig tradition for
registrering og dokumentation. Flere af vores nationale
sundhedsregistre og kliniske kvalitetsdatabaser regnes blandt
nogle af de mest detaljerede i verden.
Vi har derfor i Danmark store potentialer for klinisk forskning i
verdensklasse. Og vi har store potentialer for endnu bedre brug
af sundhedsdata på sundhedsområdet – hos klinikerne,
patienterne og administratorerne.
Jeg vil derfor gerne advare imod, at vi tager indsamling og brug
af patientdata som ”gidsel” i en politisk dagsorden. Lad os holde
fokus på vores alles interesse – patientdata er til for at blive
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 17
brugt til kvalitetsudvikling, til forbedring af patientsikkerheden
og til at sikre en ensartet høj kvalitet baseret på bedste praksis.
Det skylder vi patienterne.