Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1491909_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 30. januar 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPCLV
Sags nr.: 1406859
Dok nr.: 1632353
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 265 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 265:
’’Kan ministeren redegøre for i hvilket omfang ministeren kan pålægge regio-
nerne at sikre tryghed omkring fødsler på landets fødeafdelinger, jf. at Sund-
hedsstyrelsen i svar på SUU alm. del - spørgsmål 804 (2010-11), oplyser at
"tilrettelæggelsen af det regionale sundhedsvæsen, herunder svangreomsor-
gen, er hovedfunktionsniveau, hvilket betyder, at Sundhedsstyrelsen udeluk-
kende, når det drejer sig om planlægning af området, kan yde rådgivning til
regionerne og således ikke kan pålægge regionerne, hvordan organiseringen
skal foregå"? Vil ministeren tage initiativ til at ændre det, hvis ministeren ikke
kan pålægge regionerne at sikre tryghed omkring fødsler på landets fødeafde-
linger?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om et bi-
drag fra Sundhedsstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen udtaler:
”Sundhedsstyrelsen fastsætter ifølge Sundhedslovens § 208 krav til special-
funktioner (i loven benævnt lands- og landsdelsfunktioner) på regionale og pri-
vate sygehuse og godkender placeringen af specialfunktioner på sygehusene.
Styrelsen kan desuden komme med anbefalinger til regionernes planlægning
og varetagelse af sygehusopgaver på hovedfunktionsniveau, herunder svang-
reomsorg ved ukomplicerede graviditeter og fødselshjælpe ved normale føds-
ler på sygehus.
Af sundhedslovens § 206 fremgår det, at regionerne udarbejder en samlet
plan for tilrettelæggelsen af regionens virksomhed på sundhedsområdet, og at
denne skal indsendes til Sundhedsstyrelsen med henblik på rådgivning. I
praksis har regionerne valgt at udarbejde en samlet sundhedsplan, men dertil
også indsende særskilte planer for de forskellige dele af deres sundhedsvæs-
ner.
Flere af regionerne vælger i den forbindelse at indsende særskilte planer for
tilrettelæggelsen af fødsler (fødeplaner), som Sundhedsstyrelsen derefter bru-
ger som grundlag for sin rådgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Sundhedsstyrelsen tager i sin rådgivning udgangspunkt i Sundhedsloven og
de politiske målsætninger bag denne, Sundhedsstyrelsens specialeplan samt
Sundhedsstyrelsens rapporter og andre udmeldinger på området, herunder
’Anbefalinger for Svangreomsorgen’ (2013), ’Styrket akutberedskab – plan-
lægnings-grundlag for det regionale sundhedsvæsen’ (2007), Sundhedsstyrel-
sens specialeplan bl.a. for gynækologi og obstetrik samt øvrige rapporter og
princippapirer. Desuden inddrages eventuelle øvrige relevante sundhedspla-
ner fra regionerne samt Sundhedsstyrelsens rådgivning hertil. Fokus i Sund-
hedsstyrelsens rådgivning er, om den planlagte tilrettelæggelse af regionens
svangreomsorg er i overensstemmelse med ovennævnte faglige udmeldinger,
herunder om der er sammenhæng med tilrettelæggelsen af regionens øvrige
sundhedsvæsen.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens udtalelse og tilføje, at jeg gene-
relt er at den opfattelse, at specialeplanen er et hensigtsmæssigt redskab til at
sikre, at sygehusbehandling udføres på rette niveau, herunder, at det er en
faglig vurdering, på hvilket niveau (hhv. hovedfunktion, regionsfunktion, højt
specialiseret funktion) en given behandling skal varetages.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Cecilia Lawson Vinje