Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1504913_0001.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Att. Afdelingschef Charlotte Hougaard Clifford og
chefkonsulent Mads Hansen
Holbergsgade 6
1057 Købehavn K
16-01-2015
Sag nr. 15/108
Dokumentnr.
Mikkel Lambach
Tel. 35 29 82 12 / 29 17 09 02
E-mail: [email protected]
Danske Regioners delbidrag til samråd om ambulant psykiatri
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har anmodet Danske Regioner om
bidrag i forbindelse med et ministersamråd om ambulant psykiatri. Konkret
handler det om bidrag til ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål V
samt Folketingsspørgsmålene 221-224 og 230 (SUU alm. del). Nedenfor
fremgår Danske Regioners input og kommentarer til de fem Folketings-
spørgsmål. Foreningens bidrag til samrådsspørgsmålet sendes efterfølgen-
de.
Danske Regioner har til brug for bidraget indhentet oplysninger i regioner-
ne. Regionernes bidrag – og som følge heraf også Danske Regioners – bæ-
rer præg af, at de fem Folketingsspørgsmål og Samrådsspørgsmålets fire
underspørgsmål til dels kredser om samme emne og derfor indholdsmæssigt
kan overlappe hinanden. Det betyder, at Danske Regioners bidrag til svar –
både indeværende og det efterfølgende samrådsbidrag - skal ses i en helhed.
Folketingsspørgsmål 221.
Vil ministeren redegøre for, hvordan hver af de 5 regioner administrerer
deres ydelsesregistre i psykiatrien, herunder hvordan regionerne admini-
strerer ift. pårørendesamtaler, kontakt til myndigheder og kontakt til pati-
enter, som ikke er ansigt til ansigt kontakt?
Danske Regioner har bedt regionerne redegøre for deres administrative sy-
stematik og registreringer. Jf. spørgsmålets ordlyd fremgår nedenfor hver af
de fem regioners svar.
Om de enkelte ydelser skal det for god ordens skyld bemærkes, at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0002.png
- ”Ydelse uden besøg” er en eller flere ambulante ydelser, der normalt fin-
der sted udenfor ambulant besøg, hjemmebesøg eller udebesøg. D.v.s. si-
tuationer, hvor patienten ikke er til stede på psykiatrisk afsnit eller hvor
personalet ikke er i patientens hjem,
- ”Ydelse uden besøg” i øvrigt omfatter administrative og kliniske procedu-
rer, hvor patienten ikke er personligt til stede, og indberettes til Landspati-
entregisteret (LPR) som ydelse uden besøg, og er et obligatorisk indberet-
ningskrav for psykiatriske patienter,
- ”Ydelser uden besøg” er af telefonisk art med patient, pårørende eller of-
fentlige institutioner, fysisk kontakt til myndigheder, patientens netværk,
institutionsbesøg m.m. men uden deltagelse af patienten.
Generelt hæfter Danske Regioner sig ved følgende:
-
Alle regioner følger de nationale retningslinjer for indberetning til
Landspatientregistret (LPR) jf. Sundhedsstyrelsens ’Fællesindhold
for basisregistrering af sygehuspatienter’.
-
Ydelser uden besøg prioriteres i alle regioner og indgår i beregnin-
gen af de aktivitetsbaserede dele af psykiatribudgetterne.
-
Den aktivitetsbaserede styring og afregning, der knytter sig til re-
gistreringer, vedrører kun en mindre del af de samlede psykiatri-
budgetter (26 procent i Region Syddanmark). Danske Regioner har
ingen grund til at antage, at andelen er større i de andre regioner.
-
Ydelser uden besøg udgør mellem 20 og 30 procent af den samle-
de ambulante aktivitet, og andelen er uændret de senere år.
Region Hovedstaden
Den patientadministrative registrering i Region Hovedstadens Psykiatri ba-
serer sig på de nationale retningslinjer for indberetning til Landspatientregi-
stret LPR (det såkaldte Fællesindhold). Dette indebærer, at pårørendesamta-
ler, kontakt til anden myndighed, telefonsamtaler med patienten og brev-
svar til patienten registreres, så det figurerer som såkaldte ydelser uden be-
søg. Alle disse ydelser er jf. Fællesindholdet obligatoriske at registrere.
For så vidt angår aktivitetsstyringen, har aktivitetsbudgetterne i Region Ho-
vedstadens Psykiatri til formål at understøtte, at Region Hovedstadens Psy-
kiatri leverer en tilfredsstillende aktivitet, og som kan skabe mest mulig
værdi for patienterne. Aktivitetsstyring handler derfor i høj grad også om at
kunne sikre en god kvalitet.
Aktivitetsbudgetterne i Region Hovedstadens Psykiatri består både af et
budget for antallet af ambulante besøg (dvs. et måltal for de ydelser, hvor
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0003.png
patienten er til stede) og et budget for antallet af ydelser uden besøg (dvs. et
måltal for en række af de klinisk centrale ydelser, hvor patienten ikke er til
stede). Budgettet for antallet af ydelser uden besøg blev implementeret fra
2014 med henblik på at understøtte prioriteringen af dette, for patienten
vigtige og relevante, kliniske arbejde.
Region Sjælland
Region Sjælland følger ’Fællesindhold for basisregistrering af sygehuspati-
enter’, udarbejdet af Sundhedsstyrelsen, samt ’Psykiatrisk Registreringsvej-
ledning’, udarbejdet af Sundhedsstyrelsen og Dansk Psykiatrisk Selskab.
Psykiatriens ambulante registrering og dermed aktivitet er enkeltvist define-
ret med koder med tilhørende definition for de enkelte aktiviteter, som ob-
ligatorisk skal registreres på patienten, når de finder sted. For hver kode/
ydelse er angivet en definition, for dermed at sikre at regionerne anvender
koden på samme vilkår.
Psykiatrien Region Sjælland opgør ambulant aktivitet ift. SUP-ydelser
(Sundhedsfagligt Uddannet Personale), og ISP-ydelser (Ikke Sundhedsfag-
ligt Uddannet Personale). SUP-ydelserne indberettes til LPR som besøg,
mens ISP-ydelserne indberettes til LPR som ydelser uden besøg.
SUP-personale er personalegrupper, der er omfattet af Sundhedsstyrelsens
liste over sundhedsfagligt uddannet personale, og som må indberette deres
ydelser som besøg (f.eks. læger, sygeplejersker, psykologer, plejere, social-
og sundhedsassistenter, kliniske diætister, fysioterapeuter og ergoterapeu-
ter). For denne gruppe anvendes overordnede, administrative procedureko-
der for hhv. ambulant besøg (AAF22), ambulant hjemmebesøg (AAF6)
samt ambulant udebesøg (AAF7). Derudover anvendes de obligatoriske
ambulante procedurekoder, der beskriver, hvad der er foregået ved det am-
bulante besøg, hjemmebesøg eller udebesøg. Til sikring af, at ydelserne
indberettes som besøg i Psykiatriens patientadministrative system, er der
oprettet en behandlingskategori, som hedder PSBESØG.
ISP-personale, dvs. personalegrupper, der ikke er omfattet af Sundhedssty-
relsens liste over sundhedsfagligt uddannet personale, må ikke indberette
deres ydelser som besøg, hvorfor de i stedet skal anvende behandlingskate-
gori ISP (gruppen omfatter bl.a. socialrådgivere, pædagoger, musikterapeu-
ter og værkstedsassistenter). For ISP-gruppen anvendes overordnede, admi-
nistrative lokale (dvs. oprettet af Psykiatrien) procedurekoder for hhv. am-
bulant besøg (XAAF22), ambulant hjemmebesøg (XAAF6) samt ambulant
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0004.png
udebesøg (XAAF). Derudover anvendes de obligatoriske ambulante proce-
durekoder, der beskriver, hvad der er foregået ved det ambulante besøg,
hjemmebesøg eller udebesøg.
Til sikring af, at ydelserne indberettes som ydelser uden besøg i Psykiatri-
ens patientadministrative system, er der oprettet en behandlingskategori,
som hedder ISP. Dermed ønsker man at tilkendegive, at ydelser foretaget af
personalegrupper, der ikke er omfattet af Sundhedsstyrelsens liste over
sundhedsfagligt personale, registreres på lige fod med ydelser foretaget af
sundhedsfagligt personale, og vægtes lige højt i forhold til aktivitetsopgø-
relserne.
Region Syddanmark
Psykiatrien i Region Syddanmark har fokus på effektiv ressourceudnyttelse
og implementerede i 2009 bl.a. aktivitetsbaseret styring og meraktivi-
tetsafregning på sygehusets ambulante aktivitet. Den aktivitetsbaserede sty-
ring vedrører dog kun godt 26 procent af sygehusets samlede budget. I fast-
læggelsen af den aktivitetsbaserede andel af budgettet er der taget højde for,
at afdelingerne, for at kunne tilbyde den mest optimale behandling, afholder
netværksmøder og møder med forældre/ pårørende uden patienten nødven-
digvis deltager.
Generelt registrerer Psykiatrien i Region Syddanmark den patientrettede
behandlingsaktivitet i regionens PAS/EPJ-system(er) efter de statslige ret-
ningslinjer for patientregistrering udstukket af SSI i det såkaldte Fællesind-
hold. Dette gør sig også gældende ift. kontakter, som ikke foregår ansigt-til-
ansigt, som jf. fællesindholdet benævnes ”ydelser uden besøg”.
Ved sygehusets tre årlige økonomi- og aktivitetsrapporteringer følges der
op på ydelser uden besøg, så denne væsentlige behandlingsaktivitet bliver
synliggjort. De ambulante takster i psykiatrien er beregnet således, at der er
indregnet tid til at foretage et gennemsnitligt antal ydelser uden besøg for
hvert ordinært ambulant besøg (ansigt-til-ansigt).
Status for ydelser uden besøg i Region Syddanmark er således, at disse altid
er blevet leveret og er en indlejret del af afdelingernes budget. Afregning
for evt. meraktivitet sker via takster, som indeholder finansiering til også at
foretage ydelser uden besøg.
I Region Syddanmark udgør ydelser uden besøg ca. 28 pct. af den samlede
registrerede ambulante aktivitet. Omfanget af ydelser uden besøg er højest i
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0005.png
børne- og ungdomspsykiatrien. Nedenfor er en opgørelse af antallet af ydel-
ser uden besøg i Region Syddanmark i 2013.
Ydelser uden besøg (2013)
Telefonkonsultation
Blandet ambulant besøg
Kontakt med anden myndighed
Samtale med behandlingssigte
Samtale med forældre
Andet
I alt
Antal
48.529
16.536
13.920
3.807
3.686
8.058
94.536
Andel pct.
51
17
15
4
4
9
100
Side 5
Region Midtjylland
Region Midtjylland registrerer i henhold til Fællesindhold for basisregistre-
ring af sygehuspatienter samt Psykiatrisk registreringsvejledning – begge
udgivet af Sundhedsstyrelsen. Region Midtjylland har derfor en fælles psy-
kiatrisk retningslinje, som angiver hvilke registreringer, der skal anvendes
ved:
-
-
-
Ambulant besøg.
Hjemmebesøg og udebesøg.
Ambulante ydelser uden besøg.
I forhold til ambulante besøg og hjemmebesøg er der udarbejdet uddybende
retningslinjer.
Region Nordjylland
Registrering foretages i henhold til nyeste udgave af Fællesindhold for ba-
sisregistrering af Sygehuspatienter. Pårørendesamtaler, kontakt til anden
myndighed og kontakt til patienter, som ikke er ansigt-til-ansigt kontakt re-
gistreres som ydelser uden besøg. Disse ydelser indgår også i Region Nord-
jyllands opgørelser af aktivitet i den ambulante psykiatri, denne omfatter
dels ambulante besøg (inklusiv udebesøg og hjemmebesøg) dels ydelser
uden besøg.
I Psykiatrien, Region Nordjylland stilles der budgetkrav til de kliniske am-
bulatorier i forhold til såvel ambulante besøg som ydelser uden besøg. På
denne måde anerkendes og synliggøres også den aktivitet, hvor der ikke er
ansigt-til-ansigt kontakt. Budgetkravet er desuden differentieret i forhold til
de enkelte ambulatoriers målgruppe og opgaver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0006.png
Spørgsmål 222.
Vil ministeren redegøre for praksis i hver af de 5 regioner for afslutning
af meget syge psykiatriske patienter, der bliver afsluttet alene fordi de ik-
ke responderer på henvendelser som følge af ydelsesregistreringen i psy-
kiatrien?
Til besvarelse af spørgsmålet har Danske Regioner bedt regionerne om i
særlig grad at fokusere, hvordan henholdsvis udeblivelser og afslutninger
håndteres.
Danske Regioner hæfter sig ved følgende omkring afslutning af patienter:
-
Afslutning sker altid på baggrund af en konkret lægefaglig vurde-
ring.
-
Regionerne skelner mellem udeblivelser til første besøg og patien-
ter, der befinder sig i et behandlingsforløb.
-
Regionerne skeler til patientens sygdomstilstand, herunder evt.
selvmordsrisiko.
-
Afslutning til egen læge/ PPR sker altid med oplysning om, at pa-
tienten kan genhenvises.
-
Regioner har iværksat forskellige initiativer til at nedbringe ude-
blivelser, bl.a. sms-påmindelser o.lign.
Region Hovedstaden
I forbindelse med udredning i Region Hovedstadens Psykiatris Centrale Vi-
sitation (PCVI) gælder følgende retningslinjer:
Det vurderes, at ca. hver fjerde af alle elektive patienter ses i PCVI til en
klinisk visitation. Alle disse patienter bliver forsøgt kontaktet telefonisk,
når henvisningen er modtaget, for at aftale direkte med patienten, hvornår
de ønsker en tid til den kliniske visitation i PCVI. I de tilfælde, hvor det ik-
ke er muligt at kontakte patienten telefonisk, tildeler PCVI en tid, og pati-
enten får tilsendt et brev herom.
Hvis patienten ikke møder op til den aftalte tid, bliver patienten afsluttet til
egen læge. Det oplyses i den forbindelse, at patienten ved behov kan blive
genhenvist via egen læge. Det skal i den forbindelse bemærkes, at PCVI ik-
ke har ventetid til den kliniske visitation, og at det derfor vil være muligt
inden for få uger at tildele genhenviste patienter en ny tid.
Vedrørende udeblivelser uden afbud undervejs i behandlingsforløbet har
Region Hovedstadens Psykiatri i marts 2014 besluttet, at patienter kan af-
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0007.png
sluttes efter to på hinanden følgende udeblivelser uden afbud. I forbindelse
med behandlingsstart bliver patienterne oplyst om denne praksis, herunder
at de kan blive genhenvist via egen læge ved behov. Patienterne afsluttes til
egen læge, som desuden får besked fra Region Hovedstadens Psykiatri om
afslutningen. Baggrunden for denne beslutning er ønsket om at sikre, at be-
handlingskapaciteten hele tiden udnyttes fuldt ud. Det er i den forbindelse
vigtigt at understrege, at for så vidt angår patienter inden for det skizofrene
spektrum samt andre patienter, hvor funktionsniveauet vurderes svært ned-
sat, anses udeblivelser som en del af symptomatologien, og behandlingen
afsluttes derfor ikke. Det samme gælder for patienter, hvor der vurderes ri-
siko for selvmord. En afslutning sker således altid på baggrund af en kon-
kret, lægefaglig vurdering.
For den gruppe af patienter, der er svært syge, arbejdes der intensivt på
vedvarende at kontakte og fastholde patienterne i behandlingsforløb.
Initiativer til at nedbringe udeblivelser:
Som støtte til at huske en samtale aftales det med patienterne, om de ønsker
en påmindelse via:
NemSMS
Almindelig sms
Telefonopkald
Ved udeblivelse fra en samtale bliver patienterne typisk kontaktet af kon-
taktpersonen/behandleren for at spørge til årsagen til udeblivelsen.
Ved forløbsstart (fx et gruppeforløb) gennemgås ambulatoriets aftaler om
ubegrundede udeblivelse sammen med patienterne. Herunder beskrives, at
forløbet kan afsluttes før planlagt, hvis patienten udebliver uden begrundel-
se. Dette har været anvendt i en årrække på flere ambulatorier.
Region Sjælland
Generelt skal det bemærkes, at afdelingerne er meget opmærksomme på at
fastholde kontakten til patienterne så længe det fagligt vurderes nødvendigt
og muligt. Heri indgår bl.a. en vurdering af patientens tilstand, en objektiv
vurdering af patientens behandlings- og plejemæssige behov samt patien-
tens egne ønsker og behov.
Der er nogen variation i den faktiske håndtering afhængig af patientkatego-
ri, aldersgruppe, afsnitstype etc. Som eksempler på afdelingernes konkrete
håndtering kan nævnes:
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Udeblivelser
Patienten kontaktes telefonisk og/eller skriftligt med henblik på at undersø-
ge baggrunden for udeblivelsen. Ved gentagne udeblivelser vil afslutning
blive overvejet ud fra en konkret vurdering. Underretning til kommunen vil
ligeledes blive overvejet ud fra den i henvisningen beskrevne problematik.
Med hensyn til patienter til selvmordsforebyggelse er der tæt kontakt fra
første dag, bl.a. via telefon. Udeblivelser vil medføre telefonisk kontakt.
Skønnes der ikke at være akut fare, dvs. psykose eller suicidalitet, vil pati-
enten blive indkaldt telefonisk eller pr. brev.
Udeblivelser fra psykiatrisk behandling vil ofte ud fra en sundhedsfaglig
vurdering blive betragtet som et symptom eller recidiv på sindslidelsen.
Primærbehandlerne bliver ved med at motivere patienten til behandling en-
ten ved hjemmebesøg eller ambulante samtaler. Der er sideløbende tæt
samarbejde med de pårørende, interne og eksterne samarbejdspartnere
f.eks. kommunerne ift. sundhedsaftalerne
Der er gode erfaringer med sms-påmindelse om kommende aftale, f.eks.
dagen før og på selve dagen. Patienterne kan tilmelde sig sms-ordningen el-
ler primærbehandlere påminder selv via sms eller breve. Der anvendes også
Skype/ Facetime.
Der kan være mulighed for at hente patienter i teambiler f.eks.. til forskelli-
ge undervisningsgrupper som psykoedukationsgrupper, socialfærdigheds-
træning, flerfamiliegruppe, dialektisk adfærdsterapi, kognitiv gruppe mfl.
Afslutninger
Ved opnået rehabilitering og recovery afsluttes patienten til egen læge eller
f.eks. socialpsykiatrien m.fl.
Ved manglende behandlingsalliance og compliance, og hvis alt er forsøgt,
f.eks. netværksmøder med tværfaglige samarbejdspartnere og pårørende-
inddragelse, og patienten fortsat ikke vil medvirke, kan afslutning være en
realitet. Der sendes i givet fald epikrise til praktiserende læge, som derefter
får overdraget behandlingsansvaret. Patienten kan altid genhenvises til Psy-
kiatrien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0009.png
For meget komplekse og meget syge sindslidende mennesker kan mulighe-
den for koordinationsplan/ udskrivningsaftaler samt koordinerende handle-
plan anvendes, hvis de juridiske kriterier er opfyldt.
Region Syddanmark
I forbindelse med implementering af udrednings- og behandlingsretten er
det præciseret, at patienter ikke kan afsluttes som følge af en udeblivelse,
men kun som følge af en faglig, klinisk vurdering. Det er samtidig præcise-
ret i psykiatrisygehusets ”Fortolkningsnotat” vedr. udrednings- og behand-
lingsretten, at sygehuset har behandlingsansvaret for patienten fra henvis-
ningen er modtaget.
Det er derfor ikke ydelsesregistrering/ aktivitetsstyring, som afgør, om en
patient afsluttes ved udeblivelse. Der er i fastlæggelsen af måltallet for am-
bulante aktiviteter i Psykiatrien i Region Syddanmark taget højde for, at et
forholdsvis stort antal patienter udebliver fra planlagte tider, for netop at
sikre, at afdelingerne ikke ”straffes” økonomisk for udeblivelser.
For sikre at meget syge patienter bliver tilbudt behandling, tager psykiatri-
sygehuset kontakt til henviser, f.eks. praktiserende læge, PPR m.fl., hvis pa-
tienterne udebliver fra den første samtale. Meget syge patienter, som er
startet i behandling, men udebliver, kan ud fra en konkret vurdering inklu-
deres i psykiatrisygehusets opsøgende teams. Ved fastlæggelse af teamets
måltal for besøg er der taget højde for, at et stort antal patienter udebliver
på grund af deres sygdom.
Region Midtjylland
Region Midtjylland har for at sikre en ensartet praksis i regionen udarbejdet
en retningslinje for håndtering af patienter ved udeblivelser. Retningslinjen
er rettet mod alle elektive patienter, som er eller skal i ambulant udredning
eller i ambulant behandling. Undtaget herfra er:
-
-
-
-
-
Retspsykiatriske patienter.
Selvmordstruede patienter.
Patienter i mobilteams og opsøgende teams.
Patienter i medicinsk behandling fra regionspsykiatrien.
Patienter med alvorlige spiseforstyrrelser, hvor der er mistanke om
alvorlige somatiske komplikationer.
Side 9
Udeblivelse fra første samtale i udredning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0010.png
Hvis en patient udebliver fra første samtale i en udredning uden at sende
afbud, afsluttes patienten til henviser ved, at der sendes et korrespondance-
brev/ brev til henviser og egen læge med den begrundelse, at patienten er
udeblevet fra samtalen uden at sende afbud og derfor afsluttes. Herved gø-
res henviser opmærksom på, at den pågældende person ikke længere står på
venteliste til behandlingspsykiatrien. Samtidig sendes et brev til patienten
om afslutning på grund af udeblivelse uden at sende afbud og om, at patien-
ten kan henvende sig til egen læge, hvis der igen bliver behov for et tilbud i
behandlingspsykiatrien.
Side 10
Udeblivelse fra andre ambulante besøg.
Hvis en patient to gange er udeblevet fra et aftalt ambulant besøg uden at
sende afbud, kan patienten efter en lægefaglig vurdering afsluttes. Hvis pa-
tienten vurderes at være for eksempel selvmordstruet, overvejes en form for
kontakt eller henvendelse til patienten direkte eller til henviser/ patientens
egen læge med henblik på tilstrækkelig handling.
Hvis patienten har været i gang med udredning eller behandling og nu af-
sluttes, sendes en epikrise til egen læge med den begrundelse, at patienten
er udeblevet fra samtaler uden at sende afbud. Hvis det er kommunen, der
har henvist det barn/den unge, som er udeblevet, sendes brev til kommunen
om, at patienten er udeblevet fra aftalte besøg uden at sende afbud og derfor
afsluttes.
Herved oplyses henviser om, at den pågældende person ikke længere er i
udredning eller behandling i behandlingspsykiatrien eller ikke længere står
på venteliste til et tilbud i behandlingspsykiatrien. Samtidig sendes et brev
til patienten om afslutning på grund af udeblivelse fra mindst 2 besøg uden
at sende afbud og om, at patienten kan henvende sig til egen læge, hvis der
igen bliver behov for et tilbud i behandlingspsykiatrien.
Hvis en patient under 18 år afsluttes på grund af udeblivelse, skal det end-
videre vurderes, om den manglende udredning/behandling medfører, at
barnets trivsel og udvikling er truet, således at der er indikation for at sende
en underretning til socialforvaltningen.
Region Nordjylland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0011.png
I Psykiatrien, Region Nordjylland sker der ikke systematisk afslutning af
patienter på baggrund af udeblivelser. Der foretages en individuel vurde-
ring, og der foretages opfølgning, hvor det er relevant.
Spørgsmål 223.
Vil ministeren redegøre for ydelsesregistreringen i psykiatrien, herunder
for hvilke dele af ydelsesregistreringen, der er skabt af Folketinget, og
hvilke dele der er skabt af regionerne?
Danske Regioner har bedt regionerne om kun at oplyse eventuelle regionalt
bestemte registreringer. Registreringskrav fastsat fra centralt hold rapporte-
res ikke.
Danske Regioner bemærker, at:
-
Der er generelt få regionalt fastsatte registreringskrav.
-
De regionalt fastsatte registreringskrav har typisk til formål at syn-
liggøre en særlig prioriteret aktivitet.
Region Hovedstaden
For at forbedre kapacitetsstyringen har Region Hovedstadens Psykiatri gjort
det obligatorisk at registrere brugernavnet på de behandlere, der er involve-
ret i leveringen af de enkelte ambulante ydelser. Dette giver ledelserne et
mere præcist indblik i afsnittenes aktivitet og kapacitet, herunder evt. mu-
ligheder og udfordringer, som kan anvendes i den videre planlægning. Her-
udover muliggør det en mere databaseret dialog med medarbejderne om til-
rettelæggelse og forbedringer af den konkrete drift. En datadrevet aktivi-
tets- og kapacitetsstyring er afgørende for muligheden for at sikre overhol-
delse af patientrettigheder samt gode og sammenhængende patientforløb.
Region Sjælland
Regionen har løbende oprettet lokale koder som markører for specielle ak-
tiviteter, der periodevis kan være fokus på. Ét eksempel er OPUS-
registreringen, som er ydelser foretaget af særligt ansat OPUS-personale ift.
OPUS-patienter. Registreringen omfatter alene ambulant ydelsesregistre-
ring, og således ikke ydelser foretaget på indlagte OPUS-patienter af
OPUS-medarbejdere. Indberetningen sker til LPR.
Et andet eksempel er satspuljeprojektet ’Udgående specialiserede distrikts-
sygeplejersker’, hvor der var behov for at koble aktiviteten til projektet, så-
ledes at ydelser foretaget af særligt ansat distriktssygeplejerske, kunne ad-
skilles fra den øvrige obligatoriske registrering. Registreringen omfattede
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0012.png
alene ambulant ydelsesregistrering, og således ikke ydelser foretaget på
indlagte patienter af særlig ansat distriktssygeplejerske.
Region Syddanmark
Som en klar hovedregel søger Psykiatrien i Region Syddanmark at anvende
de obligatoriske registreringer foreskrevet i fællesindholdet for patientregi-
strering, således at der ikke lokalt lægges yderligere registreringsopgaver
ud i driften.
Der kan være enkelte undtagelser for hovedreglen. Som eksempel kan næv-
nes, at koden AAF22 (almindelig ambulant besøg) fra 2015 ikke længere er
obligatorisk, men fortsat anvendes i Region Syddanmark.
Side 12
Region Midtjylland
Region Midtjylland har ingen regionalt besluttede registreringer. Region
Midtjylland deltager aktivt i det nationale organ omkring registrering i psy-
kiatrien og forsøger via dette organ at påvirke registreringspraksis i psyki-
atrien på nationalt plan.
Region Nordjylland
Psykiatrien, Region Nordjylland har udover de nationale krav til registre-
ring suppleret med yderligere to registreringer af aktivitet i forbindelse med
patient- og pårørendekontakt:
-
Besøg ved socialrådgiver registres som ydelse uden besøg, også i
de tilfælde hvor indholdet i kontakten ikke er omfattet af de områ-
der, der er med i den obligatoriske registrering af ydelser uden be-
søg. Baggrunden herfor er, at regionen gerne vil synliggøre og aner-
kende en relevant og vigtig faggruppes arbejde i det kliniske arbej-
de. Da socialrådgivere ikke er sundhedsfagligt personale kan besøg
hos socialrådgivere ikke registres som ambulante besøg jævnfør de-
finitionerne af ambulante besøg i Fællesindhold for basisregistrering
af sygehuspatienter.
Psykoedukation til pårørende i grupper (individuel psykoedukation
til pårørende registres under de obligatoriske koder for samtale med
pårørende/forældre). Dette skyldes et lokalt ønske om at synliggøre
pårørendearbejdet, som både kan foregå sammen med patienten og
uden patientens deltagelse.
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
Spørgsmål 224.
Vil ministeren kommentere hhv. notat og præsentation fra Dansk Syge-
plejeråd vedr. ydelsesstyring i psykiatrien, jf. SUU alm. del – bilag 104, og
vil ministeren særligt redegøre for, om ministeren er enig i de mulige løs-
ninger, der bliver foreslået, og hvilke initiativer det i givet fald giver mini-
steren anledning til at tage samt hvornår ministeren planlægger at påbe-
gynde disse initiativer?
Danske Regioner skal helt overordnet anføre, at foreningen i efteråret 2014
satte gang i en proces, der har til formål at skabe et sundhedsvæsen, der i
endnu højere grad har mennesket i centrum og sikrer gode patientoplevelser
og sammenhængende patientforløb. Projektet går under navnet ”Borgernes
Sundhedsvæsen – vores sundhedsvæsen”.
Frem mod foråret 2015 vil Danske Regioner og regionerne i samarbejde
med blandt andre patienter, patientforeninger, medarbejdere i sundhedsvæ-
senet, medarbejderorganisationer, kommuner, eksperter og andre aktører
hente input til en fælles vision og en konkret handleplan for et sundhedsvæ-
sen, der har borgeren som omdrejningspunkt.
Hvordan sundhedsvæsenet konkret kan udvikles, så borgernes erfaringer,
behov, ønsker og ressourcer i højere grad bliver inddraget i tilrettelæggel-
sen af sammenhængende patientforløb, skal i den kommende tid udforskes
gennem en række delprojekter, der vil blive gennemført i samarbejde mel-
lem regionerne og andre af sundhedsområdets væsentlige aktører, herunder
forskellige organisationer.
”Borgernes Sundhedsvæsen – vores sundhedsvæsen”, rummer kimen til et
egentligt paradigmeskifte i sundhedsvæsenet, og som led i en sådan større
proces vil de eksisterende styringsmekanismer og pejlemærker blive både
udfordret og ændret.
Statistik og nøgletal viser, at det regionale sundhedsvæsen er præget af høj
faglig kvalitet og effektivitet. Men med afsæt i Danske Regioners ønske om
at skabe et sundhedsvæsen, hvor borgeren er i centrum og fokus i højere
grad er på at skabe gode patientoplevelser og sammenhængende patientfor-
løb bliver der behov for, at styringen af sundhedsvæsenet i højere grad fo-
kuserer på effekten af behandlingen fremfor f.eks. aktivitet. Danske Regio-
ner er således åben overfor de forslag til styringsmål og pejlemærker, som
DSR rubricerer som ”mulige løsninger”. Danske Regioner skal i den anled-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0014.png
ning dels gøre opmærksom på, at det vil være nødvendigt med et ganske
grundigt forarbejde, dels at DSR indgår den igangsatte proces for udviklin-
gen af ”Borgernes sundhedsvæsen”.
Danske Regioner skal desuden gøre opmærksom på, at regionerne fra janu-
ar 2013 igangsatte en række pakkeforløb indenfor Psykiatrien netop med et
kvalitetssigte. Pakkeforløbene skal medvirke til at give patienterne den
samme gode kvalitet i alle fem regioner. Pakkernes fokus rækker langt vi-
dere end ydelser og indeholder f.eks. elementer som pårørendeinddragelse
og kontakt med anden myndighed. Pakkeforløbene understøtter en tænk-
ning på det samlede forløb snarere end på den enkelte ydelsesregistrering.
Danske Regioner mener også, at kvalitet handler om, at sikre, at mennesker
med psykisk sygdom kan komme i behandling. Blandt kvalitetsparametrene
må derfor fortsat være, at der er flow i patientstrømmen, og at patienten
profiterer af behandlingen.
Derfor noterer Danske Regioner også med stor tilfredshed, at den gennem-
snitlige ventetid fra henvisning til første besøg i oktober 2014 var 20 dage i
børne- og ungdomspsykiatrien og 26 dage i voksenpsykiatrien. De tilsva-
rende tal i august 2012 var henholdsvis 51 og 45 dage. Tilsvarende viser tal
fra venteinfo.dk, at alle regioner pr. 5. januar 2014 kan tilbyde udredning
indenfor 8 uger jf. lovens krav. Regionerne arbejder målrettet på, at kunne
tilbyde udredning indenfor 4 uger, når lovens krav skærpes hertil 1. sep-
tember 2015.
Danske Regioner har bedt regionerne kommentere på Dansk Sygeplejeråds
forslag til mulige løsninger jf. sidste planche i den i spørgsmålet omtalte
præsentation. Regionernes input fremgår nedenfor.
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden deler det synspunkt, at der i styringen af psykiatrien er
behov for et øget fokus på effekten af behandlingen som supplement til,
men ikke erstatning for, aktivitetsstyringen.
Region Hovedstadens Psykiatri har udviklet et ledelsesinformationssystem
med centrale målinger af aktivitet, ventetider mv., som er tilgængeligt for
alle medarbejdere, og desuden anvendes til løbende dialog mellem ledere
og medarbejdere om status og forbedringsforslag.
Region Sjælland
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0015.png
Det vil efter Psykiatrien Region Sjællands vurdering være meget forenklet
kun at betragte regionens styring som ydelsesstyret. De centrale styrings-
forudsætninger, som Psykiatrien stilles overfor, beskrives i den årlige
driftsaftale mellem Region Sjælland og Psykiatrien. Driftsaftalen nedbrydes
i en række decentrale driftsaftaler med psykiatriens afdelinger. Driftsaftalen
indeholder en række mål af ydelsesmæssig karakter, ligesom aftalen inde-
holder en række målsætninger omkring kvalitet. Der er således ikke et en-
tydigt fokus på ydelser, men på en balancering mellem ydelser/ økonomi/
produktivitet og kvalitet.
Lokalt i Region Sjælland arbejdes der med synlighed og tidstro datastyring,
der har et langt bredere fokus end ydelser. Et eksempel er monitorering på
medicineringsområdet, der sikrer fuld gennemsigtighed i forhold til poly-
farmaci og anvendelsen af anti-psykotika. En monitorering, der understøtter
høj kvalitet i behandlingen. Endvidere er tvang og nedbringelse af denne
højt prioriteret og understøttes af en detaljeret dataopfølgning, som indgår i
afdelingernes forbedringsmål.
Region Syddanmark
Psykiatrien i Region Syddanmark har eksplicit fokus på kvalitetsmål og -
styring. F.eks. har regionen opsat kvalitetsmål for:
-
-
-
Reduktion af tvangsforanstaltninger,
Patienternes adgang til psykiatrien (30 dages udredningsret og be-
handlingsgaranti)
Inddragelse af egen læge (entydige tidsfrister for, hvornår epikriser
skal være afsendt).
Side 15
Den optimale psykiatriske behandling er integreret med indsatsen i det so-
matiske sygehusvæsen. Derfor vil det være relevant at tænke psykiatrien
ind i kvalitetsarbejdet i somatikken. Allerede i dag indgår somatikken i
psykiatrisygehusets kvalitetsarbejde, f.eks. bliver alle psykiatriske patienter
i Region Syddanmark screenet for KRAM, og der arbejdes målrettet med at
reducere overdødeligheden blandt psykiatriske patienter. Overvejelserne
om en fælles indsats indgår både i den daglige behandlingsindsats i klinik-
ken, og i de forskningsprojekter, der igangsættes i regi af psykiatrisygehu-
set f.eks. Alkoholprojektet ved Psykiatrisk Afdeling Odense.
Region Midtjylland
Region Midtjylland har undersøgt, om der er sket en udvikling i forholdet
mellem ydelser med besøg og ydelser uden besøg. Opgørelser viser, at for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504913_0016.png
delingen mellem ydelser med besøg og ydelser uden besøg ikke har ændret
sig mærkbart over de seneste 6 år.
Region Midtjylland har de senere år (primært siden 2012) haft stor fokus på
at øge antallet af ydelser. Dette er sket ved både en forøgelse af ydelser med
besøg og ydelser uden besøg. DSR’s konklusioner kan derfor ikke umid-
delbart genfindes i Region Midtjyllands opgørelse.
Region Nordjylland
Region finder det er væsentlig med fokus på såvel kvalitet som flow. Regi-
on Nordjylland bemærker samtidig, at der ikke findes entydige modeller for
sammenhæng mellem pris, kvalitet og flow. Der vil være behov for en ud-
vikling af modeller og en forandringsproces som fordrer, at ledelsen af de
kliniske enheder er tydelig i forhold til såvel opgaver, aktivitet og kvalitet,
hvis det skal sættes i en direkte sammenhæng med økonomi.
Spørgsmål 230.
Hvordan måler man i regionerne, om patienterne har gavn af indsatsen i
ambulant psykiatri?
Danske Regioner finder det vigtigt, at vurderingen af patientens gavn af be-
handlingen baseres på kriterier for god kvalitet som stipuleret i relevante
kliniske retningslinjer. Derfor skal der i styringen af psykiatrien være fokus
på effekten af behandlingen som supplement til, men ikke erstatning for,
aktivitetsstyringen.
For det første er det vigtigt fortsat, at have effektmål, der inddrager forhold
som antal unikke patienter i behandling, antal ydelser pr. behandlingsfor-
løb, den tidsmæssige udstrækning af behandlingsforløb m.v.
For det andet indberetter regionerne til de nationale kvalitetsdatabaser, der
følger udviklingen i behandling for patienter med hhv. skizofreni, depressi-
on og ADHD.
For det tredje gør regionerne brug af før- og eftermålinger af effekt i psyki-
atrien. Med henblik på systematisk vurdering af patientens gavn af behand-
lingen i den ambulante psykiatri anvendes såvel generelle (f.eks. Present
State Examination (PSE), Global Assessment of Functioning (GAF), kon-
cept for selvmordsrisikovurdering mv.) som mere sygdomsspecifikke ra-
tingscales ved behandlingsstart og –afslutning. Disse supplerer behand-
Side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lingsansvarlige læges øvrige kliniske vurderinger og danner samlet grund-
lag for stillingtagen til effekten af behandlingen.
For det fjerde følges patienttilfredsheden gennem nationale undersøgelser.
Undersøgelserne gennemføres med faste intervaller indenfor det landsdæk-
kende koncept Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser
(LUP). LUP’en gennemføres blandt både stationære og ambulante patienter
samt pårørende i henholdsvis børne- og ungdomspsykiatrien, voksenpsyki-
atrien og retspsykiatrien. LUP psykiatri giver med lokale og praksisnære
data et godt udgangspunkt for at kvalificere resultater og sammenhænge og
dermed et godt grundlag for læring. Grundlæggende er LUP psykiatri der-
for et godt værktøj i forbedringsarbejdet, og endnu mere når erfaringer og
viden akkumuleres og anvendes på tværs af regionerne
For det femte er mulighederne for effektvurdering øget med indførelsen af
pakkeforløb, idet pakkerne giver mulighed for at monitorere, dels hvor
mange patienter, der behandles i regi af et pakkeforløb, dels om de pågæl-
dende patienter modtager alle elementer i pakken eller kun dele heraf.
I forlængelse af ovenstående eftersender Danske Regioner andet delbidrag
til samrådet om den ambulante psykiatri (samrådsspørgsmål V).
Side 17
Med venlig hilsen
Mikkel Lambach