Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1436635_0001.png
Model for sikkerhed
Behandlingspsykiatrien
Godkendt april 2013,
Styregruppen vedr. opfølgning på den eksterne kommissionsrapport
Psykiatri og Social
Psykiatri- og socialledelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0003.png
Forord
Model for Sikkerhed for behandlingspsykiatrien er første udgave af en
sikkerhedsmodel, som skal sætte rammerne for det fremadrettede arbejde
med sikkerhed i behandlingspsykiatrien i Region Midtjylland.
Der er udarbejdet en model for sikkerhed for henholdsvis behandlings-
psykiatrien og det regionalt drevne socialområde.
De to modeller skal bidrage til at etablere en sikkerhedskultur over alt i
Psykiatri og Social, hvor systematik og faglighed går hånd i hånd.
Sikkerhedsmodellerne skal medvirke til at realisere visionen for
sikkerhedsarbejdet i Psykiatri og Social: Fælles viden - fælles ansvar - sikkerhed
for alle
Det er en styregruppe bestående af medlemmer af HMU (hovedMEDudvalget),
repræsentanter for afdelingsledelser og områdeledelser samt
administrationen og psykiatri- og socialledelsen, der har godkendt
sikkerhedsmodellerne. Det er sket som led i arbejdet med at følge op på
kommissionsrapportens anbefalinger som følge af drabet på en medarbejder
fra bostedet Blåkærgård.
Der er tale om første generationsmodeller, der nu skal omsættes til
lokale forhold og ud at leve blandt medarbejderne. Konkret skal der nu
udarbejdes en lokal sikkerhedsplan. Et arbejde, som de lokale LMU og
arbejdsmiljøorganisationer vil blive inddraget i, ligesom de vil få en vigtig rolle
at spille i den efterfølgende implementering af planen.
Gert Pilgaard Christensen, direktør, Psykiatri og Social
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
|
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0004.png
4
|
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0005.png
Indholdsfortegnelse
Vision og formål
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anvendelsesområde
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Generelt om modellen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Helhed i sikkerhedsarbejdet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Region Midtjyllands model for sikkerhed – i overblik
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Organisering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Forebyggelse og registrering, anmeldelse
og opfølgning på voldsepisoder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Arbejdstilrettelæggelse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alarmer og tilkaldesystemer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fysiske rammer og inventar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sikkerhedsgennemgang / visitering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Risikovurdering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Metode og kriterier for risikovurdering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Risikoprofiler og inddragelse af patienten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kompetenceudvikling vedrørende sikkerhedsområdet.
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Kurser i konflikthåndtering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Samarbejde med øvrige instanser
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Den sikre arbejdsplads – Politik for forebyggelse af vold.
. . . . . . . . . . . . . . .
Voldsregistreringer og - anmeldelser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Politianmeldelser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anvendelse af tvang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Opfølgning på sikkerhedsarbejdet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Referencer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
6
6
7
9
10
10
11
11
11
11
12
12
13
13
14
14
15
16
16
17
17
18
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
|
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0006.png
Vision og formål
Arbejdet med sikkerhed for ansatte og patienter/borgere i Psykiatri og
Social i Region Midtjylland har høj prioritet og tager udgangspunkt i følgende
overordnede vision for området:
»Fælles viden – fælles ansvar – sikkerhed for alle«
For at sikre, at sikkerhedsarbejdet foregår systematisk, effektivt og
kontinuerligt, fastlægger psykiatri- og socialledelsen de overordnede rammer
for arbejdet med sikkerhed i psykiatrien med nærværende »Model for
sikkerhed«.
Formålet med sikkerhedsmodellen er at imødegå voldsomme og risikobetonede
episoder og dermed i videst mulig omfang sikre ansatte mod vold og
risikobetonede arbejdssituationer. Dette skal samtidig være med til at
nedbringe belastninger i det psykiske arbejdsmiljø.
Anvendelsesområde
Sikkerhedsmodellen gælder for behandlingspsykiatrien i Region Midtjylland.
Afdelingsledelserne skal tilpasse sikkerhedsmodellen lokalt i forhold til
omfanget af patienter med risikobetonet adfærd, som kan udgøre en
sikkerhedsrisiko overfor medarbejdere og andre patienter.
Generelt om modellen
Model for sikkerhed er en rammemodel / paraplymodel, der temasætter og
samler en række områder i sikkerhedsarbejdet for medarbejdere under ét,
og som afdelingsledelserne skal forholde sig systematisk til. Inden for hvert
område i modellen er der en række minimumskrav, som afdelingerne skal sikre
er opfyldt.
Sikkerhedsarbejdet har tæt sammenhæng med arbejdsmiljølovgivningen
og det lokale arbejdsmiljøarbejde og skal tænkes sammen med dette.
Sikkerhedsmodellen skal ses i sammenhæng med afdelingernes allerede
eksisterende materiale, herunder afdelingernes politikker for forebyggelse
af vold og/eller retningslinjer/instrukser herfor. Sikkerhedsmodellen er
således en overordnet model, som i afdelingerne operationaliseres i en række
retningslinjer/instrukser. Relevant eksisterende materiale i afdelingerne
6
|
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0007.png
kan inddrages og anvendes i sikkerhedsmodellen i det omfang materialet
er dækkende og opfylder kravene for det/de pågældende områder i
modellen. Hvor afdelingernes eksisterende retningslinjer / instrukser ikke er
tilstrækkelige, skal afdelingerne udarbejde nye eller supplerende retningslinjer
/ instrukser.
Det er vigtigt til stadighed at tænke systematik og effektivitet ind i sikker-
hedsarbejdet. Politikker, retningslinjer og instrukser udarbejdet på baggrund
af sikkerhedsmodellen skal derfor i videst muligt omfang ske på det mest
overordnede niveau, hvor det giver mening, og som udgangspunkt på
afdelingsniveau.
Sikkerhedsmodellen udgør en fællespsykiatrisk retningslinje, som
suppleres lokalt på instruksniveau. Modellen indgår således i det løbende
kvalitetsudviklingsarbejde. Modellen indsættes i e-Dok.
Helhed i sikkerhedsarbejdet
Der er i behandlingspsykiatrien stort sammenfald mellem initiativer til
sikkerhed for medarbejdere og observation og behandling til patienterne.
Sikkerhedsarbejdet kan med fordel inddeles i flere faser, som tilsammen
udgør en helhed. Faserne afløser hinanden i en løbende proces og indvirker på
hinanden som skitseret i modellen på næste side. Afdelingerne kan med fordel
udbygge og uddybe de enkelte punkter i faserne.
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
|
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0008.png
Model for sikkerhedsarbejdet
Forebyggelse
Kendskab til patienten
Efter-bearbejdning
Omsorg
Psykisk førstehjælp
Anmeldelse/registrering
Analyse
Nye tiltag
Introduktion/oplæring
Kompetenceudvikling
Anmeldelse/registrering
Kriseplan
Arbejdstilrettelæggelse
Retningslinjer
Faglig udvikling
Supervision
I situationen
Faglig viden
Signalaflæsning
Kommunikation
Konflikthåndtering
Fysiske rammer
Alarmkald
8
|
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0009.png
Region Midtjyllands model for sikkerhed
– i overblik
Alle behandlingspsykiatriens afdelinger skal have retningslinjer og/eller
instrukser som beskriver, hvordan afdelingerne arbejder med sikkerhed,
med henblik på at sikre medarbejdere og andre mod vold og risikobetonende
arbejdssituationer og episoder. Herunder følger en oversigt over områder som
er omfattet af sikkerhedsmodellen for behandlingspsykiatrien og som skal
indgå i afdelingernes arbejde med og beskrivelser af sikkerheden.
De enkelte områder uddybes yderligere i de efterfølgende afsnit.
Retningslinjer / instrukser for organisering af arbejdet i
forhold til sikkerhed, herunder:
Organisering
XX
ansvarsfordeling
XX
forebyggelse og registrering, anmeldelse og
opfølgning på voldsepisoder
XX
arbejdstilrettelæggelse
XX
alarmer og tilkaldesystemer
XX
fysiske rammer og inventar
Sikkerhedsgennemgang/
visitering
Retningslinjer / instrukser for visitering og undersøgelse af
patienter, post, ejendele og patientstuer, samt beslaglæg-
gelse.
Retningslinjer / instrukser for:
XX
metode og kriterier for risikovurdering
XX
’risikoprofiler’ og inddragelse af patienten
Retningslinjer / instrukser for, hvordan afdelingen sikrer
fornøden kompetenceudvikling i forhold til sikkerhedsom-
rådet – for nyansatte og erfarne medarbejdere.
Beskrivelse / udarbejdelse af samarbejdsaftaler med øv-
rige relevante instanser
Retningslinjer / instrukser for forebyggelse og registre-
ring, anmeldelse og opfølgning på voldsepisoder
Beskrivelse af, hvordan og hvor ofte sikkerhedsarbejdet
skal følges op og drøftes.
Risikovurdering
Kompetenceudvikling vedr.
sikkerhedsområdet
Samarbejde med øvrige
instanser
Den sikre arbejdsplads – Poli-
tik for forebyggelse af vold
Opfølgning på
sikkerhedsarbejdet
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
|
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0010.png
Organisering
Det fremgår af arbejdsmiljøloven, at det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for,
at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det
betyder blandt andet, at afdelingsledelsen skal sørge for, at arbejdet i alle led
organiseres, planlægges og tilrettelægges, så det kan udføres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
De overordnede rammer og strukturer omkring MED- og arbejdsmiljøarbejdet i
Psykiatri og Social er fastlagt i MED- og arbejdsmiljøaftalen indgået mellem Re-
gion Midtjylland og de faglige organisationer, januar 2013. Aftalen er suppleret
med lokale arbejdsmiljøaftaler, som skal bidrage til et godt samarbejde og et
sikkert arbejdsmiljø i afdelingerne.
Afdelingsledelserne skal beskrive, hvordan arbejdet organiseres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt forsvarligt. Særlig opmærksomhed skal rettes mod:
XX
ledelsens ansvar
XX
den enkelte medarbejders ansvar
XX
kollegial og ledelsesmæssig sparring
XX
mulighed for / pligt til at sige fra, hvis medarbejderen føler sig utryg
XX
forebyggelse og registrering, anmeldelse og opfølgning på voldsepisoder
XX
arbejdstilrettelæggelse
XX
alarmer og tilkaldesystemer
XX
fysiske rammer og inventar
Forebyggelse og registrering, anmeldelse
og opfølgning på voldsepisoder
Afdelingsledelserne skal sikre, at der foreligger retningslinjer / instrukser for,
hvordan der arbejdes med forebyggelse af vold og registrering, anmeldelse og
opfølgning på voldsepisoder. Retningslinjer / instrukser vil typisk være omfattet
af afdelingernes allerede eksisterende politikker for forebyggelse af vold og/
eller retningslinjer / instrukser herfor
(se selvstændigt afsnit om den sikre ar-
bejdsplads nederst i dokumentet).
Afdelingsledelserne sikrer, at retningslinjer / instrukser omfatter sikkerheds-
foranstaltninger og forholdsregler ved patientkontakt i patientens eget hjem
og andre situationer, hvor medarbejderen er alene med patienten (fx under
transport og ledsagelse uden for afsnittet / afdelingen, samtaler i kontorer /
samtalerum; på sengestue m.v.).
10
|
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0011.png
Arbejdstilrettelæggelse
Afdelingsledelserne sikrer, at der foreligger retningslinjer / instrukser for,
hvordan arbejdet tilrettelægges i forhold til vagt, så personalets sammensæt-
ning og antal understøtter sikker opgaveløsning og effektiv krisehåndtering.
Arbejdstilrettelæggelsen skal sikre, at der er overensstemmelse mellem ar-
bejdsopgaver og ressourcer og tage hensyn til faglig kvalitet, uddannelse og
sikkerhed.
Alarmer og tilkaldesystemer
Alle medarbejdere i behandlingspsykiatrien i Region Midtjylland skal have mu-
lighed for at tilkalde en kollega eller leder i tilfælde af, at der opstår utryghed
og/eller er optræk til en voldsom episode.
Afdelingsledelserne sikrer, at der foreligger retningslinjer / instrukser for, hvor-
dan dette krav sikres, herunder:
XX
der anvendes alarmer og andre tilkaldesystemer, herunder
om
personbårne GPS-trackers
XX
hvordan og hvor alarmer / tilkaldesystemer anvendes
XX
modtagelse af og respons på alarmer / tilkaldesystemer
XX
hvordan og hvor ofte alarmer / tilkaldesystemer testes
XX
overfaldsalarmer testes af medarbejderne, når vagten påbegyndes
at
Fysiske rammer og inventar
Afdelings- og afsnitsledelserne er opmærksomme på og har taget stilling til,
hvordan kontorer, samtalerum og sengestuer er indrettet i forhold til patienter,
der udgør en sikkerhedsrisiko, med henblik på at sikre frie flugtveje og begræn-
se adgang til genstande, der kan anvendes til at forårsage skade.
Sikkerhedsgennemgang / visitering
For at fremme sikkerheden i afdelingerne for både patienter og personale, og
med henblik på at forhindre at medikamenter, rusmidler eller farlige genstande
indføres eller forefindes i afdelingerne, kan patienter og post, patientstuer og
ejendele visiteres. Behandlingspsykiatriens fællespsykiatriske retningslinje
(2.7.22) »Undersøgelse af post, patientstuer og ejendele, kropsvisitation samt
beslaglæggelse« beskriver den korrekte fremgangsmåde ved undersøgelse og
kropsvisitation ved begrundet mistanke, samt beslaglæggelse af eventuelle
medikamenter, rusmidler eller farlige genstande.
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
|
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0012.png
Afdelingsledelserne skal sikre, at der foreligger retningslinjer / instrukser, som
angiver:
XX
hvornår der foretages visitering af patienter (fx ved indlæggelse og efter
udgang)
XX
hvornår der foretages visitering af pårørende
XX
ansvarsfordeling og medarbejderkompetencer ved visitering, herunder
antal medarbejdere, der skal være tilstede ved visitering
Risikovurdering
Systematiske vurderinger af, hvornår der er risici til stede i arbejdet, er et væ-
sentligt element i sikkerhedsarbejdet og forebyggelsen af vold.
Risikovurdering foregår på to niveauer:
1. Personalets faglige vurderinger
2. Personalets faglige vurderinger suppleret med en systematisk standar-
diseret metode til risikovurdering for de patienter, hvor det er relevant,
og i det omfang det vurderes relevant.
En sikker arbejdsplads forudsætter at medarbejderne har stor faglig viden, et
godt kendskab til patienterne og kontinuerligt vurderer og reflekterer over sik-
kerhedsforholdene, når de planlægger arbejdet og indgår i konkrete situationer
sammen med patienten.
En faglig vurdering af risiko kan være præget af forskellige erfaringer og for-
skellig vægtning af forskellige forhold også selvom personalet, der foretager
vurderingerne, har stort kendskab til patienten. Derfor skal en systematisk
metode sikre, at risikovurderinger foretages ud fra samme kriterier og efter
fastsatte tidsintervaller, når det på den enkelte afdeling vurderes relevant i
forhold til en patient med risikobetonet adfærd. Vurderingerne anvendes til at
konkludere, hvad der er den rette sikkerhedsmæssige indsats overfor patient
og medarbejder.
Metode og kriterier for risikovurdering
Afdelingerne skal benytte det standardiserede risikovurderingsværktøj
Brøset
Violence Checklist (BVC).
Afdelingerne vurderer lokalt, hvilke patienter der skal
risikovurderes.
Afdelingsledelserne sikrer, at der foreligger retningslinjer / instrukser for, hvor-
dan der arbejdes med risikovurdering, herunder:
12
|
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0013.png
XX
kriterier for, hvilke patienter / patientgrupper, der skal risikovurderes (fx
alle nyindlagte patienter; patienter med retslig foranstaltning; patienter
med udadreagerende og risikobetonet adfærd)
XX
hyppighed og varighed af risikovurderinger
XX
konklusion og iværksættelse af forebyggende tiltag på baggrund af
risikovurdering
XX
dokumentation af risikovurdering i patientjournalen i EPJ (Brøset
Violence Checklist dokumenteres i SFI’en »Brøset Violence Checklist«, jf.
psykiatriens oversigt over, hvordan de forskellige SFI bruges)
Risikoprofiler og inddragelse af patienten
For at medarbejderne kan handle så hensigtsmæssigt og sikkerhedsmæssigt
forsvarligt som muligt, skal det sikres, at der iværksættes relevante handlings-
mæssige konsekvenser, når en patients adfærd slår ud i risikovurderingerne.
Hvor det er relevant kan risikovurderinger med fordel suppleres med person-
beskrivelser, der indeholder en risikoprofil for patienten (fx ved patienter med
kendt udadreagerende og risikobetonet adfærd). I risikoprofilen beskrives ek-
sempelvis patientens udtryk ved optræk til aggression, og hvordan personalet
kan forholde sig på den mest hensigtsmæssige måde for at konfliktnedtrappe
og øge sikkerheden.
Patienten inddrages i arbejdet med risikovurdering i den udstrækning det er
muligt og hensigtsmæssigt for patienten. Patienten kan for eksempel give in-
put til, hvordan personalet bedst handler og møder patienten, hvis patienten
gør antræk til voldsom og risikofyldt adfærd. Derudover skal patienten, hvor
det kan være til gavn for patienten, medarbejderne og/eller det faglige arbejde,
havde mulighed for at få en »debriefing« efter voldelig og risikobetonet adfærd.
Ved udarbejdelsen af risikoprofiler inddrages eventuelle andre instansers beskri-
velser og udredninger af patienten, herunder foreliggende mentalerklæringer.
Kompetenceudvikling
vedrørende sikkerhedsområdet
Afdelingsledelserne skal sikre, at alle relevante medarbejdere har de fornødne
kompetencer til at arbejde med forebyggelse af vold og risikovurderinger. Dette
skal ske som en del af det samlede arbejde med kompetenceudvikling i afdelin-
gen.
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
|
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0014.png
Det er vigtigt, at kompetenceudviklingen med hensyn til sikkerhed har fokus på:
XX
Introduktion af nye medarbejdere
XX
Interne kurser, herunder ny viden
XX
Brush-up/vedligeholdelse af kompetencer
Kompetenceudviklingen skal have særlig fokus på forebyggelse af vold, kon-
flikthåndtering og kommunikation.
Nye medarbejdere introduceres til afdelingens arbejde med sikkerhed og risi-
kovurderinger hurtigst muligt. Introduktion til blandt andet konflikthåndtering,
relevant lovgivning og arbejdsmiljø tilstræbes gennemført inden for den første
måned, jf. fællespsykiatrisk retningslinje vedr. introduktion af nye medarbejde-
re (1.4.3). Indtil medarbejderen har været gennem introduktion, skal der være
tæt kollegial støtte og sparring, så den nye medarbejder ikke står alene i risiko-
betonede situationer.
Ovenstående gør sig tilsvarende gældende i forhold til vikarer og studerende
m.v., hvor det er relevant. Afdelingsledelserne skal sikre, at der foreligger ret-
ningslinjer for anvendelsen af vikarer og studerende m.v., herunder opgaver og
ansvar for disse.
Kurser i konflikthåndtering
Alle ansatte i behandlingspsykiatriens afdelinger skal senest 3 måneder efter
ansættelse gennemføre et kursusforløb i forebyggelse af vold og håndtering af
konfliktsituationer. Afhængig af, hvor i behandlingspsykiatrien medarbejderen
er ansat, tilbydes et niveauinddelt forløb på 1, 2 eller 3 dage. Basisfærdigheder
og viden skal efterfølgende vedligeholdes og ajourføres jævnligt ved interne
vedligeholdelsesinstruktører. Medarbejdere med en funktion, hvor de skal med-
virke til tvangsforanstaltninger og hvor de assisterer i en alarmsituation, skal
endvidere have gennemgået et særligt forløb over 3 dage, hvor fokus er på lov-
givning og samarbejdstræning i forbindelse med tvang.
Samarbejde med øvrige instanser
For at sikre, at patienten får et sammenhængende forløb og den størst mulige
overlevering af viden mellem medarbejderne, er det helt centralt, at samarbej-
det mellem de forskellige instanser, som patienten kommer i kontakt med, fun-
gerer optimalt. Relevante instanser kan eksempelvis være kommunal sagsbe-
handling, socialpsykiatriske botilbud, kriminalforsorgen, kommunal misbrugs-
behandling, politiet m.fl.
14
|
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0015.png
I Region Midtjylland er samarbejdet mellem psykiatrien, kommunerne og prak-
sissektoren reguleret i Sundhedsaftale for 2011-2014 – Det psykiatriske om-
råde (2.22.1).
Sundhedsaftalen rummer en særlig aftale vedrørende retspsykiatriske patien-
ter, som planlægges taget op til revision i foråret 2013 med særligt henblik på
at styrke samarbejdet og sikkerheden omkring retspsykiatriske patienter med
vurderet høj sikkerhedsrisiko.
Der er endvidere for behandlingspsykiatrien fastlagt en udvidet fælles ret-
ningslinje for fremgangsmåden ved udskrivelse af patienter med dom til
behandling - herunder om afholdelse af udskrivningsmøder og opfølgende
koordinationsmøder mellem de relevante parter (2.7.13). Herudover er den
fællespsykiatriske retningslinje (2.17.5) vedrørende udskrivningsaftaler og ko-
ordinationsplaner under revision med henblik på at gøre udskrivningsaftaler
og koordinationsplaner til bedre og mere handlingsanvisende værktøjer for de
involverede parter.
I det omfang, der er behov for at supplere ovenstående aftaler og retningslinjer
med konkrete samarbejdsaftaler, er det afdelingsledelsernes opgave at sikre,
at der er de nødvendige samarbejdsaftaler med eksterne parter, hvor der er be-
hov for koordination og klar ansvarsfordeling og forventningsafstemning for at
sikre et sammenhængende og optimalt forløb. De eksterne parter kan eksem-
pelvis være sagsbehandlingen i handlekommunerne, socialpsykiatriske botil-
bud, kriminalforsorgen, kommunale misbrugsbehandlingsenheder, politiet m.fl.
Inspiration til samarbejdsaftaler kan ses mellem Specialområde socialpsykiatri
– voksne/Blåkærgård og Regionspsykiatrien Viborg-Skive. Der er her udarbej-
det en aftale, som fastlægger principper for, hvorledes parterne samarbejder
for at sikre koordination og styring af patientforløb, udveksling af informatio-
ner og dialog og forventningsafstemning ved ændringer i indsatsen i forhold til
patienten/borgeren. Aftalen følges op med yderligere aftaler mellem special-
området og behandlingspsykiatrien i 2013.
Den sikre arbejdsplads
– politik for forebyggelse af vold
Målet i Psykiatri og Social er en sikker arbejdsplads. Behandlingspsykiatrien
prioriterer derfor at:
XX
en optimal forebyggende indsats omkring udadreagerende patienter
yde
og minimere trusler og vold
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
|
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0016.png
XX
sikre kompetenceudvikling omkring håndtering af konflikter og systematisk
forebygge, intervenere og drage læring i forbindelse med situationer, hvor
ansatte føler sig utrygge, usikre, truet eller bliver udsat for vold
Hver afdelingsledelse har i samarbejde med LMU udarbejdet en politik for
den sikre arbejdsplads - en voldsforebyggelsespolitik - hvori det er beskrevet,
hvordan afdelingerne opfatter og forholder sig til fysisk og psykisk vold og
trusler. Yderligere beskrives, hvordan vold defineres, hvilken holdning der over-
ordnet er til vold, målsætninger omkring minimering af vold og trusler, konkret
forebyggelse af vold og trusler, og endelig hvilke handlinger, der er i forbindelse
med vold og trusler før, under og efter uacceptable hændelser.  
  
Voldsregistreringer og - anmeldelser
Ansatte i behandlingspsykiatrien i Region Midtjylland registrer alle hændelser,
hvor medarbejdere har været udsat for vold, trusler eller chikane i et elektro-
nisk skema - VTC-skema. Voldsomme hændelser med fravær eller hvor der er
indgivet politianmeldelser, skal altid anmeldes i EASY - formelt anmeldesystem
til Arbejdsskadestyrelsen og Arbejdstilsynet. Anmeldelse i EASY skal ske sna-
rest og senest 9 dage efter hændelsen, jf. »Bekendtgørelse om anmeldelse af
arbejdsulykker m.v til Arbejdstilsynet«.
 
I følge arbejdsmiljølovgivningen skal alle voldsepisoder analyseres med henblik
på læring og forebyggelse fremover. Læring, der uddrages fra arbejdet med
vold og trusler, skal samlet tænkes med ind i sikkerhedsarbejdet (arbejdsmil-
jøarbejdet), således at det sikres, at der kontinuerligt drages den nødvendige
organisatoriske læring i afdelingerne i forhold til forebyggelse af vold og risiko-
betonede situationer.
 
Afdelingsledelserne udarbejder en gang årligt i samarbejde med LMU en hand-
lingsplan for voldsforebyggelse med baggrund i registreringer, anmeldelser og
analyser af hændelser, hvor der har været vold og eller trusler.
 
I psykiatri- og socialadministrationen opgøres alle voldsepisoder med fravær.
Den centrale opfølgning sker således:
XX
udarbejdes en årlig rapport over voldsepisoder og ulykker i Psykiatri
Der
og Social, som forelægges HMU, som kan igangsætte initiativer på
baggrund heraf fx temadage.
XX
Arbejdsmiljøkoordinatorerne i administrationen følger op på større
udsving i tallene.
16
|
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0017.png
Politianmeldelser
Det er afdelingsledelsernes ansvar at sikre, at voldsomme voldsepisoder an-
meldes eller registreres hos politiet. Ønsker den skadelidte ikke en anmeldelse
kan episoden registreres på skadevolders navn hos politiet.
Anvendelse af tvang
Anvendelse af tvang overlapper med sikkerhedsarbejdet og forebyggelse af
vold. Frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien sker i henhold til gældende
lovgivning og er desuden omfattet af Den Danske Kvalitetsmodel samt fæl-
les psykiatriske retningslinjer, der beskriver hvordan man skal agere (se refe-
rencer). I forbindelse med opfølgning på tvang, og ved eftersamtaler, efter op-
hør af en tvangsforanstaltning, skal sikkerhedsarbejdet tænkes ind.
Opfølgning på sikkerhedsarbejdet
Afdelingsledelserne beskriver, hvordan der følges op på sikkerhedsarbejdet
med henblik på monitorering og kvalitetsudvikling / -forbedring.
Afdelingsledelserne skal første gang efter sommerferien 2013 udarbejde en
samlet beskrivelse af sikkerhedsarbejdet i afdelingerne mhp. psykiatri- og so-
cialledelsens godkendelse. Beskrivelserne skal omfatte sikkerhedsarbejdets
organisering, lokale retningslinjer, kompetenceudvikling og samarbejdsaftaler
med øvrige instanser samt en status på anvendelsen af risikovurderinger.
Afdelingsledelsen sikrer, at der løbende er en drøftelse af sikkerhedsarbejdet.
Dette skal ske i forbindelse med MED-udvalgets årlige arbejdsmiljødrøftelse, på
personalemøder og som led i arbejdsmiljøgruppernes arbejde.
Afdelingsledelsen sikrer, at der som minimum en gang årligt gennemføres en
systematisk gennemgang, evaluering og drøftelse af sikkerhedsarbejdet, her-
under organisering, lokale retningslinjer, kompetenceudvikling og samarbejds-
aftaler med øvrige instanser. Dette skal ske i sammenhæng med den årlige
arbejdsmiljødrøftelse i LMU.
På baggrund af den systematiske gennemgang udarbejder afdelingsledelsen
en handleplan for kvalitetsforbedringer på sikkerhedsområdet. I handleplanen
beskrives, hvilke områder der prioriteres i kvalitetsforbedringerne, hvem der er
ansvarlig, og hvornår tiltagene skal ske.
Afdelingernes sikkerhedsarbejde og handleplan temasættes på psykiatri- og
socialledelsens dialogmøder med afdelingerne.
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
|
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0018.png
Referencer
XX
Arbejdstilsynets »Bekendtgørelse om anmeldelse af arbejdsulykker m.v
til Arbejdstilsynet«
XX
Bekendtgørelse om arbejdets udførelse. BEK nr. 559 af 17/06/2004
XX
’Delpolitik om vold, mobning og chikane – i Region Midtjylland’,
supplement til »Region Midtjylland – en attraktiv arbejdsplads.
Personalepolitik for Region Midtjylland«, vedtaget af RMU, 30. marts
2010.
XX
Fællespsykiatrisk retningslinje om behandlingsansvarlige og ledende
overlæges ansvar for patienter, der er idømt en behandlingsdom eller
dom til ambulant psykiatrisk behandling (2.7.13)
XX
Fællespsykiatrisk retningslinje om udskrivningsaftaler og
koordinationsplaner (2.17.5)
XX
Fællespsykiatrisk retningslinje om undersøgelse af post, patientstuer og
ejendele, kropsvisitation samt beslaglæggelse (2.7.22)
XX
Fællespsykiatrisk retningslinje om introduktion af nye medarbejdere
(1.4.3)
XX
Fællespsykiatriske retningslinjer - om tvangsfiksering og anvendelse af
fysisk magt (2.7.19); om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien
(2.7.5); om personlig skærmning og aflåsning af døre i afdelingen (2.7.6);
om eftersamtaler, efter ophør af en tvangsforanstaltning (2.7.20)
XX
Kom volden i forkøbet, Inspiration til indsatsen på arbejdspladsen,
Branchearbejdsmiljørådet Social & Sundhed, september 2012
XX
Kritisk hændelse i psykiatrien i Region Midtjylland 2012, Rapport udgivet
af en ekstern undersøgelseskommission, September 2012
XX
om arbejdsmiljø, nuværende lovbekendtgørelse nr. 1072 af
Lov
07/09/2010, inkl. ændring af 14/06/2011
XX
MED- og Arbejdsmiljøaftale for Region Midtjylland januar 2013
XX
Styr uden om vold og trusler – inspiration til ansatte i psykiatrien,
Branchearbejdsmiljørådet Social & Sundhed, november 2012.
XX
Sundhedsaftale for 2011-2014 – Det psykiatriske område.
Fællespsykiatrisk retningslinje om sundhedsaftaler (2.22.1)
XX
Voldsrisiko i forbindelse med arbejdets udførelse, At-vejledning D.4.3,
juni 2011
18
|
Model for sikkerhed
|
Behandlingspsykiatrien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0019.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436635_0020.png
Grafisk Service 920B