Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1431959_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. december 2014
Enhed: Programorganisation
Sundhedsdata
Sagsbeh.: DEPMNH
Sags nr.: 1406640
Dok nr.: 1596345
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 180 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget (MFU) Jonas Dahl (SF).
Spørgsmål nr. 180:
’’Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse opgiver selv, at antallet af senge for-
lods er beskåret med 20%, og en ny opgørelse fra ministeriet viser, at de fem
regioner yderligere har eller vil skære yderligere ca. 200 senge bort. Men iføl-
ge ministeriet skulle det ikke gå ud over behandlingskvaliteten eller medføre
overbelægninger, da reduktionen modsvares af en reduktion af liggetiden for
centrale patientgrupper. Er ministeriets tal sat i forhold til den faktiske belæg-
ningssituation på regionernes sygehuse, og er der taget højde for, at hjemta-
gekapaciteten i kommunerne udbygges i samme takt, som sengekapaciteten
skæres ned?”
Svar:
Anbefalingerne fra regeringens ekspertpanel vedr. sygehusinvesteringer er
bl.a. baseret på en forventet reduktion i antallet af senge på 20 pct. i perioden
2007-2020. Denne forventning er ikke udtryk for, at antallet af senge i 2020
skal
være reduceret med 20 pct. De 20 pct. er en beregningsforudsætning, der
er anvendt af ekspertpanelet i forbindelse med vurderingen af det fremtidige
kapacitetsbehov. I svar på SUU alm. del (2013-14), spørgsmål 732 er det vist,
at denne forudsætning synes realistisk.
Det fremgår af svar på SUU alm. del (2014-2015) spørgsmål nr. 3, at regio-
nerne forventer at reducere det samlede antal senge i de kvalitetsfondsstøtte-
de sygehusbyggerier med 200 i forhold til det planlagte ved ansøgningen om
endeligt tilsagn. Det fremgår endvidere, at størstedelen af denne reduktion
(155 senge, svarende til 78 pct.af reduktionen) kan henføres direkte til et revi-
deret forventet behov. Den faktiske udvikling viser med andre ord både, at der
er belæg for ekspertpanelets antagelse om, at der i fremtiden vil være brug for
færre sengepladser, og at det reelle fald i behovet for senge muligvis er endnu
større end antaget af ekspertpanelet.
Hvis de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier blev opført med baggrund i
kapacitetsbehovet pr. ultimo 2014, ville vi i 2020 stå med en række nye syge-
huse, der var dimensioneret efter fortidens behov. De nye sygehuse bliver i
stedet bygget, så kapaciteten svarer til det forventede behov i 2020 og frem.
Byggerierne er endvidere planlagt fleksibelt, så det vil være muligt at tilpasse
kapacitet og funktioner mange år frem i tiden.
I forhold til kommunernes rolle på området bemærkes, at kommunerne i sam-
arbejde med almen praksis har til opgave at sikre, at borgerne ikke bliver så
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
syge, at de får behov for at blive indlagt og at følge op i forhold til patienter,
som er færdigbehandlet på sygehuset, men fortsat har behov for sygeplejefag-
lig bistand og pleje.
Med henblik på at styrke den forebyggende og sundhedsfremmende indsats i
kommunerne har regeringen med de seneste tre års økonomiaftaler med
kommunerne prioriteret målrettede løft af kommunernes sundhedsindsats.
Hensigten er at styrke den patientrettede forebyggelse, sikre sammenhæn-
gende løsninger og reducere antallet af forebyggelige indlæggelser samt an-
tallet af færdigbehandlede borgere, der optager en sygehusseng.
Derudover skal det fremhæves, at regeringen i samarbejde med aftalepartier-
ne bag Finansloven for 2015 har prioriteret 725 mio. kr. over 4 år til en styrket
indsats mod overbelægning. Denne indsats omfatter for det første en styrkelse
af den kommunale forebyggelsesindsats med særligt fokus på ældre medicin-
ske patienter og udsatte grupper. For det andet afsættes der midler til øget
kapacitet på medicinske og geriatriske sygehusafdelinger for at understøtte
mere effektive patientforløb, korte hospitalsophold og bedre omsorg for de
kronisk syge og ældre medicinske patienter.
Endelig har regeringen med Sundhedsstrategien ”Jo før – jo bedre” afsat 1,5
mia. kr. over fire år til en styrket indsats for mennesker med kronisk sygdom,
der skal bidrage til mere velbehandlede patienter og mindske antallet af akutte
indlæggelser for KOL- og diabetespatienter.
Samlet set er det således min opfattelse, at der er en fornuftig balance i udvik-
lingen mellem sengekapacitet i sygehusregi og den fortsatte udvikling af det
nære sundhedsvæsen i kommuner og almen praksis.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Martin Nyrop Holgersen