Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. december 2014
Enhed: Programorganisation
Sundhedsdata
Sagsbeh.: DEPTRM
Sags nr.: 1406640
Dok nr.: 1596353
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 178 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget (MFU) Jonas Dahl (SF).
Spørgsmål nr. 178:
’’Skyldes det skønnede gab mellem løn- og prisindeksets beregninger og de
faktiske udgifter som følge af byggeomkostningsindekset på ca. 1 mia. kr. to-
talt set, at man i udgangspunktet har valgt at regulere efter et forkert indeks,
eller skyldes det, at man i de fem regioner ikke har været tilstrækkeligt gode til
at styre sygehusbyggeriet under Kvalitetsfondsmidlerne ud fra de kendte
præmisser”
Svar:
De kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pl-reguleres med det regionale
anlægs-pl til løn- og prisregulering, jf. besvarelsen på spørgsmål 177. Investe-
ringsrammerne for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier består ikke
alene af håndværksentrepriser, men er sammensat af en række forskellige
poster, bl.a. er det tillagt omkring 20 pct. i form af en ramme til indkøb af appa-
ratur, så der er sikkerhed for, at der er finansiering til et fuldt funktionsdygtigt
sygehus
Reguleringsindekset er et kendt vilkår. Det vil være regionernes ansvar at
håndtere en prisregulerings-risiko inden for totalrammen, helt på samme måde
som øvrige risici i projekternes skal håndteres.
Det er fra regional side anslået, at det skaber et gab for kvalitetsfondsprojek-
terne på ca. 1 mia. kr. over hele byggeperioden, at de regionale budgetter bli-
ver reguleret med det regionale anlægs-pl i stedet for byggeomkostningsin-
dekset.
Hertil kan bemærkes, at udviklingen i de to indeks af gode grunde ikke kendes
fremadrettet. Det er fx ikke automatisk sådan, at byggeomkostningsindekset
fremadrettet vil være højere end den regionale pl. Hertil kommer, at forskellen
mellem de to indeks alt andet lige mindskes i de kommende år i takt med at
kvalitetsfondsbyggerierne kommer til at udgøre en stigende del af de samlede
regionale anlægsudgifter, hvorved det regionale anlægs-pl i højere grad vil af-
spejle den specifikke prisudvikling for sygehusbyggerier.