Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
1427278_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 28. november 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPJTB
Sags nr.: 1406370
Dok nr.: 1585087
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 3. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 148 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie
Løhde (V).
Spørgsmål nr. 148:
’’Vil ministeren redegøre for den normale procedure, herunder den normale
sagsbehandlingstid, når to sygehuse indgår en konkret samarbejdsaftale om
et udviklingsprojekt i forhold til specialeplanens tildeling af specialer?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag
fra Sundhedsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Generelt om specialeplanen
Med hjemmel i Sundhedslovens §208 fastsætter Sundhedsstyrelsen krav til
specialfunktioner, herunder til placeringen af specialfunktioner på regionale og
private sygehuse, efter høring af Det Rådgivende Udvalg for Specialeplanlæg-
ning.
Sundhedsstyrelsen vil, når det er relevant, indkalde ansøgninger om vareta-
gelse af specialfunktioner jf. Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9053 af
27/1/14 om udmøntning af Sundhedslovens § 208 vedr. specialeplanlægning,
sædvanligvis i forbindelse med de ordinære ansøgningsrunder og kun undta-
gelsesvist uden for runderne. Ud fra ansøgningsmateriale og eventuelt supple-
rende oplysninger træffer Sundhedsstyrelsen beslutning om, hvilke sygehuse
der tildeles en godkendelse til at varetage specialfunktioner
Der vil i sagsbehandlingen blive taget hensyn til, at specialfunktioner ikke flyt-
tes unødigt, således at udviklingen af kvalificerede faglige miljøer og sund-
hedsvæsenets robusthed sikres. Hvis det i forbindelse med specialegennem-
gangene vurderes, at der er behov for at samle specialfunktionerne yderligere,
vil der bl.a. blive lagt vægt på, at specialfunktioner som udgangspunkt skal
placeres på sygehuse, som varetager andre specialfunktioner på samme ni-
veau. Det betyder eksempelvis, at højt specialiserede funktioner fortrinsvis
placeres på sygehuse, hvor der er andre højt specialiserede funktioner, her-
under funktioner med sammenhæng til den pågældende funktion.
Godkendelser tildeles langt overvejende i forbindelse med de regelmæssige
specialeplansrunder på baggrund af ansøgningsprocesser og gælder som ud-
gangspunkt indtil, Sundhedsstyrelsen udmelder ikrafttræden af reviderede
specialevejledninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427278_0002.png
Side 2
Ansøgninger udenfor ordinære ansøgningsrunder
Overordnet skal der være tungtvejende grunde til at oprette nye specialfunkti-
oner og genåbne ansøgningsrunder for allerede placerede specialfunktioner.
Dette skyldes blandt andet, at genåbning af ansøgningsrunder potentielt kan
påvirke den samlede nationale varetagelse af de berørte specialfunktioner.
Følgende overordnede principper anvendes ved ansøgninger uden for ordinæ-
re ansøgningsrunder:
Ved kapacitetsproblemer blandt de allerede godkendte sygehuse, kan
det overvejes at vurdere indkomne ansøgninger om allerede eksiste-
rende specialfunktioner
Væsentlige og tungtvejende andre argumenter fra ansøger kan mulig-
gøre vurdering af indkomne ansøgninger om allerede eksisterende
specialfunktioner (fx at væsentlige patienthensyn gør, at placering på
yderligere matrikler ikke kan afvente en kommende revision af specia-
leplanen, eller at det vil være en væsentlig hindring for en regions fort-
satte udvikling af sit sundhedsvæsen, hvis etablering af en funktion
skal afvente fornyet ansøgningsrunde, og hvor udviklingen på området
tilsiger, at funktionen på sigt kan/bør spredes til flere matrikler)
Der skal være bred enighed om ovenstående baseret på tilkendegi-
velser fra Den Regionale Baggrundsgruppe og/eller Det Rådgivende
Udvalg for Specialeplanlægning
Sundhedsstyrelsen kan i tilfælde, hvor det skønnes tilstrækkeligt, vur-
dere indkomne ansøgninger uden at inddrage Det Rådgivende Udvalg
eller Den Regionale Baggrundsgruppe, fx i forbindelse med ændringer
i placeringen af eksisterende specialfunktioner i en given region som
følge af ændringer i sundhedsplaner mv.
Tidsfrister for sagsbehandling
Ved den ordinære ansøgningsrunde er der tilrettelagt en sagsbehandlingspro-
ces der tilgodeser, at ansøgningerne før indsendelse til Sundhedsstyrelsen
først skal udformes og koordineres i regionerne og hos de private sygehuse,
dernæst skal indsendes til Sundhedsstyrelsen med henblik på sagsbehand-
ling, hvorefter der afsættes mulighed for eventuelle indsigelser. Aktuelt i for-
bindelse med den pågående revision af specialplanen forventes ansøgnings-
materialet udsendt den 1. marts 2015 med ansøgningsfrist den 30. september
2015. Denne tidsfrist er blandt andet fastlagt med henblik på at sikre tid til den
administrative og politiske sagsbehandling i regionerne. Derefter skal Sund-
hedsstyrelsen vurdere de indkomne ansøgere, og efterfølgende er der en pe-
riode, hvor ansøgerne kan gøre indsigelser. Forventet udmelding af den nye
specialeplan er primo 2016.
Ved ansøgninger udenfor den ordinære ansøgningsrunde afhænger sagsbe-
handlingstiden af de aktuelle forhold, herunder hvilke specialfunktioner det
drejer sig om, karakteren af ansøgningen, om der er behov for at indhente
yderligere faglig rådgivning, om sagen bør drøftes i de for specialfunktionen
relevante fora, samt hvilke konsekvenser for nationale forhold det måtte med-
føre at ændre på den eksisterende specialeplan.
Sundhedsstyrelsen har fokus på at sikre en rimelig sagsbehandlingstid inden-
for de givne rammer, så eventuel godkendelse eller afslag på ansøgningen ik-
ke udsættes unødigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Den aktuelle sag, hvor to sygehuse ansøger Sundhedsstyrelsen om godken-
delse af deres planer om indgåelse af samarbejde om et udviklingsprojekt ved-
rørende specialfunktioner, forekommer meget sjældent. Sundhedsstyrelsen
har derfor ikke en standard sagsbehandlingstid for dette. Sundhedsstyrelsen
har i den aktuelle sag tilstræbt en hurtig sagsbehandlingstid blandt andet ved
at indgå i dialog med de involverede parter om deres ansøgninger.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Jeppe Troels Berger