Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1436844_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 17. december 2014
”Ministeren bedes redegøre for det anslåede omfang af socialt bedrag i kroner
og på antal personer i 2013 fordelt på kommuner?”
Det er ikke muligt at redegøre for det anslåede omfang af socialt bedrag i 2013
fordelt på antal personer og på kommuner, da der hverken findes en metode
eller tilgængelige data til at måle omfanget af socialt bedrageri. Der er dog fore-
taget enkeltstående analyser på området, der ved hjælp af forskellige metoder
har anslået omfanget af socialt bedrageri i Danmark, men disse undersøgelser er
behæftet med betydelig usikkerhed.
Hertil kommer, at det er relevant at skelne mellem fejludbetalinger som følge af
a) borgerfejl - hvor borgeren fx ubevidst har misligholdt sin oplysningspligt, b)
myndighedsfejl, hvor fejludbetalingen skyldes en fejl hos myndighederne og c)
decideret socialt bedrageri, hvor borgeren bevidst eller mod bedre viden har
misligholdt sin oplysningspligt. I praksis er denne sondring meget kompleks og
behandles forskelligt i de nedenstående analyser.
Det daværende Velfærdsministerium iværksatte i 2009 en temarevision af kom-
munernes indsats mod misbrug af sociale ydelser, hvor revisorerne skulle besva-
re en række konkrete spørgsmål. Revisorerne gennemgik desuden kommunernes
tilrettelæggelse af administrationen og et antal enkeltsager.
I forhold til socialt bedrageri, blev de kommunale revisorer bedt om at besvare,
hvor mange sager der i de enkelte kommuner var konstateret i 2009 vedrørende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
misbrug af sociale ydelser. I de kommuner, hvor der var registreret sager om
misbrug af sociale ydelser, var der gennemsnitligt 70 sager. Tallene i temarevisi-
onen var forbundet med nogen usikkerhed, men samlet set blev det skønnet, at
der var rejst et samlet tilbagebetalingskrav i 2009 for knap 50 mio. kr.
SFI udgav i 2011 et litteraturstudie, der skulle give et billede af omfanget af so-
cialt bedrageri i Danmark. På baggrund af undersøgelser i Sverige og England
anslog SFI, at der i Danmark årligt udbetales mellem 5 og 10 mia. kr. for meget i
sociale ydelser på grund af fejl og snyd, hvilket svarer til mellem 2 og 4 procent
af de samlede udbetalinger af sociale ydelser (SFI, Socialt bedrageri – Et littera-
turstudie, 2011).
KMD Analyse udarbejdede i 2011 en analyse, der skulle give en indikation på
omfanget af socialt bedrageri baseret på danske data. Analysen baserer sig på
data fra en survey blandt de ansvarlige for kommunernes kontrolenheder, og en
survey, som har kortlagt danskernes holdning til socialt bedrageri. KMD Analyse
skønnede omfanget af socialt bedrageri til at ligge i størrelsesordenen 7-12 mia.
kr. årligt, svarende til 3-5 procent af de samlede udbetalinger af sociale ydelser
(KMD Analyse, Socialt bedrageri i Danmark – Omfang, adfærd og holdninger,
2011).
Deloitte skønnede i 2013, at der er et økonomisk potentiale på ca. 1,5 mia. kr.,
hvis alle kommuner og Udbetaling Danmark bliver ligeså effektive som de bedste
kommuner i 2011 ved at optimere de løbende sagsbehandlingsprocesser og
sikre en mere effektiv kontrol mod fejludbetalinger og socialt snyd (Deloitte,
Effektiv sagsbehandling og kontrol, 2013).
Regeringen har stort fokus på at reducere omfanget af fejl og snyd. Der er taget
en række initiativer på området og senest er det aftalt med KL i aftalen om
kommunernes økonomi for 2015, at ”der skal tilvejebringes data for værdien af
kontrollen i såvel den løbende sagsbehandling samt komplekse sager med for-
modning om snyd (kontroltrin 1-3) i kommunerne og Udbetaling Danmark”. Der
arbejdes således for at etablere et bedre datagrundlag for at måle effekten af
kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats i forhold til fejludbetalin-
ger og socialt snyd.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen