Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1424614_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 24. november 2014
”Mener ministeren, at det er rimeligt, at en kommune nægter at indhente/bruge
relevante sagsakter i en anbringelsessag, som dermed risikerer at blive afgjort
på et ufuldstændigt grundlag?”
Jeg vil gerne slå fast, at kommunerne har et klart ansvar for at sikre, at de rele-
vante sagsakter i forbindelse med, at de træffer en afgørelse om en anbringelse
uden for hjemmet, er til stede. Ifølge § 10 i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område, er det den enkelte myndighed, der har ansvaret for,
at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at
myndigheden kan træffe afgørelse.
Afgørelser vedrørende anbringelser af børn og unge uden for hjemmet træffes af
kommunens børn og unge-udvalg. Ifølge § 3 i bekendtgørelsen om forretnings-
orden for børn og unge-udvalgene, har kommunen ansvaret for, at sager, der
skal afgøres af børn og unge-udvalget, forelægges for udvalget sammen med
sagens akter samt en indstilling om sagens afgørelse.
Det fremgår videre af § 6, at dommeren for børn og unge-udvalget i kommunen
påser, at sagen er tilstrækkeligt oplyst. Dommeren kan jf. § 20, stk. 2 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område beslutte, at der skal ind-
hentes yderligere oplysninger eller foretages yderligere undersøgelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Afgørelser truffet af børn- og ungeudvalget kan i første omgang ankes til Anke-
styrelsen og derefter til retten. Klagemulighederne fremgår af mit samtidige svar
på spm. 91 (SOU alm. del).
Jeg mener på den baggrund, at der er et grundigt regelsæt, der understøtter, at
kommunernes afgørelser om anbringelser træffes på et tilstrækkeligt oplyst
grundlag.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl