Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1434724_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 12. december 2014
”Ministeren bedes sende en redegørelse og kommentere henvendelsen af 12/11-
14 fra Thora Center og Hotline 116 000 i Danmark vedr. fortsat drift af
Hotline 116 000, jf. SOU alm. del - bilag 46.”
Det er vigtigt, at børn ved, hvor de kan henvende sig, når de har brug for hjælp,
uanset om det handler om børnebortførelser, forsvindinger, seksuelle overgreb
eller om problemer, som det enkelte barn møder i hverdagen.
I Danmark er det i første række politiet, der håndterer sager om forsvundne
børn, bortførte børn og seksuelle overgreb mod børn. Det er muligt at ringe til
politiet hele døgnet på telefonnummer 112 eller 114.
Når børn har behov for at snakke med en voksen og få råd og vejledning ved
hele 85 % af alle børn og unge, at de kan ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Her kan rådgiverne desuden også henvise til myndigheder eller andre organisa-
tioner, som kan hjælpe barnet. BørneTelefonen drives af Børns Vilkår, som siden
2012 har haft en fast bevilling på finansloven til driften.
Derudover er der i sager om internationale børnebortførelser mulighed for at
søge rådgivning hos Koordinationsenheden for Børnebortførelser, som er tilknyt-
tet ministeriet og har en døgnåben telefonlinje til akutte henvendelser. I sager
om overgreb mod børn er det muligt at få vejledning hos Socialstyrelsen, SISO.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Jeg mener således, at der samlet set er gode muligheder for børn, forældre og
fagpersoner i Danmark for at få rådgivning og vejledning, herunder i forhold til
børnebortførelser og overgreb.
EU Kommissionen besluttede i 2007 at reservere 116-nummerserien til sam-
fundsnyttige tjenester. I den forbindelse er der blandt andet oprettet nummer
116 000 til sager om forsvundne børn. IT – og Telestyrelsen (nu Erhvervsstyrel-
sen) tildelte i 2007 Thora Center brugsretten til nummeret.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen