Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Orientering om hjemløse uregistrerede EU-borgeres adgang til forsorgshjem
og herberger etableret efter servicelovens § 110
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold er blevet
opmærksom på, at der i praksis kan være usikkerhed om fortolkningen af
reglerne om optagelse af hjemløse uregistrerede EU-borgere på forsorgshjem og
herberger etableret efter servicelovens § 110. Ministeriet ønsker på den
baggrund hermed at orientere om reglerne på området.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold skal understrege,
at der ikke er ændret i servicelovens regler om ophold på forsorgshjem eller
herberger. Efter serviceloven er det således fortsat en betingelse, at en person
skal have lovligt ophold her i landet, hvis pågældende skal have hjælp efter
loven. Dette gælder også i forhold til forsorgshjem eller herberger etableret efter
lovens § 110.
Om EU-borgeres adgang til tilbud etableret efter servicelovens § 110
Det er en betingelse for retten til hjælp efter serviceloven, at personen har lovligt
ophold her i landet, jf. servicelovens § 2. Den nærmere afgrænsning af, hvem
der har ret til hvilke ydelser, følger af den enkelte bestemmelses angivelse af
betingelser for at yde hjælp.
Tilbud efter servicelovens § 110 er boformer til midlertidigt ophold for personer
med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen
bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte,
omsorg og efterfølgende hjælp. Det kan for eksempel være hjemløse med et
misbrug eller personer med psykiske lidelser. Boligmangel er i sig selv ikke
tilstrækkeligt til at begrunde ophold på et forsorgshjem. EU-borgere med lovligt
ophold, som tilhører målgruppen, har også adgang til botilbud mv. efter
servicelovens § 110.
Optagelse i botilbud efter servicelovens § 110 kan ske ved direkte personlig
henvendelse – det såkaldte selvmøderprincip – eller ved henvisning fra offentlige
myndigheder. Det er i begge tilfælde botilbuddets leder, der har kompetencen til
at træffe afgørelse om, hvorvidt en person opfylder betingelserne for at kunne
optages i en boform efter servicelovens § 110. I lederens afgørelse skal der
indgå både en vurdering af den pågældendes opholdsretlige status med det
formål at fastlægge, om den pågældende opfylder betingelsen om lovligt ophold
efter servicelovens § 2, samt en faglig vurdering af, om den pågældende tilhører
målgruppen for et § 110-tilbud.
Lederen af botilbuddets vurdering af, om en EU-borgers ophold er lovligt, har
alene retsvirkning i forhold til afgørelsen om optagelse på det konkrete botilbud.
Side 1 af 2
Holmens Kanal 22 • 1060 København K • Tlf. 33 92 93 00 • E-mail [email protected] • www.sm.dk